כלי הנשק בידי חמאס קטלניים יותר מאלה שהיו בידיו בפעם האחרונה שישראל פלשה לעזה

ארגון הטרור חזר במלוא העוצמה עם כטב"מים, טילים בייצור מקומי ומנהרות מבוטנות • חמאס 'חמוש עד השיניים'

גדודי עז א־דין אל־קסאם במצעד בתוך רצועת עזה / צילום: Reuters, Yousef Masoud
גדודי עז א־דין אל־קסאם במצעד בתוך רצועת עזה / צילום: Reuters, Yousef Masoud

בפעם האחרונה שישראל נכנסה לרצועת עזה לפני כמעט עשור, הכוח של חמאס לא יכול היה להשתוות לחיילים הישראלים שנכנסו. חיילי צה"ל השמידו חלקים מרשת המנהרות ואטמו נתיבי הברחה, ועד סוף המבצע נגמרו לארגון האיסלאמיסטי שני שליש מהטילים שהיו לו בתחילתו.

כיום, כשישראל מעלה הילוך בכניסה חדשה, היא ניצבת מול אויב בעל יכולת רבה יותר ששיקם את ארסנל הטילים והנשק שלו בעזרת איראן. מאז שהחל המבצע ב־27 באוקטובר, תקף חמאס את צה"ל ברחפנים עמוסי מטענים, טילים נגד טנקים וטילים רבי־עוצמה - סוגי כלי הנשק ששינו את פני המערכה באוקראינה. 

טיל הקורנט הוא כלי הנשק הכי מסוכן של חמאס. ככה צה"ל נלחם בו
● איך נראית עיר המנהרות של עזה ואיך צה"ל יכול להילחם בה
מאפשרת פגיעה מדויקת במטרה: הפצצה החכמה שמצטרפת למלחמה מול חמאס
מלחמת העתיד: קרן הלייזר שתשרוף את הטילים עוד לפני שייכנסו לישראל
טליה לנקרי מעריכה: "הפגיעה בחמאס מאוד רחבה ועוצמתית"

לאחר שנהרגו 26 חיילים בשבוע אחד של פעילות מבצעית, חיילי צה"ל נהרגו בעזה בקצב כפול בהשוואה ל־2014, אז נהרגו 67 חיילים במבצע שארך שבעה שבועות.

בלב היכולת של חמאס להגיב לכניסה נמצאים היחסים הארוכים של הארגון עם איראן, שממשיכה לתמוך בחמושים פלסטינים בכסף ובהכשרה טכנית. בחודשים שלקראת ההתקפה של 7 באוקטובר, מאות מחבלי חמאס נסעו לאיראן להכשרה צבאית, כך דיווח בעבר ה"וול סטריט ג'ורנל".

אבי מלמד, קצין מודיעין לשעבר בצה"ל, אמר כי בעוד שהוא מצפה שישראל בסופו של דבר תנצח, הארסנל המתוחכם של חמאס יחייב אותה להתכונן למאבק ממושך. "חמאס הוא כוח צבאי משמעותי הודות לאיראן", אמר מלמד. "הם חמושים עד השיניים".

 

שורשים עמוקים

הארגון האיסלאמיסטי ניצל את המומחיות הזו לפיתוח כישורים מקומיים בייצור נשק, על־ידי הרכבת כלי נשק מהחומרים הזמינים ברצועת עזה, למרות המחסומים והבדיקות של מצרים וישראל בכניסות לרצועה, וכיום הארגון משתמש בכלי הנשק האלה במלחמה נגד צה"ל. 

ישנם אנליסטים שאומרים כי אפילו אם ישראל תצליח לחסל את היכולות הצבאיות של חמאס, ההרס בדרך להשגת מטרה זו עלול להוביל להתקוממות עממית ממושכת לאחר שהמלחמה תיגמר.

ארה"ב נלחמה כמה מלחמות נגד ארגוני טרור, כולל אל־קאעדה והטליבאן, ולאחר מכן נתקעה מול התקוממויות מקומיות ממושכות ועקשניות. מחיקת חמאס עלולה להיות אפילו יותר קשה, אומרים אנליסטים.

"לחמאס יש שורשים מאוד־מאוד עמוקים, וזה שונה מאל־קאעדה, שהייתה ארגון קטן יותר", אמר דן ביימן, עמית בכיר בלוחמה בטרור במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים, מכון מחקר.

