המיליארדר שנלחם באוניברסיטה בה למד בגלל אנטישמיות

מנכ"ל אפולו מארק רואן לא נהג להתבטא בקול בנושאים חברתיים. ואז ישראל הותקפה

מארק רואן / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (צילומים: ערוץ היוטיוב הרשמי של אפולו, shutterstock)
מארק רואן / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (צילומים: ערוץ היוטיוב הרשמי של אפולו, shutterstock)

אביו של מארק רואן, מנכ"ל פירמת ניהול הנכסים אפולו (Apollo Global Management), נפטר בזמן שהאחרון היה סטודנט באוניברסיטת פנסילבניה. כתוצאה מהטרגדיה, רואן ומשפחתו התקשו לממן את שאר לימודיו, ובאקדמיה הודיעו לו שישלם מתי שיוכל. ואכן, לאחר שקיבל את הבונוס הראשון שלו כבנקאי השקעות זוטר, הוא עשה זאת. 

מעדיפים לירות רחוק: אזור השפלה עקף את עוטף עזה בכמות האזעקות 
חודש ללחימה: מה העלויות הצבאיות והאזרחיות ואיך יושפעו הגירעון והצמיחה 
מדעי השנאה: ישראלים באוניברסיטאות עילית משרטטים את קו השבר במלחמה 

כהכרת תודה לסגל האקדמי, המשיך רואן לתרום לאוניברסיטה לאחר שהגיע לפסגת מוקדי הכוח בוול סטריט. בין היתר, הוא תרם 50 מיליון דולר לביה"ס ע"ש וורטון ב־2018, התרומה הגדולה ביותר שבית ספר לעסקים קיבל אי־פעם עד אז.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

אבל הכול השתנה ב־7 באוקטובר 2023, עם התקפת הפתע של חמאס נגד יישובי הדרום בישראל. רואן התראיין בטלוויזיה ואמר שהוא עוצר את התרומות שהעביר לבית הספר בו למד בעקבות תגובת האוניברסיטה למלחמה, ולדבריו בגלל "האנטישמיות בקמפוס". כעת, הוא מוביל התנגדות עזה של בוגרי האוניברסיטה נגד בית הספר וקרא לנשיא וליו"ר חבר הנאמנים לפרוש מתפקידם.

מה שהניע את רואן ותורמים גדולים אחרים היה תגובת האוניברסיטה לאירועי האלימות בישראל. ב־10 באוקטובר, נשיאת האקדמיה ליז מגיל אמרה שההתקפה הייתה "מזעזעת", אך נמנעה מלגנות באופן מפורש את ארגון חמאס. התורמים ראו בכך תגובה רפה מצד האוניברסיטה. "אני לא חושב שזה היה גינוי משמעותי", אומר רואן. "למען האמת, אני לא חושב שלאוניברסיטה בכלל אכפת".

בתגובה, מגיל פרסמה ב־15 באוקטובר הצהרה נוספת בה גינתה את חמאס. ביום רביעי, הכריזה על תוכניות חדשות למאבק באנטישמיות בקמפוס.

מארק רואן

אישי: יליד 1962. נשוי ואב לארבעה
מקצועי: בעל תואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת פנסילבניה. ייסד את חברת ההשקעות אפולו וב־2021 הפך למנכ"ל

השורשים היהודים

רואן (61) בילה חלק ניכר מילדותו בלונג איילנד, ניו יורק. אביו עבד בתחום השכרת רכב. סבא שלו, עמנואל שטיין, נולד בחלק הדרום מזרחי של העיר ושימש במשך עשורים כמרצה לכלכלה באוניברסיטת ניו יורק. במהלך הרצאותיו, הוא היה מרבה לצטט חלקים מהתלמוד כדי להסביר נושא כלשהו. ביתו של שטיין, ברברה, אמו של רואן, הייתה פסנתרנית. בהלווייתה ב־2014, בני משפחתה סיפרו כי "כולם הרוויחו מחיבתה למורשת והתרבות היהודית".

המשפחה עברה להוליווד, פלורידה, כשרואן היה בתיכון. הוא סיים לימודים בהצטיינות ב־1980 ואז החל ללמוד בוורטון, אחת התוכניות היוקרתיות במדינה ללימודי מנהל עסקים. הוא נסמך על מענקים, הלוואות סטודנטים ומשרות שונות כדי לשלם על הלימודים.

