אחרי שהציגה שיא ברווחים: החברה שתמכור מל"טים מתאבדים בחצי מיליארד שקל

התעשייה האווירית תשמש כקבלן של חברת איירבאס בעסקה עם גרמניה וחתמה על שני חוזים נפרדים עם שתי מדינות להספקת מל"טים • אורביט טכנולוג'יס קיבלה הזמנה מלקוח מוביל באסיה • נתניהו בביקור ברפאל: "החברה בעצם נותנת לנו את כיפת הברזל של המדינה" • השבוע בתעשיות הביטחוניות

חימוש משוטט מסוג HAROP תוצרת התעשייה האווירית / צילום: התעשייה האווירית
חימוש משוטט מסוג HAROP תוצרת התעשייה האווירית / צילום: התעשייה האווירית

כמיטב מסורת מלחמת חרבות הברזל, גם השבוע חוזרת פינת התעשיות הביטחוניות בגרסה כחול לבן. החל מהתעשייה האווירית, שמסכמת שבוע עם דוח רבעוני מצויין ועסקה חדשה שאנחנו חושפים כעת, דרך הזמנה אסיאתית נוספת מחברה ישראלית, ועד ההוקרה של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לרפאל בביקור במתקן של החברה הביטחונית. על כל אלו בפינה השבועית.

תע"א מציגה שיא ברווחים. מאיפה מגיעים הקונים הגדולים שלה?
ארה"ב תשקיע מיליארד דולר במיירט הלייזר של רפאל
מי יכול לתרום גנרטור ב-60 אלף ש'? המחסור בבסיסים הגיע לשיא חדש

תע"א תשמש כקבלן של איירבאס בעסקה עם גרמניה

ב-8 בנובמבר אישרה ועדת התקציב של הבונדסטאג הגרמני, עדכון להסכם עם חברת איירבאס להפעלת מל"טי הרון TP (בעברית, איתן), בסך 59.2 מיליון אירו והתחייבות עד שנת 2025. אלא שכעת, אנחנו חושפים לראשונה בגלובס, כי התעשייה האווירית חתמה לפני כמה ימים על הסכם עם חברת איירבאס, שלפיו היא תהיה הקבלן בפרויקט.

מטרתה של גרמניה בעדכון ההסכם היא לשפר את יכולות ההגנה ואיסוף המודיעין בתוך המדינה, והפעילות צפויה לצאת לדרך עוד השנה. ההסכם כולל, לצד פריסת המל"טים, עדכונים ושיפורים טכנולוגיים למערך הקרקעי שמפעיל אותם.

מל"טי הרון TP , או בגרסתם הגרמנית GHTP , הם כטב"מים שמיועדים למגוון משימות, בהן: איסוף מודיעין, מעקב, רכישת מטרות. הרון TP מותאמים לטיסה בגובה בינוני (מעל 45 אלף רגל) ולטווחים רחוקים (מעבר לקו הראייה מעל 1000 ק"מ). אורך הרון TP הוא 14 מטרים, מוטת הכנפיים שלו היא 26 מטרים, משך השהייה שלו הוא מעל 30 שעות והמהירות המרבית עומדת על 220 קשר.

תע"א מוכרת מל"טים מתאבדים ביותר מחצי מיליארד שקל

התעשייה האווירית חתמה על שני חוזים נפרדים עם שתי מדינות, לאספקת מערכות חימוש משוטט (מל"טים מתאבדים) לטווח ארוך, בשווי משולב של יותר מחצי מיליארד שקלים. שתי ההזמנות המשמעותיות מגיעות לאחר הצטיידות של מדינות נוספות מוקדם יותר השנה, במערכות חימוש משוטטות לטווח ארוך. סדרת ההזמנות בשנה החולפת מבטאת את הביקוש הגובר בעולם ואת יכולותיה הייחודיות של משפחת החימושים המשוטטים של התעשייה האווירית, שצברה תאוצה מאז ההצלחה הגדולה של הארופ במלחמת קרבאך השנייה ב-2020 שבו אזרבייג'ן הביסה את ארמניה.

משפחת החימוש המשוטט ארוכת הטווח של התעשייה האווירית כוללת את הארופ, הארפי ומיני הארפי. תעשייה אווירית המציאה את החימוש המשוטט בשנות ה-80, ופיתחה את החימוש המשוטט הראשון: הארפי. הארפי הוא ינו בעל ראש ביות נגד קרינה, שיועד נגד מערכי הגנה אווירית. כיום, התעשייה האווירית מציעה את הדורות המתקדמים של מערכת זו: הארפי NG שמיועד נגד מגוון רחב של מטרות קורנות.

