הקבינט הכלכלי התכנס סוף סוף, אך לא הוציא שום החלטה מעשית

בישיבת הקבינט, שנערכה לראשונה מזה שבועיים, הוצפו הבעיות במתווה הסיוע של משרד האוצר • למרות שהישיבה נמשכה כשעתיים, לא התקבלה החלטה חדשה בסיומה

הקבינט החברתי-כלכלי / צילום: חיים צח-לע''מ
הקבינט החברתי-כלכלי / צילום: חיים צח-לע''מ

הקבינט החברתי-כלכלי התכנס היום לראשונה מזה שבועיים, ובפעם השלישית בלבד מתחילת המלחמה. כינוס הקבינט מגיע היום לאחר ביקורת נוקבת על מתווה משרד האוצר לסיוע לנפגעים מהמלחמה ולמשק בזמן המשבר.

את הישיבה ניהל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, למרות שהוא נתן את סמכויות ניהול הקבינט לממלא מקומו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

ניתוח | כל החורים במתווה הסיוע החדש של האוצר: העובדים והעסקים שנפלו בין הכיסאות
דרור מרמור, פרשנות | עד כמה המדינה מזלזלת בנו? תסתכלו על סדר היום של הקבינט הכלכלי

מרבית הישיבה עסקה בעדכון השרים בדבר המהלכים שאותם הממשלה מבצעת כעת במטרה לסייע למשק, ולא להחלטות בדבר ייעול המתווה המדיני. זאת בהתאם לסדר היום הקבינט שפורסם הבוקר, והופיע בו נושא אחד בלבד למרות ההשפעות הקשות של המלחמה על המשק - "עדכונים ונושאים שוטפים".

גורם שהשתתף בדיון הקבינט מסר לגלובס כי השרים הציפו את הבעיות במתווה, כמו העובדה שהלוואות לעסקים הגדולים, פתרונות למעונות היום והקפאת הלוואות של משכנתאות בלי ריבית לכלל הציבור לא נכללו בו. הגורם מציין שעוד הועלתה בקבינט תלונה על הבירוקרטיה המתישה, שלא טופלה כיאות ופוגעת בסיוע לנפגעים.

למרות שהישיבה נמשכה כשעתיים, לא התקבלה החלטה חדשה בסיומה. פקידי הממשלה שמעו את טיעוני השרים, וכעת ינסו למצוא פיתרון.

נכון לשעה זו, רק אחד מהשרים שהשתתפו בקבינט הוציא התייחסות. כך, השר גדעון סער מסר לאחר הישיבה כי "הדגשתי את הצורך בפתיחת תקציב 2024 והבאת תקציב חדש במקומו. הנחות היסוד שלו אינן רלוונטיות - לא בצד ההכנסות ולא בצד ההוצאות. תידרש הגדלה דרמטית של תקציב הביטחון בשנים הבאות וגם הגדלת צה״ל. בפנינו הזדמנות לגיוס חרדים".