בשל מחאת המפרסמים ב-X: מאסק מתכנן ביקור בישראל בשבוע הבא

מאסק, בעלי טסלה ו-X (לשעבר טוויטר), צפוי לבקר בשבוע הבא בישראל ולפגוש את הנשיא וראש הממשלה, וגם להגיע ליישובים שנפגעו בטבח ב-7 באוקטובר • המהלך של מאסק מגיע בשל הביקורת הרבה שהושמעה בנוגע לאנטישמיות המשתוללת ברשת החברתית X שבבעלותו

אילון מאסק / צילום: Reuters, Anadolu
אילון מאסק / צילום: Reuters, Anadolu

המיליארדר אילון מאסק, בעלי טסלה ו-X (לשעבר טוויטר), מתכנן לבקר בשבוע הבא בישראל, לפגוש את נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ולהגיע ליישובי העוטף שנפגעו בטבח ה-7 באוקטובר. קיומו של הביקור איננו סופי עדיין - תחילה ביקש מאסק לנצל את ההפוגה בלחימה המתקיימת כעת בעזה - ולבקר בישראל ביום שני, היום הרביעי והאחרון לכאורה של ההפוגה. יחד עם זאת, הביקור עשוי להידחות ליום שלישי שבו אמורה הלחימה להתחדש, וקיים סיכוי סביר אף שיבוטל. 

ראיון | הערוץ שנפל פעם אחר פעם בסיקור אנטי ישראלי ועורך הדין שמבטיח - התביעה בדרך 
כך הפכה אחת ההטיות הגדלות ביותר של משקיעים לאפקט שמתדלק גם את האנטישמיות 

ביקורו של מאסק מגיע בשל הביקורת הרבה שהושמעה בנוגע לאנטישמיות המשתוללת ברשת החברתית X שבבעלותו, ולאחר שמפרסמים רבים דוגמת אפל ו-IBM הודיעו כי לא יפרסמו יותר ברשת לאחר שהתברר להן כי מודעות ממומנות שלהן הוצבו לצד ציוצים אנטישמיים. מאסק זכה גם לביקורת נוקבת משורה של בכירים בעמק הסיליקון לאחר שתמך בציוץ אנטישמי שהאשים את היהודים ב"ליבוי שנאה כלפי לבנים", לפיו יש להתעלם מ"יהדות המערב שמגלה כעת שמיעוטים לא אוהבים אותה". 

דאסטין מוסוקוויץ, ממייסדי מטא, קרא למאסק להתפטר וקריסטין הול, בעלי קרן ההשקעות ניה אימפקט המחזיקה במניות טסלה, תקפה גם היא את האמירה האנטישמית ותבעה פעולה נמרצת מצד דירקטוריון טסלה נגד מאסק.  

מאסק החל למזער נזקים

אנטישמיות ברשת X איננה דבר חדש, ומאז רכש אותה מאסק ב-2022 הוסרו מגבלות רבות על רגולציה פנימית וניטור תכנים פוגעניים, כך שתכנים אנטי יהודיים וישראלים גאו ברשת בשיעור גבוה עוד לפני טבח ה-7 באוקטובר. על מנת למזער נזקים, הודיע מאסק בשבוע שעבר כי יתרום את כל ההכנסות מפרסום וממנויים הקשורים לתכנים על עזה - לבתי חולים בישראל ול"ארגונים הומניטריים הפועלים בעזה" - מבלי לפרט באילו ארגונים מדובר ומבלי לספק פתרון כיצד ימנע הסטת כספים לחמאס. "אם אתם יודעים כיצד למנוע זאת, רעיונות יתקבלו בברכה", כתב. הוא גם הודיע כי ביטויים כדון "דה קולוניזציה של פלסטין" או "מהנהר עד הירדן", ייחשבו כקריאה לרצח עם ויקבלו את הטיפול ההולם להן ברשת.  

עוד לפני פרוץ המלחמה, ניהל מאסק מסכת יחסים עכורה עם הליגה נגד השמצה בארה"ב (ADL) - ארגון יהודי הנלחם באנטישמיות. מאסק האשים את הארגון בכך שהוביל חרם מפרסמים שהביא לירידה של 60% בהכנסות מפרסום ב-X. יחד עם זאת, נראה כי בינתיים חזר הארגון לפרסם ברשת.