מה אמר אדם נוימן לגלובס שעות לפני שהחברה שייסד פשטה רגל?

WeWork, חברת חללי העבודה המשותפים שייסד הישראלי אדם נוימן, מבקשת לארגן מחדש את חובותיה בחסות בית המשפט • הבקשה מוגבלת למיקומים בארה"ב ובקנדה, והחברה דיווחה על התחייבויות שנעו בין 10 מיליארד דולר ל-50 מיליארד דולר

אדם נוימן / צילום: Associated Press, Mark Lennihan
אדם נוימן / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

עכשיו זה רשמי: חברת WeWork הגישה הלילה לבית המשפט בניו ג'רזי בקשה להגנה מפני נושים (צ'פטר 11). בפועל מדובר בבקשה לפשיטת רגל שבמסגרתה מבקשת החברה לארגן מחדש את החובות שלה ולהיפטר מחוזים מכבידים. 

רק יהודים אתם לא רוצים? המכתב הנוקב של המיליארדר להרווארד 
האזהרה של ענקי ההשקעות: "המצב החמור מאז מלחמת העולם השנייה. המלחמה עלולה להוביל למיתון עולמי" 

‏WeWork שנוסדה על ידי הישראלי אדם נוימן, נחשבה בעשור הקודם לסטארט-אפ מלהיב בתחום חללי העבודה המשותפים, והוערכה בשיא לפי שווי שנשמע היום דמיוני של כ־47 מיליארד דולר. שעות לפני ההגשה הרשמית התייחס נוימן לאירועים ואמר ״פשיטת הרגל הצפויה של WeWork מאכזבת אותי".

לגלובס אמר נוימן כי "כמייסד שותף בחברה, אשר הקדיש עשור מחייו לבניית החברה ביחד עם צוות מדהים, פשיטת הרגל הצפויה של החברה מאכזבת. היה קשה לי לצפות מהצד מאז 2019 כיצד WeWork מתקשה לקדם את המוצר שלה - שהפך לרלוונטי היום יותר מתמיד. יחד עם זה, עם הצוות המתאים ועם האסטרטגיה הנכונה, אני מאמין שהליך ארגון מחדש יאפשר ל-WeWork להצליח".

בקשת פשיטת הרגל מוגבלת למיקומים של WeWork בארה"ב ובקנדה כאשר החברה דיווחה על התחייבויות שנעו בין 10 מיליארד דולר ל-50 מיליארד דולר. יש לציין כי חברת WeWork ישראל הינה חברה פרטית ישראלית בבעלות קבוצת אמפא, ולכן אינה מושפעת משפטית או כלכלית ממצבה של החברה האמריקאית.

"אני אסיר תודה רבה על התמיכה של מחזיקי העניין הפיננסיים שלנו בזמן שאנו עובדים יחד כדי לחזק את מבנה ההון שלנו ולזרז את התהליך הזה באמצעות הסכם התמיכה בארגון מחדש", אמר מנכ"ל WeWork, דיוויד טולי, בהודעה לעיתונות. "אנחנו נשארים מחויבים להשקיע במוצרים, בשירותים ובצוות עובדים ברמה עולמית כדי לתמוך בקהילה שלנו.

משא ומתן מחודש על חוזי השכירות

המהלך מייצג הודאה של SoftBank, קבוצת הטכנולוגיה היפנית שמחזיקה בכ-60% מ-WeWork והשקיעה בה מיליארדי דולרים שהחברה לא יכולה לשרוד אלא אם תנהל משא ומתן מחדש על חוזי השכירות היקרים שלה בחסות בית המשפט.

בחודש ספטמבר, הודיעה החברה שלה מוצמדת מזה תקופה הערת עסק חי כי תישא ותיתן עם בעלי הנכסים שהיא משכירה על חוזי החכירה שלה. המנכ״ל דיוויד טולי הסביר כי חובות לחכירת המבנים שלה אחראים על יותר משני שלישים מכלל ההוצאות התפעוליות שלה לרבעון השני של השנה - וגם ברבעון השלישי נותרו גבוהים ביחס לתנאי השוק באותו הזמן. בחודש שעבר, ביקשה WeWork לדחות שוב תשלומי ריבית, כשהיא מבקשת ארכה נוספת של 30 יום.

החברה משלמת את מחיר ההתרחבות שלה לשטחי משרדים רבים מעל ומעבר ליכולתה הכלכלית, ואת מחיר הניהול הראוותני של מייסדיה. החברה שהתפרסמה בחכירת מבנים, שיפוצם והשכרתם לעובדי הייטק ובעלי מקצועות חופשיים קידמה את מודל השכירות המודולרית: היכולת של חברות לשכור חללי עבודה אופנתיים לפי דרישה.

יחד עם זאת, לקראת יציאתה להנפקה ב-2019, נחשפו חובותיה הגדולים והנפקתה נדחתה לספטמבר 2021, אז נכנסה החברה לבורסה בניו יורק במיזוג ספאק. המשבר הכלכלי ב-2022 פגע בה פעמיים: הן בגלל עליית הריבית וירידת ערך שטחי נדל״ן יוקרה בערים הגדולות, והן בגלל המשבר בהייטק שהביא לקוחות רבים שלה לבטל חוזים.