דיווח: טורקיה סיכלה ניסיונות חטיפה של האקר שהשבית את כיפת ברזל

עיתון בטורקיה מפרסם היום כי סוכל ניסיון של המוסד לחטוף מאיסטנבול מהנדס פלסטיני ששיבש את פעולת כיפת ברזל • לפי הדיווח, המוסד ניסה לשים את ידיו על האקר מספר פעמים ופעם אחת אף הצליח לחקור אותו במשך 36 שעות, אך לבסוף הוא חולץ על ידי סוכנויות המודיעין הטורקיות

מערכות ההגנה האווירית של ישראל פועלות ליירוט רקטות סמוך לשדרות / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg
מערכות ההגנה האווירית של ישראל פועלות ליירוט רקטות סמוך לשדרות / צילום: Associated Press, Ohad Zwigenberg

סוכנות הביון הטורקית (MİT) סיכלה ניסיון של המוסד ב-2022 לחטוף מאיסטנבול מהנדס פלסטיני בן 32 כיום, עומאר א', ששיבש את פעולת כיפת ברזל. כך מדווח היום (ד') בעיתון הטורקי "סבאח". לפי הדיווח, מערכת כיפת ברזל סבלה משיבושים בין השנים 2016-2015 והזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל קסאם, ניצלה זאת - בעזרת הפעילות של אותו עומאר שהיה באותה תקופה בן 24. 

מתי ישוחררו החטופים ומה יקבל חמאס? כך תיראה העסקה
גם בתחום בריאות הנפש: מתקפת ה-7 באוקטובר חייבה את אנשי המקצוע להשתנות 

עומאר למד הנדסת תוכנה באוניברסיטה האסלאמית, עבד בשירות משרד הפנים של חמאס, וסייע להם לפרוץ לטלפונים מבוססי אנדרואיד. לפי הדיווח, ב-2019 קיבל עומאר הצעת עבודה מחברת תוכנה בנורבגיה. עם זאת, הוא חשד ודחה את ההצעה. ב-3 במרץ 2020, הוא עבר לאיסטנבול דרך קהיר, ולפי הנטען ב"סבאח" זכה למעקב של המוסד שם. 

באפריל 2021, סוכן בשם ראאד ע'אזל יצר איתו קשר בוואצאפ בשם החברה הצרפתית Think Hire. הוא ניסה לגייס אותו לחברה בפגישות פנים מול פנים ביוני ובאוגוסט 2021. לפי סבאח, המלאכה של גיוס עומאר הועברה בהמשך לסוכן מוסד אחר, עומאר שעלבי. לטענת העיתון, מטרת השניים הייתה לחטוף את המהנדס הפלסטיני לישראל. במסגרת המשימה הזו, הציע שעלבי לעומאר 10 אלף דולר עבור כתיבת תוכנה. החברה הצרפתית אכן העבירה את הכסף עבור המוצר, ולפי טענת הטורקית - מי ששלח את הכסף הוא סוכן מוסד בשם הכיסוי "ג'ון פוסטר". 

לפי הדיווח, ביוני 2022 עברה המשימה לסוכן מוסד אחר, ניקולה ראדנויי (44), ששהה במלון ברובע קראקוי באיסטנבול בסוף אוגוסט אשתקד. הוא נפגש עם עומאר באיסטנבול והציע לו 5,200 דולר אם יעבוד מטורקיה ו-20 אלף דולר אם יסכים לעבוד מברזיל. תוך שציין כי העבודה היא עם אנשים נוספים - עבדולבר מוחמט קאיה, פואד אוסאמה חיג'אזי ואזרח מרוקאי, יוסף דאהמנה ג'דיד. 

רדוניי טען בפני עומאר כי יש לו קשרים בלשכת ההגירה באיסטנבול, וביקש מעומאר לשלוח לו את הדרכון ואת כתובתו במיידי, במטרה שיוכל להוציא אותו מטורקיה. בשלב זה, לפי הדיווח, סוכנות הביון הטורקית נכנסה לפעולה והבהירה לעומאר לא לעשות זאת. מי שעמד בראש הסוכנות באותה תקופה הוא שר החוץ הטורקי כיום, הקאן פידאן - מה שמעלה תהיות רבות בנוגע לסיוע האפשרי של אנקרה לחמאס בנושא איסוף המודיעין. 

המהנדס נחקר ונשאל כיצד הצליח להשבית את כיפת ברזל

אולם, לפי הדיווח, זה ממש לא היה סוף הסיפור. בספטמבר אשתקד, עומאר יצא לטיול בן 15 ימים במלזיה. נזכיר כי ב-2018, חוסל בבירת מלזיה, קואלה לומפור, ד"ר פאדי אל-בטש, מהנדס בכיר של חמאס. לפני שעומאר יצא הוא קיבל תדרוך ממחלקת המודיעין הנגדי של סוכנות הביון הטורקית, ודרשו ממנו להתקין אפליקציה בטלפון שתאפשר להם לדעת בכל שלב היכן הוא נמצא. 

בסבאח נטען כי עומאר נחטף ב-28 בספטמבר 2022 בקואלה לומפור ונחקר במבנה כ-50 ק"מ מהבירה המלזית. בדיווח צוין כי צוות המוסד חקר אותו במשך 36 שעות תוך הפעלת שיחת וידאו לתל אביב. בין השאר, ניסו להבין ממנו כיצד המתכנת הצליח להשבית את כיפת ברזל, באיזו שפת קוד הוא השתמש וכיצד פרץ לטלפונים מבוססי אנדרואיד של עובדי ציבור וחיילים. 

בשלב זה, סוכנות הביון הטורקית הפעילה את מקביליה במלזיה, שביצעו פשיטה במקום וחילצו אותו. הטענה הזו מתחברת לדיווח באתר New Straits Times מאוקטובר אשתקד, שבו דווח בתקשורת המלזית על מקרה דומה שבו חולץ איש גדודי עז א-דין אל-קסאם - 24 שעות לאחר שנחטף. באתר המלזי נטען כי החוטפים עצם היו מלזים והם קישרו אותו לשני אנשים, כנראה ישראלים. בסופו של דבר, לפי הדיווח בסבאח, נעצרו במלזיה 11 אנשים בפרשה הזו. בסיכומה של הפרשה, עומאר הוחזר לאיסטנבול, לדירת מסתור של סוכנות הביון המקומית, והסוכן פואד אוסאמה חיג'אזי נעצר.