אפילו אם תבוסה של חמאס תרתיע פלסטינים מלהצטרף לארגון, המתקפה הישראלית תגרום לזעם אצל הפלסטינים, שעלולים להתחבר לארגונים חמושים אחרים. ישראל לא נתנה אינדיקציה למה שאמור לקרות לאחר המבצע הצבאי. היא כנראה לא תשאיר נוכחות קרקעית קבועה ברצועת עזה, ואין קהילות של מתנחלים שמוכנות לגור שם. באופן מכריע, אמר ביימן, אפילו ארה"ב נהנתה מתמיכה ממשית מצד האוכלוסייה במקומות בהם נלחמה במורדים.

"לארה"ב היו יתרונות, הרבה עיראקים ואפגנים שרצו לעבוד איתם", אמר. "אין פלסטינים בעזה שרוצים לעבוד עם ישראל".  

טנק ישראלי מול הריסות בצפון הרצועה / צילום: ap, Maya Alleruzzo
 טנק ישראלי מול הריסות בצפון הרצועה / צילום: ap, Maya Alleruzzo

טווח של עד 200 ק"מ

חמאס מייצר טילים כבר יותר מ־20 שנה. לדור הראשון של טילי קסאם, טילים זולים עם דלק סוכר שהחל חמאס לייצר בזמן האינתיפאדה השנייה, סביב 2001, היה טווח של 3-4 ק"מ. הדור השלישי, קסאם 3, כבר יכול היה להגיע למטרות במרחק כ־16 ק"מ. כיום יש לחמאס רקטות עם טווח של עד 200 ק"מ - כיסוי, למעשה, של כל שטח ישראל. 

בעבר, איראן ייצרה טילים בסודאן והבריחה אותם לעזה דרך מנהרות מסיני בעזרת בדואים במצרים. נתיב זה נעצר מאז, לאחר שמצרים הציפה את המנהרות, וסודן החלה מהלכי פיוס עם ישראל והתרחקה מאיראן. במקום זאת, חמאס והגי'האד האיסלאמי עברו לייצור מקומי ומייצרים גם חומרי נפץ וגם כלי נשק מחומרי גלם, כך אומרים אנליסטים.

על־מנת לייצר רקטות, חמאס צריך להשתמש בצינורות פלדה כמקור למתכת במנועי הרקטות ובראשי הקרב. הארגון השתמש בפגזי נפל ישראליים כמקור לחומרי נפץ. מרכיבים אחרים, כמו מערכת המרעום והכנפונים, קלים לבנייה והרכבה, ודלק למנוע הרקטי אפשר להבריח לרצועה. 

רחפן מתאבד Zouari / צילום: מתוך סרטון שחמאס פרסמו
 רחפן מתאבד Zouari / צילום: מתוך סרטון שחמאס פרסמו

"רשת המנהרות המתוחכמת ביותר שנראתה במלחמה"

ההגנה החזקה ביותר בידי חמאס היא כנראה מערכת המנהרות הנרחבת שלו שעוברת מתחת לעזה כמו עיר תת־קרקעית, ובה נמצאים מחבלים, דלק, ומאז 7 באוקטובר - שבויים.

"המנהרות באמת משנות הכול", אמרה ד"ר דפנה ברק, מרצה במכללת רייכמן בהרצליה, ומחברת ספר על לוחמה תת־קרקעית. "המנהרות מנטרלות כל יתרון צבאי".

המנהרות של חמאס הוארכו וחוזקו מאז המלחמה ב־2014, כנראה בעזרת ייעוץ מאיראן, שמחזיקה כמה מתקנים צבאיים משלה מתחת לאדמה, אמרה ברק, והוסיפה כי חמאס קיבל השראה גם משימוש במנהרות דומות שעשה ארגון המדינה האיסלאמית. "זו כנראה רשת המנהרות המתוחכמת ביותר שנראתה אי־פעם במלחמה", אמרה. 

חשיפת מנהרות בגבול רצועת עזה ב-2014 / צילום: דובר צה''ל
 חשיפת מנהרות בגבול רצועת עזה ב-2014 / צילום: דובר צה''ל

המנהרות מגיעות גם לים ויכולות לשמש להברחה או לשיגור כלים תת־ימיים לא מאוישים או כלים הנושאים מחבלים ימיים של חמאס, על־פי לני בן דויד, מומחה לכלי הנשק של חמאס במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מכון מחקר.

