משרד האוצר | פרשנות

סמוטריץ' מסתיר מהאוצר והקואליציה מהיכן בדיוק יקצץ מיליארד וחצי שקל

מתוך 2.5 מיליארד שקל בכספים קואליציוניים, הודיע שר האוצר שיעביר 1.6 מיליארד שקל לצרכי המלחמה ושיקום העורף • למרות ההודעה, אף אחד מאנשי האוצר לא עודכן אילו תקציבים קואליציוניים לאשר ואיזה לבטל • ומעל לכל, שאלת הכספים הקואליציוניים של שנת 2024 נשארה פתוחה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

בחמישי בלילה שיגר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מכתב להנהלת משרדו בנושא ההתמודדות עם צרכי המלחמה. בשורה התחתונה של דבריו: מתוך 2.5 מיליארד שקל בכספים קואליציוניים, שנשארו עדיין זמינים בתקציב 2023, בחר שר האוצר להעביר רק 1.6 מיליארד שקל לצרכי המלחמה ושיקום העורף.

בדיקת גלובס | החל מעוד עשרה ימים: כך תגישו בקשה לסיוע מהמדינה, וכמה תקבלו?
השפעות המלחמה: הגירעון קפץ באוקטובר, וזוהי רק ההתחלה
ניתוח גלובס | אגף התקציבים ניצח את סמוטריץ' בקרב על בניית תקציב 2024

בניגוד להצהרות על הקפאת תקציבים שלא קשורים למלחמה, סמוטריץ' החליט להעביר עד סוף השנה כספים קואליציוניים בהיקף של 800-900 מיליון שקל למפלגות החרדיות והדתיות.

היחיד במשרד האוצר שיודע איזה כספים יוסטו, הוא סמוטריץ'

מה שמדהים עוד יותר הוא שסמוטריץ' אפילו לא שיתף אף אחד מאנשי האוצר אילו תקציבים קואליציוניים לאשר ואיזה לבטל. זאת, מעבר להצהרות שלו בשבועות האחרונים שיחריג מהקיצוץ את הוספת מוסדות החינוך העצמאים במגזר החרדי לאופק חדש, דבר שיעניק להם תוספות שכר של כמה מאות מיליונים עוד השנה.

קיצוץ חלקי צפוי להיות במענק לאברכים שהובטח ליו"ר יהדות התורה, השר יצחק גולדקנופף. מה עוד נמצא ב-1.6 מיליארד שיוסטו מהכספים הקואליציונים לצרכי השעה? היחיד במשרד האוצר שיודע הוא סמוטריץ' - וגם זה לא בטוח. לפי גורמים באוצר, הסיבה לעמימות של סמוטריץ' היא שהוא עדיין לא הגיע להסכמות עם שאר ראשי המפלגות בדבר מה יקוצץ ומה לא .

אם גם באוצר וגם בקואליציה לא יודעים מה יקוצץ ומה יישאר, אז איך בעצם נוקב סמוטריץ' בסכומים מדויקים? בשבוע שעבר הגישו אנשי המקצוע באוצר לסמוטריץ' את רשימת הכספים הקואליציוניים שטרם נוצלו. הוא הודיע להם שיבחר בעצמו מה מה יישאר ברשימה. אולם, הוא לא רצה לנהל משא ומתן מקדים עם ראשי הקואליציה, והעדיף להנחית עליהם את השורה התחתונה.

כעת, באוצר וגם בקואליציה מצפים בדריכות להבין מאיפה בדיוק יבוא הכסף. אם במפלגות השותפות יתנגדו, לא בטוח שסמוטריץ' יצליח להעביר אפילו את הסכום החלקי אותו התכוון לקחת מהכספים הקואליציונים.

ומעל לכל, שאלת הכספים הקואליציוניים של שנת 2024 נשארה פתוחה. במכתב, סמוטריץ' לא מתחייב לקחת אותם עבור התעצמות ביטחונית, שיקום העוטף או הסיוע למשק, אלא מסתפק באמירה המובנת מאליו שתקציב השנה הבאה ייפתח וייבנה מחדש. שם נמצא הנתח הגדול של הכספים הקואליציוניים שטרם נוצלו, כ-7 מיליארדי שקלים שנדרשים בשעה זאת לדברים חשובים יותר .