האם איסמעיל הנייה ידע על המתקפה, והשער המרגש של הסאן הבריטי

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: קטאר "לא שמחה" לארח את בכירי חמאס, הצהובון הבריטי "סאן" מקדיש את השער לילדים הישראלים החטופים, ותאילנד מנהלת מו"מ לשחרור האזרחים החטופים שלה • כותרות העיתונים בעולם, מדור חדש 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הכתוב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם: מה חושבים בקטאר על בכירי חמאס שמתארחים במדינה, הצהובון הבריטי סאן מקדיש את השער לילדים הישראלים החטופים, תאילנד מנהלת מו"מ לשחרור האזרחים החטופים שלה ואיך מסקרים את הפצצה בג'באליה. 

בלבנון מעריכים שלא תהיה חזית בצפון ולמה בוליביה ניתקה את הקשר
WSJ | בארה"ב מודים: חלק מהאשמה במלחמה שלנו. זו הסיבה
איך נראית עיר המנהרות של עזה ואיך צה"ל יכול להילחם בה

1 איסמעיל הנייה לא ידע על המתקפה, קטאר "לא שמחה" לארח את בכירי חמאס

בכירי חמאס מתארחים בקטאר כתוצאה מלחץ אמריקאי בשנת 2011 והקטארים "אינם מרוצים" מהעניין; כך נטען מפי מקורות קטאריים אנונימיים בכתבה רחבה, המוקדשת ליחסים בין המדינה המפרצית לארגון הטרור ושמתפרסמת בשבועון דר שפיגל. הכתבה מאמצת לרוב את הנרטיב שהקטארים היו מעוניינים להציג לעולם: מתווכים הוגנים, דיפלומטים בשירות המערב ומדינה המממנת את חמאס רק באישור אמריקאי וישראלי.

בכיר קטארי אנונימי אומר בראיון, כי הנשיא האמריקאי לשעבר ברק אובמה הוא זה שיזם את הקמת משרד חמאס בדוחא ב-2011, במקום בטהרן, בנימוק שהדבר יקל על מגעים ומשא ומתן עם התנועה. "אנחנו תומכים בפלסטינים, אבל אין לנו אהדה גדולה לחמאס", אמר הבכיר, "הם גם לא אורחים קלים". דיפלומט מערבי ציין בכתבה כי להערכת ארגוני המודיעין איסמעיל הנייה, אחד מבכירי חמאס השוהה בקטאר, "כלל לא ידע" על המתקפה אפילו אחרי שקרתה. "הוא לא ענה לטלפון והיה בשבת בביקור פרטי בטורקיה".

מתוך "דר שפיגל", מאת סוזאנה קולבל. לקריאת הכתבה המלאה. 

2 "32 ילדים חפים מפשע נחטפו על ידי טרוריסטים - השיבו אותם"

הצהובון הבריטי סאן, המופץ ביותר מ-1.5 מיליון עותקים בבריטניה ונקרא על ידי עשרות מיליוני בני אדם באינטרנט מדי יום, הציב הבוקר (ה') את הילדים הישראלים החטופים בעזה בעמוד השער שלו.

"32 ילדים חפים מפשע נחטפו על ידי טרוריסטים. זו הסיבה שישראל צריכה להביס את הרשע של חמאס", נכתב על שער העיתון, לצד הקריאה "השיבו אותם הביתה". תמונותיהם של הילדים החטופים, מתינוקות בני כמה חודשים ועד למתבגרים, הודפסו על השער. "מי חוטף ילדים חפים מפשע?", נכתב בכתבה, הניצבת גם בראש עמוד הבית של האתר הבוקר, ומציגה תמונות וסיפורים של הילדים החטופים, "באיזה עולם זה אפשרי?".

מתוך "הסאן", מאת רובין פרי ודניאל המונד. לקריאת הכתבה המלאה.

3 תאילנד מנהלת משא ומתן ישיר לשחרור עשרות חטופים

בכירים תאילנדים נפגשו עם בכירי חמאס בטהראן בימים האחרונים, מדווחת סוכנות הידיעות הצרפתית, בניסיון להביא לשחרורם המיידי. לפי הערכות, ישנם כ-22 עובדים חקלאים תאילנדים הנמצאים בשבי חמאס ברצועת עזה. לפחות 11 תאילנדים נרצחו במהלך התקפות הטרור של ה-7 באוקטובר ואחריהן, על ידי מחבלי חמאס. רבים מהעובדים עוזבים בימים אלו את ישראל מחשש להסלמה במצב הביטחוני ואחרי המלצות מצד הרשויות. לפי הדיווח, הפגישה בטהראן הייתה "חיובית" ונציגי חמאס הבטיחו לשחררם "בעתיד הקרוב". "ביקשתי מהם לשחרר את החטופים (התאילנדים) משום שהם חפים מפשע", אמר לתקשורת אחד מנציגי המשלחת התאילנדית, שמונתה על ידי הפרלמנט לשאת ולתת בנושא, "הם הבטיחו לי שהם מטפלים בהם טוב, אבל לא נקבו בתאריך השחרור המדויק. הם אמרו שהם מחכים לזמן המתאים".

מתוך דיווח של סוכנות הידיעות הצרפתית. לקריאת הכתבה המלאה. 

4"במחנה הפליטים ג'באלייה לא גרים באוהלים, אלא בבניינים"

העיתון הגרמני "זידויטשה צייטונג" מנסה לעשות סדר בעבור קוראיו בעניין ההפצצה בג'באליה, שהותירה מכתש גדול בלב השכונה ולטענת משרד הבריאות הפלסטיני שבשליטת חמאס בעזה הובילה ל"עשרות קורבנות".

התמונות ממה שמכונה בתקשורת האירופית "מחנה הפליטים ג'באליה", לרוב ללא הקשר מתאים, מככבות ביממה האחרונה, כשלצדן קריאות של האו"ם לחקור את הנעשה כ"פשע מלחמה אפשרי". התקשורת הבריטית במיוחד מתמקדת בנושא. העיתון הגרמני ממינכן, לעומת זאת, שבעבר עמד בפני ביקורת בנוגע לקריקטורות ומאמרים אנטי-ישראלים, נוקט גישה זהירה. הוא מציין כי המאבק במנהרות ופיצוצן עשוי להיות קשור לתמונות וכי "המטרה הייתה חיסולו של בכיר בחמאס". בנוסף, מציין העיתון, כי "ג'באליה הוא מחנה הפליטים הגדול ביותר ברצועה, אך הדבר אינו אומר כי התושבים בו חיים באוהלים, אלא בבתים ובבניינים".

מתוך "זידויטשה צייטונג", מאת יורי אאול. לקריאת הכתבה המלאה.