סקר בצרפת: רוב גדול בציבור תומך בישראל ובזכותה "להגן על עצמה"

לפי סקר מקיף שפרסם עיתון "לה פיגרו", 65% מהצרפתים תומכים בהחלטה הישראלית לצאת למלחמה נגד חמאס, 72% חוששים כי התקפה דומה עלולה להתרחש בצרפת, ו-92% סבורים כי התקפת חמאס הייתה "אירוע טרור או פשע נגד האנושות"

הפגנת תמיכה בישראל בפריז / צילום: ap, Aurelien Morissard
הפגנת תמיכה בישראל בפריז / צילום: ap, Aurelien Morissard

בניגוד לתמונות היוצאות מרחובות פריז וערים אחרות, של עשרות אלפי מפגינים הקוראים קריאות נגד ישראל ובעד הפלסטינים בעזה, רוב גדול בציבור הצרפתי תומך בזכותה של ישראל להגן על עצמה בנקודת הזמן הנוכחית, ושיעור גדול יותר מצדד בצד הישראלי לעומת זה הפלסטיני, כך עולה מסקר מקיף שפורסם בסוף השבוע בעיתון "לה פיגרו". הסקר נעשה על ידי מכון המחקר Ifop בהזמנת מועצת הגג של הארגונים היהודים במדינה (Crif).

● פרשנות | חמאס מעניק מתנת יום הולדת לרפובליקה הטורקית: ארדואן בלי אטאטורק 
אוקראינה עלולה לשלם על התמיכה בישראל, והאזהרה של יועץ ה-CIA

לפי תוצאות הסקר, קרוב לשני שלישים (65%) מהציבור בצרפת תומך בהחלטה הישראלית שהתקבלה "לחסל" את ארגון הטרור חמאס. עורכי הסקר מסבירים בין היתר את התמיכה הגדולה בישראל ובפעולה הצבאית נגד חמאס בטבח בבטקלאן "שנותר טרי בזיכרון הלאומי".

"המטרה של ישראל זוכה ללגטימיות על ידי רוב הציבור הצרפתי, הסבור כי לצרפת ולישראל יש אויב משותף", אמר עורך הסקר. 57% מהציבור בצרפת מגדיר את התקפת חמאס בדרום ישראל ב-7 באוקטובר כ"מעשה טרור", 35% מגדיר אותה כ"פשע נגד האנושות" ו-8% מגדירים אותה כ"מעשה התנגדות".

הסקר בדק את רמת התמיכה בישראל, ברשות הפלסטינית ובחמאס בקרב הנשאלים. לגבי ישראל, 37% הביעו תמיכה, 12% הביעו סלידה ו-51% הביעו ניטרליות. לגבי הרשות הפלסטינית, 20% הביעו תמיכה, 19% הביעו סלידה ו-61% הביעו ניטרליות. לגבי חמאס, המוגדר כארגון טרור באיחוד האירופי שבו חברה צרפת, 5% הביעו תמיכה, 61% הביעו סלידה ו-34% הביעו ניטרליות. התמיכה בישראל, ציינו עורכי הסקר, גדולה כמעט פי שניים מהתמיכה ברשות הפלסטינית בנקודת הזמן הנוכחית.

החשש שמטריד את הצרפתים

לפי עורכי הסקר, מה שמסביר את התמיכה הגדולה בישראל, בין היתר, הוא החשש הגדול כי התקפת טרור דומה עלולה להתרחש גם בצרפת. 72% מהציבור חוששים מתסריט כזה, לפי הסקר.

בימים שלאחר מתקפת הטרור בישראל היתה צרפת כולה בדריכות מפני התקפות טרור איסלמיסטיות. צעיר מוסלמי ממוצא צ'צ'ני רצח מורה בעיירה אראס, ומבני ציבור רבים פונו אחרי הודעות שווא על פצצות. גם בנושא זה, כ-70% מהצרפתים תומכים באיסור על הפגנות פרו-פלסטיניות שאוכפת הממשלה בשבועות האחרונים, מחשש להפרעת הסדר הציבורי. למרות האיסור, הפגנות לא-חוקיות מתנהלות בכמה מוקדים, והן משכו אליהן בסוף השבוע האחרון רבבות בני אדם.

התמיכה בישראל משתנה בחדות בין מחנות פוליטיים שונים. כ-60% ממי שמגדירים את עצמם כתומכי מפלגת הרפובליקנים (מרכז-ימין) תומכים בישראל, לעומת רק 28% בקרב תומכי מפלגת השמאל (LFI) בהובלת ז'אן לוק-מלנשון. בנוסף, כפי שהוצג בסקרים דומים במדינות אחרות באירופה ובארה"ב, שכבת הגיל הצעירה יותר נוטה לתמיכה בפלסטינאים. 43% מבני ה-60 ומעלה בצרפת, לפי הסקר, תומכים בישראל, לעומת 33% בלבד בשכבת הגיל 18-25.

"אנחנו רואים הבדל ברור בעמדות בין הדורות", אמר מנהל מכון המחקר שביצע את הסקר, "בשכבות הצעירות ביותר אנו רואים את הרמות הגבוהות ביותר של ביקורת אנטי-ציונית, עם שאלות לגבי זכות הקיום של מדינת ישראל".