התפקיד הראשון של רואן היה במחלקת המיזוגים והרכישות בבנק ההשקעות דרקסל (Drexel). אחרי שהבנק קרס ב־1990, הוא ועובדים אחרים בדרקסל הקימו את אפולו, חברה לניהול כספי השקעות. לחברה היה מוניטין "קשוח" במיוחד בתעשייה והייתה מוכרת בזכות הטקטיקות האגרסיביות שלה. כך, המייסדים השותפים רואן, לאון בלאק וג'וש האריס, הפכו למיליארדרים.

בשנת 2021, המנכ"ל הוותיק של אפולו פרש בעקבות קשריו עם איש העסקים המפוקפק ג'פרי אפשטיין. רואן, המתגורר בגריניץ', קונטיקט, נכנס לנעליו והפך למנכ"ל החברה.

ה"מממן המושלם"

רואן נשוי ואב לארבעה ילדים. הוא החל את דרכו כפילנתרופ בשנות ה־50 לחייו. בשנת 2016 הוא הצטרף לחבר הנאמנים של אוניברסיטת פנסילבניה. מוקדם יותר השנה, הוא עזב את הדירקטוריון של האוניברסיטה כשמונה ליו"ר פדרציית הארגונים היהודיים המאוגדים של ניו יורק.

פרופסור קנט סמטרס, בכיר בבית הספר וורטון של אוניברסיטת פנסילבניה, פנה לרואן כשחיפש תורם לסיוע אחד מהפרויקטים של האקדמיה. "הוא המממן המושלם", הצהיר סמטרס. "הוא איש של נתונים כמוני, גם הוא נוקט בגישת 'לא לגעת'". רואן, על אף הלוח העמוס שלו, מצא זמן להיפגש עם סמטרס וסטודנטים מפנסילבניה.

אלא שהקערה התהפכה בתוך מספר שנים. מוקדם יותר השנה רואן ובוגרים בולטים אחרים שמעו שבאוניברסיטה יתקיים פסטיבל לספרות פלסטינית בספטמבר. איל ההון רונלד לאודר, שעל שמו נקראת תוכנית לימודי תואר באוניברסיטה, נסע לפילדלפיה כדי לבטא את חששותיו מפני הפצת דעות אנטישמיות, ודחק בסגל האקדמי לבטל את הפסטיבל.

רואן, לאודר ומשקיע נוסף בשם רוס סטיבנס, לצד בוגרים אחרים, שלחו מכתב רשמי להנהלת האוניברסיטה ובה הביעו חשש מפני התכנים בפסטיבל. על המכתב חתמו למעלה מ־4,000 אנשים. בתגובה, האקדמיה פרסמה גינוי לאנטישמיות לפני קיום הפסטיבל.

יו"ר חבר הנאמנים סקוט בוק קרא לרואן ולשלושה נאמנים אחרים שחתמו על המכתב לפרוש מתפקידיהם, אך בהמשך הכחיש, וטען שלא ניסה לכפות על אף אחד לעשות זאת.

"הצית אש גדולה"

מיד אחרי מתקפת הפתע של חמאס, רואן החל לקדם קמפיין גיוס כספים עבור רשת בתי הספר בישראל, "דרכא" (DARCA SCHOOLS). "כמעט 40 בוגרים ותלמידים מבתי הספר של הרשת נרצחו על ידי חמאס", מספר גיל פרג, מנכ"ל דרכא. רואן גייס מיליוני דולרים לתלמידים שעזבו את בתיהם ומחשבים ניידים לטובת לימודים מרחוק.

אך הוא לא הסתפק בכך. הוא כתב טור דעה לעיתון פנימי של אוניברסיטת פנסילבניה, ובו ביקר את התנהלות האקדמיה, אך העיתון לא פורסם. רואן לא ויתר והתראיין ב־CNBC: "מיקרו אגרסיות זוכות לגינוי מתוך עמדה של זעם מוסרי ניכר, בעוד שאלימות, בייחוד נגד יהודים, כנראה מצאה לה מקום של סובלנות בקמפוס", אמר רואן בטלוויזיה.

לדברי אריק זינטרהופר, בוגר הקמפוס וחתנו של לאודר, "זה היה כמו ניצוץ קטן ביער שהצית אש גדולה. מדובר בתסכול רב שהצטבר".

רואן הוא כמובן לא התורם היחיד של האוניברסיטה האמריקאית; גם ג'ון הנטסמן ג'וניור, לאודר ויוצר הסדרה "חוק וסדר" דיק וולף, נמנים כחלק מרשימת התורמים הבולטים. כל אלו, בדומה לרואן, הכריזו שיעצרו את התוכניות שלהם וישקלו מחדש את תרומתם לאוניברסיטה בתגובתה לאירועים.