התפקיד המרכזי של המנהרות מסביר באופן חלקי את קנה־המידה של ההפצצות הישראליות. ישראל אומרת כי חמאס מאחסן כלי נשק ומרכזי פיקוד מתחת לבניינים אזרחיים, כולל בתי חולים. כמו כן מפעיל צה"ל את יחידת יהל"ם (יחידה הנדסית למשימות מיוחדות), שהמומחיות שלה היא מציאת והשמדת מנהרות.

כדי להגיע למצבורי הנשק של חמאס, צה"ל חייב "לקלף את השכבה העליונה של עזה", אמר בן דויד. 

ישראל אומרת כי פגעה ביותר מ־11 אלף מטרות בעזה, שאוכלוסייתה מונה 2 מיליון איש, על־ידי הטלת פצצות, ירי טילים וירי ארטילרי.

מניין ההרוגים בצד הפלסטיני עצום, ובינתיים נהרגו במלחמה יותר מ־9,200 פלסטינים, על־פי נתוני משרד הבריאות העזתי בשליטת חמאס. לטענת המשרד העזתי, רוב ההרוגים היו נשים וילדים. מניין ההרוגים הפלסטיני לא מבדיל בין מעורבים לבלתי מעורבים. מוערך שכ־1.5 מיליון איש עזבו את בתיהם, רבים מהם נמלטו דרומה או ברחו כדי לבקש מקלט בבתי ספר, בבתי חולים ובמתקני סיוע בינלאומיים.

מוקדם יותר השבוע, תקיפות אוויריות ישראליות חוזרות ונשנות פגעו בג'באליה, מחנה פליטים שהפך לעיירה קטנה של דיור קבוע. פקידי בתי חולים בעזה אמרו כי מאות אנשים נהרגו ונפצעו בתקיפה. בצה"ל אמרו כי המטרה הייתה בונקר תת־קרקעי, וכי במתקפה נהרגו עשרות מחבלים, כולל מפקד חמאס בכיר ששיחק תפקיד מרכזי בטבח של 7 באוקטובר. 

בשיחות סגורות, אנשי חמאס ביטאו ביטחון שהארגון יכול להחזיק מעמד במערכה ממושכת לפני שתיגמר לו התחמושת, כך אמרו פקידים באזור. כמה ימים לאחר המתקפה של 7 באוקטובר, הארגון הודיע לשר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדולהיאן כי אנשיו "יכולים להתקיים חודשים בכוחות עצמם", כך סיפר שר החוץ הלבנוני עבדאלה בו חביב בראיון. 

טילים מצפון קוריאה, מרוסיה ומאיראן 

במלחמה ב־2014, חמאס הסתמך בעיקר על טילים מהתקופה הסובייטית ללא מערכת הנחיה, שחלקם יוצרו עוד ב־1969, על־פי דוח של האו"ם שפורסם שנה אחר־כך. כטב"מים של חמאס היו דבר נדיר, ולרוב היה מדובר בדגמים פרימיטיביים בעלי יכולות תקיפה מוגבלות.

במלחמה הנוכחית, חמאס פרסם סרטונים המראים פגיעה בחיילים ישראלים על־ידי הפלת מטענים מהאוויר, חידוש בשדה הקרב שהמציאו האוקראינים, והצליח כך לפגוע בשני טנקים וכמה כלי רכב צבאיים.

כוחות צה"ל נתקלו גם בתוקפים שהיו חמושים בטילי F-7 מתוצרת צפון קוריאה, טיל עם ראש קרב המתפוצץ לרסיסים רבים; טילי קורנט נגד טנקים, דגם שפותח ברוסיה אבל הועתק פעמים רבות על־ידי איראן; וטילים נגד טנקים מייצור מקומי שמכונים "אל יאסין". 

