צימצם ב-60% את ההחזקה: למה באפט מוכר את מניות BYD?

משקיע-העל מכר מניות יצרנית הרכב החשמלי הסיני BYD בסוף אוקטובר ובסך-הכול השלים צמצום של 60% בהחזקותיו מאז אוגוסט 2022 • באפט מתגאה בכך שהוא לא ממהר למכור מניות ומאמין בבעלות ארוכת-טווח, ו-BYD גם הציגה זינוק ברווח הנקי ברבעון • אז מה עומד מאחורי המכירות? ככל הנראה המתיחות הגאופוליטית

וורן באפט מבקר בBYD בסין / צילום: ap, Kin Cheung
וורן באפט מבקר בBYD בסין / צילום: ap, Kin Cheung

ברקשייר האת'ווי, חברת ההשקעות בבעלות וורן באפט, מכרה בסוף אוקטובר האחרון, 820,500 מניות של יצרנית הרכב החשמלי BYD הנסחרות בהונג קונג, תמורת 25.8 מיליון דולר. ברקשייר האת'ווי הקטינה את חלקה הכולל ביצרנית הרכב החשמלי הסינית ביותר מ-60% מאז אוגוסט 2022. ב-12 החודשים האחרונים ירדה מניית החברה ב-11%.

99.8% מהאנליסטים בטוחים: כך תשפיע האינפלציה על הריבית בארה"ב
זינק ביותר מ־120% השנה: הביטקוין בשיא של שנה וחצי
משקיע-העל וורן באפט הפר את אחד מכללי ההשקעה של עצמו?

ב-2008, ברקשייר האת'ווי שילמה 232 מיליון דולר עבור 225 מיליון מניות BYD (שמהוות 9.9% מכלל החברה). בשנה שעברה החברה ביצעה לראשונה מכירה של מניות יצרנית הרכב. נכון ל-25 באוקטובר ולפי המסמכים שהגישה לבורסה בהונג קונג, ברקשייר האת'ווי מחזיקה ב-88 מיליון מניות, שמהוות 7.98% מהחברה. 

מדוע המכירה מפתיעה?

הצמצום בהחזקה בולט מכמה סיבות. ראשית, באפט מוכר מניה ללא סיבה משכנעת רק לעתים רחוקות, שכן פעולה זו עלולה לגרור מסים, והוא מתגאה בבעלותו על חברות לטווח הארוך. לדוגמה, ברקשייר האת'ווי לא נגעה בהחזקות שלה בקוקה-קולה ובאמריקן אקספרס כבר כמעט 30 שנה - ושתי הפוזיציות שוות כעת 50 מיליארד דולר, או כמעט 10% מהנכסים נטו של חברת ההחזקות.

באפט ימכור מניה או יחליט להיפרד מעסק רק אם תהיה ירידה משמעותית במצבו, או בסיכויים שלו. ובינתיים, נראה שזה לא המצב אצל חברת הרכב הסינית. בתחילת נובמבר, BYD דיווחה כי מכירות המכוניות החשמליות זינקו ב-39% והסתכמו ב-301,833. בהסתכלות של עשרה חודשים, המכירות קפצו ב-70% ל-2.3 מיליון כלי רכב. הרווח הנקי ברבעון השלישי עלה ב-82% ל-1.4 מיליארד דולר. 

ברקשייר רשמה ניצחון גדול עם BYD, שכן היא שילמה סכום שווה ערך של כ-1 דולר למניה ב-2008, והמניות הנסחרות בהונג קונג שוות כעת יותר מ-30 דולר. מכירות המניות מפתיעות במיוחד בהתחשב בכך שבאפט ושותפו צ'ארלי מאנגר הכתירו השנה את BYD כחברה יוצאת מן הכלל, ואף מאנגר תיאר לאחרונה את יצרנית הרכב כ"נס".  

אז למה ברקשייר מכרה?

ברקשייר מימשה את מניית ה-BYD שלה כנראה מסיבה גאופוליטית. בחודשים האחרונים יש התנגשויות רבות בין ארה"ב וסין. החל משבבים ועד לפלישה של רוסיה לאוקראינה. ייתכן כי עקב המתיחות בין המדינות, באפט החליט לסגת מהחברה הסינית. 

באפריל האחרון, באפט אמר למרקטס אינסיידר כי האפשרות למצוא משהו טוב יותר להשקיע בו היה חלק מהגורמים למכירה. ייתכן כי למשקיע בן ה-93 קל יותר להיצמד לחברות מבוססות בארה"ב ולתעשיות שהוא מבין לעומק.