ההימור הענק של ביידן והאזהרה של בריטניה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: סיפורו של עוואד דראושה שנרצח בפסטיבל נובה, לאן מועדות פניה של האסטרטגיית ארה"ב ביידן במזרח התיכון ובריטניה מייעצת לאזרחיה לעזוב את לבנון • כותרות העיתונים בעולם  

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלאומיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הכתוב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

והפעם: לאן עשויה להתפתח האסטרטגיה של ביידן במזרח התיכון, בריטניה מפנה חלק מהעובדים מביירות ועוד סיפורים. 

הגנרל שבטוח: הסיכויים שחיזבאללה יפתח חזית בצפון דווקא עולים
WSJ | טילים מצפון קוריאה, מרוסיה ומאיראן: מומחים מנתחים את ארסנל הנשק של חמאס  

1סיפורו של עוואד דראושה

הוול סטריט ג'ורנל סיפר אמש את סיפורו של עוואד דראושה, שנרצח בעת שעזר לפצועים שנפגעו מהמתקפה האלימה של חמאס ב-7 באוקטובר. "זה עלה לו בחייו", סיפרה אחותו, רעיה דראושה לעיתון.

דראושה, אזרח ישראלי ערבי בן 23, עבד כחובש בפסטיבל נובה בבוקר שבו פרצו מחבלי חמאס לישראל. בעוד חוגגים מבוהלים ברחו מהמקום, דראושה נשאר לטפל בפצועים, עד שנורה על ידי חמאס. בג'ורנל מתארים את הדילמה העומדת בפני בני המיעוט הערבי בישראל, כשהמלחמה קורעת אותם בין ארצם לבין קרוביהם. "בכל פעם שיש מלחמה או משהו, זה חוזר אלינו בתור 'ערביי 48'", אמרה אחותו של דראושה לעיתון. "צד אחד קורא לנו 'בוגדים', והצד השני 'משתפי פעולה'".

מתוך הוול סטריט ג'ורנל, מאת איזבל קולס, וארי פלנזרייך. לקריאת הכתבה המלאה. 

2 האסטרטגיה של ביידן במזרח התיכון: פניה לאן?

אמש ניסה עיתון הפורן פוליסי להבין לאן מועדות פניה של האסטרטגייה הנוכחית של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מול המזרח התיכון. לאחר שנטש את הגישה של "לחץ מקסימלי" על איראן מתקופת טראמפ, ממשל ביידן מבקש בחודשים האחרונים למתן מתיחויות בצורה שקטה ככל שניתן, הוזכר בעיתון. אולם כיום, לא רק שאיראן חוגגת את התקפות חמאס ומאיימת על אינטרסים אמריקאים דרך שלוחותיה, נראה שהיא גם פועלת בשיתוף פעולה שבשתיקה עם רוסיה, ואפילו סין, במה שמסתמן כמו התאגדות של אוטוקרטיות. מהלכים כאלה מעלים שאלות קשות לגבי היכולת של ביידן לעצב מחדש את האסטרטגיה שלו עבור המזרח התיכון, שכן הקשרים של איראן יכולים להתפתח עוד יותר, במיוחד מאז פקיעת סנקציות הנשק ארוכות השנים של האו"ם על איראן ב-18 באוקטובר, נכתב.

איך אמריקה יכולה להגיב לכל זה? "כרגע אין לנו גורם הרתעה אמין", אמר מרקו רובי, סנטור רפובליקני. עוד צוין כי על אף ש"הלחץ המקסימלי" לא שינה באופן ניכר את התנהגותה של איראן, המשטר האיראני שרד שנים של בידוד כלכלי ולאחרונה, יותר מ-12 חודשים של הפגנות רחוב. עם זאת, ביידן ויועציו יודעים גם כי להמשיך לפעולה צבאית נגד איראן יהיה הימור ענק.

מאמר מערכת מתוך פורן פוליסי. לקריאת הכתבה המלאה.

3זינוק של פי ארבעה בדיווחים על אנטישמיות ברשת בגרמניה

השבוע יציינו בגרמניה 85 שנה לליל הבדולח, ובהתאם לזאת, אחד הנושאים המסוקרים ביותר בתקשורת המקומית בימים האחרונים הוא האנטישמיות הגוברת ברחבי המדינה. דר שפיגל מדווח הבוקר כי מאז 7 באוקטובר חלה קפיצה של פי ארבעה בפרסומים האנטישמיים בגרמנית ברחבי הרשת. השבועון ואתר האינטרנט הגרמני מצטט בדיקה שערכו במכון "הסן נגד הסתה" היושב במדינת המחוז הסן (שבה נמצאת העיר פרנקפורט, בין היתר), המראה כי בחודש האחרון דווחו 350 מקרי אנטישמיות רשתית כזו.

על פי המכון, שאת ממצאי בדיקתו הציגו אנשי משרד הפנים של הסן, פוסטים אנטישמיים כאלה כוללים חומרים שמהללים את מתקפת חמאס על ישובי העוטף או כאלה שמשווים בין מעשי ישראל לבין השואה. על פי הדיווח, משרד התובע הכללי בפרנקפורט מציין כי בסביבות 150 מן המקרים המדווחים התגלתה הפרה של החוק הגרמני ועשויות להיות לכך משמעויות פליליות.

מתוך דר שפיגל, מאת מקס הופנשטאט. לקריאת הכתבה המלאה. 

4בריטניה מייעצת לאזרחיה לעזוב את לבנון

הבוקר דיווח הגארדיאן כי משרד החוץ הבריטי הוציא חלק מעובדי השגרירות מלבנון והוא מייעץ לאזרחים בריטים לעזוב את המדינה, על רקע הדאגה הגוברת לגבי אלימות ואי שקט הקשורים למלחמה בעזה.

"האירועים בלבנון מתקדמים במהירות. למצב יש פוטנציאל להידרדר במהירות וללא אזהרה", הודיע משרד החוץ, חבר העמים והפיתוח (FCDO) בהצהרה, שהמליצה לבריטים בלבנון להירשם בשגרירות ולתכנן לעזוב כל עוד זה אפשרי, לפי הדיווח. עוד נכתב בהצהרה כי "נתיבים מסחריים מחוץ ללבנון עלולים להשתבש או להתבטל בהתראה קצרה וכבישים ברחבי המדינה עלולים להיסגר". גם צוין כי "במקרה של הידרדרות במצב המדיני או הביטחוני, שגרירות בריטניה עלולה להיות מוגבלת יותר ויותר בסיוע שהיא יכולה לספק".

מתוך הגארדיאן, מאת פיטר ווקר. לקריאת הכתבה המלאה.