טילי קורנט נגד טנקים / צילום: Shutterstock
 טילי קורנט נגד טנקים / צילום: Shutterstock

תוספת חדשה בשדה הקרב היו הגלשונים, שחמאס הפעיל כדי לפלוש לישראל ב־7 באוקטובר כסוג של חיל רגלים מוטס. כדי להימנע מגילוי בתוך עזה, אנשי חמאס הוכשרו בטיסה על גלשונים באיראן, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

השבוע פרסם חמאס סרטון שהציג כלי תת־ימיים מונחה בשם "אל־אסף" שתואר על־ידי חמאס כ"טורפדו", ונראה דומה לכלי בלתי מאויש תת־ימי שישראל אמרה ב־2021 שחמאס ניסה לירות על אחת הספינות של חיל הים. 

חמאס רכש את כלי הנשק האלה למרות ניסיונות של ישראל ומצרים לאחר מלחמת 2014 לצמצם את זרימת כלי הנשק הנכנסים דרך המנהרות המחברות את רצועת עזה לסיני. לאורך זמן, חלק מהנתיבים האלה שוקמו, וההברחה התחדשה, כך אומרים בכירים במערכת הביטחון העוסקים במזרח התיכון.

באופן חשוב יותר, ישראל לא הצליחה לחסום את הגישה לעזה דרך הים, לאורך קו חוף של כ־40 ק"מ. הברחות דרך הים, בייחוד בעזרת סירות דיג של דייגים עזתיים, הן תחום שלצה"ל הרבה יותר קשה לעקוב אחריו.

הנתיב הימי אולי מסביר את הימצאותם של רובי סער מיוחדים שנמצאו על גופות של מחבלי חמאס הרוגים ב־7 באוקטובר. הרובים, מסוג AK-103-2, יוצרו בתחילה על־ידי בית חרושת השייך לממשלה הרוסית ונקנו באופן בלעדי על־ידי שליט לוב מועמר קדאפי לאחר הסרת אמברגו נשק ב־2003, כך אמר אדם רוסל, חוקר ב־Militant Wire, רשת מומחים הבוחנת כלי נשק המשמשים בידי שחקנים לא מדינתיים. 

גדודי עז א־דין אל־קסאם של חמאס מציגים לראווה את נשקיהם / צילום: Shutterstock
 גדודי עז א־דין אל־קסאם של חמאס מציגים לראווה את נשקיהם / צילום: Shutterstock

חוליה של פעילי חמאס ייצאה כמות גדולה של כלי נשק שנשלחו מלוב לעזה אולי עוד ב־2017, על־פי מסמכים של משרד התביעה בלוב שנצפו בידי ה"וול סטריט ג'ורנל". הארגון קיבל סיוע משני מנהיגים לשעבר בקבוצת הלחימה האיסלאמית, ארגון הקשור לאל־קאעדה, כך אמר פקיד ביטחון לובי.

במהלך הטבח בקיבוץ חולית, יישוב הנמצא כ־2 ק"מ מרצועת עזה, מחבלי חמאס השתמשו בטילי קרקע אוויר ניידים תוצרת איראן, על־פי Calibre Obscura, אנליסט של מקורות גלויים המתמחה בזיהוי כלי נשק המשמשים בידי שחקנים לא מדינתיים. הזרוע הצבאי של הג'יהאד האיסלאמי פרסמה סרטון של התקפה על יישוב בעזרת טילים מונחים נגד טנקים. שני כלי הנשק יוצרו על־ידי חברות־בת של משרד ההגנה האיראני בשנות ה־90. 

יכולת ייצור נשק מקומית

חמאס פיתח גם יכולת ייצור נשק מקומית מרשימה שמסתמכת בחלקה על העברת טכנולוגיה איראנית.

הארגון בנה כטב"ם בשם אבביל, על־פי שרטוטים איראניים. חמאס גם מייצר בעצמו את הזוערי, כטב"ם אחר הנקרא על שם המהנדס מוחמד אל־זווארי, שעזר לפתח את כלי הנשק של הארגון ונרצח בטוניסיה ב־2016, התנקשות שחמאס ייחס לארגוני הביון של ישראל.

"אנחנו צריכים להשמיד את המקומות האלה ולא לאפשר להם להיבנות שוב", אמר על תשתיות הייצור של חמאס יעקב עמידרור, יועץ ביטחוני בכיר בעברו וכיום עמית בכיר במכון ירושלים למחקרים אסטרטגיים, מכון מחקר בעל נטייה שמרנית. "זו הסיבה שבגללה יהיה לצה"ל חופש מבצעי לפעול בעזה, בין אם בתקיפות אוויריות או עם חיילים על הקרקע".