הדיפלומטיה של יפן על חבל דק ומה חושבים במצרים על עמיחי אליהו?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האם יגיעו נציגי ה-G7 להסכמה בענייני המלחמה, במצרים כועסים על התבטאות השר אליהו ואיך משפיעה המלחמה על מפלגת הלייבור הבריטית • כותרות העיתונים בעולם

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלואמיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם: האם יגיעו נציגי ה-G7 להסכמה בענייני המלחמה, מה חושבים במצרים על  עמיחי אליהו ואיך משפיעה המלחמה על מפלגת הלייבור בבריטניה.

ההימור הענק של ביידן והאזהרה של בריטניה
בדרך לישראל: פצצות מדויקות במימון אמריקאי  

1אין קונצנזוס ב-G7

ארגון המדינות המתועשות, או ה-G7, גוש של מדינות דמוקרטיות עשירות, עומד בפני הסיכון לאבד את האפקטיביות שלו ככוח מאוחד לטיפול במשברים גיאופוליטיים עולמיים משמעותיים, דווח אמש ברויטרס. שרי חוץ ממדינות החברות ב-G7 (בריטניה, קנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, יפן), כמו גם נציגים מהאיחוד האירופי ומארצות הברית, התכנסו בטוקיו כדי לדון במלחמה בישראל, על רקע החשש כי הסכסוך עלול להסלים ולהוביל למשבר רחב ואינטנסיבי יותר ברחבי המזרח התיכון.

בכתבה צוין כי חוסר היכולת של מדינות ה-G7 להגיע לעמדה מאוחדת בנושא מעלה שאלות לגבי יכולתה של הקבוצה להתמודד ביעילות עם אתגרים גיאופוליטיים משמעותיים. "האירופים מפולגים והחלוקה הזו בהחלט גלויה גם בתוך ה-G7", אמר לעיתון תומאס גומארט, מנהל המכון הצרפתי ליחסים בינלאומיים. גורמים רשמיים מצרפת ומקנדה, שדיברו בעילום שם, אמרו לרויטרס גם כי התמיכה החזקה של ארה"ב בישראל והחששות מפני תגובת נגד באוכלוסיית מדינות ה-G7, הפכו את הקונצנזוס למאתגר עוד יותר.

מתוך רויטרס, מאת ג'ון גדי, סקורה מורקאמי, קנטרו סוגיאמה. לקריאת הכתבה המלאה. 

2הדיפלומטיה של יפן על חבל דק

מה מעסיק את יפן בימים אלה? הכתבה הראשית שכיכבה אתמול בערב באסאי שימבון, עיתון מרכזי ביפן, דיברה על האופן שבו המלחמה בין ישראל לחמאס העמידה את מדיניות המזרח התיכון של יפן במבחן. טוקיו ניסתה זמן רב לשמור על הברית שלה עם ארה"ב תוך טיפוח יחסי ידידות עם מדינות ערב, נכתב. מוזכר כי לאחר מלחמת יום הכיפורים, יפן, שהייתה תלויה במזרח התיכון בכ-80% מייבוא ​​הנפט שלה, נפגעה מזינוק מחירי הנפט, שהיה נשק פוליטי בידי מדינות ערב.

אבל המצב סביב האנרגיה השתנה היום באופן דרסטי. בזכות אימוץ טכנולוגיות חדשות להפקת נפט גולמי וגז, ארה"ב הפכה ליצרנית הנפט הגדולה בעולם. למרות זאת, התלות של יפן בנפט במזרח התיכון, שירדה באופן זמני בסוף שנות ה-80, עולה כעת על 90%, ויפן נמצאת בדילמה הדיפלומטית כיצד להגיע לאיזון העמיקה. במועצת הביטחון של האו"ם התנגדה יפן להחלטה שהגישה רוסיה שלא תגנה את חמאס בעמידה לצד ארה"ב. מנגד, יפן הצביעה בעד החלטה שהציעה ברזיל שקוראת ל"השהיה הומניטרית" בסכסוך, בעוד שארה"ב הטילה עליה וטו.

מתוך האסאי שימבון, מאת אטסו היראטה. לקריאת הכתבה המלאה. 

3 מה חושבים במצרים על עמיחי אליהו

בעיתון המצרי אל-אהראם, העיתון היומי הנפוץ ביותר במצרים, עושים מטעמים מדבריו של שר המורשת עמיחי אליהו, לאחר שזה אמר שהפצצת עזה בפצצה גרעינית היא אפשרות. ד"ר ויסאם השד, מפקח יחידת השפה העברית במכון למלחמה בקיצוניות "אל-אזהר", אמר כי "הכיבוש הציוני" אינו מפסיק את הקמפיין הגזעני השיטתי שלו לחיסול הפלסטינים. "אנו עומדים בפני קיצונים רודניים שהורגים ושופכים דם תחת כיסוי דתי יהודי מעוות", אמר וטען כי מה שישראל עושה הם פשעי טרור.

מאמר מערכת מתוך אל-אהראם. לקריאת הכתבה המלאה. 

4 כיצד המלחמה מפלגת את מפלגת הלייבור בבריטניה

אמש ניסו בגארדיאן להסביר את הבעיה שעומדת כעת בפני מנהיג מפלגת הלייבור בבריטניה, קיר סטארמר, בעת שמלחמת ישראל-חמאס מפלגת את המפלגה.

מפלגת הלייבור מובילה בימים אלה בסקרם על פני השמרנים בהובלת ראש הממשלה המכהן רישי סונאק, והניצחון בבחירות הכלליות הבאות נראה אפשרי. עם זאת, בימים האחרונים נשמעו קריאות לפרישתו של סטארמר מקרב חלקים במפלגתו, לאחר שסירב לתמוך בקריאות להפסקת אש. צוין כי ראש עיריית לונדון, סאדיק חאן, כמו גם 16 חברי מפלגת הלייבור ושליש מהמפלגה הפרלמנטרית, קראו להפסקת אש או שיתפו במדיה החברתית פוסטים שקוראים לכך. אחרים, כולל מנהיג הלייבור בסקוטלנד, אנס סרוואר, טענו שסטארמר הפגין חוסר אמפתיה למטרת הפלסטינים בעזה.

מתוך הגארדיאן, מאת דניאל בופיי. לקריאת הכתבה המלאה.