נגזרת נוספת של הארפי הוא הארופ, בעלת גרסאות ימית ויבשתית, שכאמור הוכח מבצעית ומספק מענה הן לתרחישי לחימה והן לפעילויות נגד טרור. ההארופ מצויד במצלמות יום/לילה, וביכולת לסרוק, לאתר ולתקוף מטרות נייחות או ניידות, ימיות או יבשתיות בטווחים גדולים. התקיפה יכולה להתבצע מכל כיוון ובכל זווית תקיפה.

מירי הארפי הוא החימוש המשוטט היחיד בעולם כיום בעל ראש ביות משולש־אלקטרואופטי יום/לילה וביות קרינה. שילוב ראשי הביות מאפשר גילוי ותקיפה בתנאי ראות קשים ומקשה מאוד על המטרה להתחמק מגלוי והשמדה. מיני הארפי מצוייד בהנעה חשמלית ובראש קרב נגד טנקים. בדומה כלשאר המשוטטים ארוכי הטווח של התעשייה האווירית, הוא משוגר מזוויל.

הזמנה של לקוחה אסיאתית מחברה ציבורית

אורביט טכנולוג'יס, שעוסקת בפתרונות לניהול קשר ושמע במערכות מוטסות, טרמינלים לתקשורת לוויינית מוטסת וימית, הודיעה אתמול (ד'), על קבלת הזמנה מלקוח מוביל באסיה עבור מערכת עקיבה קרקעית מדויקת בהיקף של כ-3.4 מיליון דולר.

אורביט היא חברה ציבורית שנסחרת בבורסה בתל אביב, בשליטתה של קרן ההשקעות פימי. פעילות החברה פרוסה באופן גלובלי ולה מערכי ייצור, שיווק, מכירות ושירות בארה"ב, באירופה ובמזרח הרחוק. בין לקוחות החברה נמנים יצרני מטוסים גדולים, כמו איירבאס, בואינג, לוקהיד מרטין ונורת'רופ, חילות אוויר ויותר מ-25 ציים ימיים בעולם. בד בבד, היא מספקת שירותים לארגונים העוסקים בתצפית מהחלל, כגון: אימאג'סאט וסוכנויות חלל אירופאיות וארגונים ביטחוניים וממשלתיים אחרים.

במסגרת העסקה החדשה, החברה תספק פתרון מערכתי מלא מעקב מדויקת על בסיס הטכנולוגיה הייחודית של החברה, כולל מספר קרונות שליטה ובקרה ואינטגרציה עם ציוד נלווה, לצורכי הפעלה מבצעית של מערך הניסויים של הלקוח.

רה"מ נתניהו ביקר ברפאל

מדינת ישראל שואפת לשמור, ככל הניתן, על שגרת חירום בזמן מלחמת חרבות הברזל, אך זו לא הייתה מתאפשרת כלל בהיעדר מערך ההגנה האווירית הטוב בתבל: כיפת ברזל וקלע דוד מתוצרת רפאל, ובשכבה הגבוהה יותר - חץ 2 וחץ 3.

השבוע, הגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור במכון של חברת רפאל. רה"מ קיבל סקירות מיו"ר רפאל ד"ר יובל שטייניץ ומהמנכ"ל אלוף (במיל') יואב הר-אבן, על פעילות מערכות רפאל במלחמה, ביניהן: כיפת ברזל, קלע דוד, ומעיל רוח להגנת טנקים ורק"ם. כמו כן, ביקר רה"מ נתניהו בקווי ייצור במכון ונפגש עם עובדי ועובדות רפאל בקווי הייצור שפועלים 24/7 מתחילת המלחמה. ראש הממשלה הודה להם על עבודתם המסורה, המספקת למערכת הביטחון את כלל האמצעים הדרושים להמשך הלחימה.

"חברת רפאל בעצם נותנת לנו את כיפת הברזל של המדינה", אמר נתניהו, "פה מייצרים את המיירטים של כיפת הברזל שחוסמים את הטילים ואת הרקטות, מייצרים פה עוד הרבה דברים אחרים, גם להגנה וגם להתקפה. אני רוצה להודות למדענים, למהנדסים, לעובדי הייצור ולכל מי שמסייע כאן במאמץ הזה שהוא ייחודי". אלוף (במיל') הר-אבן, סיכם: "לצד מאות עובדים מגויסים בצו 8 ומאות עובדים מפונים מביתם, עובדי רפאל פועלים מסביב לשעון על מנת לספק את האמצעים הנדרשים - אלה המוכרים ואלה שהשתיקה יפה להם".