בבלומברג מאמינים: נתניהו וחמאס חולקים מציאות משותפת

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: עוד הפגנת ענק בלונדון, המחלוקת בממשלת ספרד והחזרת החטופים • כותרות העיתונים בעולם 

על רקע המלחמה המתפתחת ללא הרף, עדשת התקשורת העולמית חושפת נקודות מבט ייחודיות על מה שקורה בארץ. מניתוחים של מומחים בינלואמיים, פרשנויות מזווית אחרת וגם סיפורים קטנים מישראל שנעלמים מן העין, בכל יום נגיש לכם סקירה יומית קצרה מן הנכתב בתקשורת העולמית על ישראל במלחמה, כדי לנסות ולפענח איך דברים מפה נראים מעבר לים.

1 הציוץ על שחרור אמילי הנד עורר סערה

על רקע הציוץ של ראש ממשלת אירלנד, סרטה תוויסין, על אמילי הנד ששוחררה מידי חמאס כמי "שהלכה לאיבוד, ונמצאה", הכותרות באירלנד מנוסחות אחרת. "הנערה האירית-ישראלית אמילי הנד שוחררה על ידי חמאס לאחר 50 ימי שבי בעזה", היא הכותרת של האייריש טיימס מאמש. גם העיתון "אייריש מירור" דיווח אמש כי "אמילי הנד שוחררה כבת ערובה על ידי חמאס לאחר שבילתה 50 יום בשבי", וה"אייריש אקזמינר" דיווח הבוקר כי "לאמילי הנד הייתה יום הולדת תשיעי כבת ערובה בעזה, יום לפני שהתאחדה עם אביה, שסבר בתחילה שנהרגה בהתקפה ההרסנית של מחבלי חמאס בדרום ישראל בחודש שעבר".

מתוך האייריש טיימס, מאת מארק וויס, נעמי אולירי, וקיליאן דויל. לקריאת הכתבה המלאה

מתוך האייריש מירור, מאת קלייר מקארת'י. לקריאת הכתבה המלאה 

מתוך האייריש אקזמינור, מאת איליין לולין, סאלי גורמן, אלי בלרזון (רויטרס). לקריאת הכתבה המלאה 

ב-BILD הגרמני אף ביקרו את ניסוחו של ראש ממשלת אירלנד, בכתבה ראשית שהציגה תמונת רבות מתוך החגיגות בתל אביב לרגל שובם של החטופים, וכותרתה "משפט הלם על אמילי בת הערובה המשוחררת". בכתבה סיפרו את סיפורה של הנד וציינו שם שלראשונה מאז 7 באוקטובר, אנשים בישראל חשו אמש שמחה.

מתוך ה"בילד", מאת רנה גרזק. לקריאת הכתבה המלאה  

2 מאות אלפי בהפגנה פרו-פלסטינית בלונדון אמש

מאות אלפי אנשים צעדו בשבת דרך מרכז לונדון בצעדה פרו-פלסטינית בדרישה להפסקת אש קבועה, דיווח הבוקר הגארדיאן. מפגינים זקנים וצעירים צעדו במורד פארק ליין לווייטהול, חלקם עטויי דגלי פלסטין, לובשים כאפייה וחמושים בשלטי "שחרור פלסטין" וענפי זית.

לפי הדיווח, מארגני הצעדה אמרו כי הפסקת האש הזמנית הראתה שאפשרית הפסקת אש קבועה."אנו מברכים על כך שנשים וילדים ישראלים ופלסטיניים, שהוחזקו במעצר בלתי חוקי, הוחזרו למשפחותיהם", צוטט בן ג'מאל, מנהל קמפיין הסולידריות הפלסטינית. "אבל ללא הפסקת אש קבועה, המסר שמועבר לפלסטינים בעזה על ידי ישראל ועל ידי ממשלות שאינן לוחצות עליהן להפסקת אש קבועה... הוא שהם זכו לעיכוב זמני בהוצאה להורג".

מתוך גארדיאן, מאת ז'נבה אבדול. לקריאת הכתבה המלאה.

3 שחרור החטופים התאילנדים

העיתון התאילנדי "קאוסוד" הביא אמש עדכון מפי קנצ'אנה פתארצ'וק, הדוברת של משרד החוץ בתאילנד, על רקע השבת החטופים התאילנדים מעזה. בהצהרתה הרגיעה השגרירה כי 6 צוותים רפואיים בישראל יעניקו למשוחררים התאילנדים טיפול מלא, ביניהם גם עובדים סוציאלים ופסיכולוג דובר תאילנדית.

במקביל, אמש הביא רויטרס את סיפורה של אמה של נאת'ווארי מולקן, שגילתה כי בתה הייתה אחת מעשרת בני הערובה התאילנדים ששוחררו מידי חמאס במהלך הפסקת האש, ויצאה לחגוג בריקודים עם נכדתה בת ה-8 מחוץ לביתם שבצפון מזרח תאילנד. נאת'ווארי, אם לשניים, הייתה האשה התאילנדית היחידה שנחטפה. עוד דווח כי אמה איבדה איתה את הקשר לאחר התקיפה ובשלב מסוים הפסיקה לעקוב אחר דיווחים, כשהיא חוששת מפני בשורות רעות.

מאמר מערכת מתוך "קאוסוד". לקריאת הכתבה המלאה

מתוך רויטרס, מאת נפאט ווסהסרטר. לקריאת הכתבה המלאה 

4 הילדים ששוחררו משבי החמאס

כתבה שפורסמה הבוקר ב"לה פיגרו" הביאה את סיפוריהם של כמה מהמשוחררים מעזה, לצד תמונות משפחתיות מרגשות. משפחות וביניהם ילדים רבים נחטפו מקיבוץ בארי, נכתב. סופר סיפורן של הילה בת ה-13 ששוחררה ואמה רעיה רותם (54) שעדיין מוחזקת בעזה, לצד תמונות, וכן סיפורה של אמילי ש"בילתה את יום הולדתה במנהרות עזה". גם תמונתם של עדי שוהם (38) וילדיה יהל בת ה-3 ונוה בן ה-8 התנוססה בכתבה לצד סיפור חטיפתם והשבתם. צוין כי שלושתם גרמנים דרך אביה של עדי, אבשלום הרן, שנרצח במתקפה, וכי אמה של עדי, שושן הרן, נחטפה ושוחררה גם היא.

מאמר מערכת מאת לה פיגרו. לקריאת הכתבה המלאה

5 על המציאות המשותפת של נתניהו וחמאס

הפסקת האש בת ארבעת הימים במלחמת ישראל בחמאס, בתמורה לשחרורם של עשרות בני ערובה, היא הפוגה מבורכת לתושבי עזה, נכתב בסוף השבוע בבלומברג. אך עשוי לסמן רק רגיעה זמנית. עם הישרדותו הפוליטית של ראש הממשלה בנימין נתניהו על כף המאזניים, הוא וחמאס חולקים מציאות משותפת: סיום המלחמה כעת אינו האינטרס שלהם, נכתב.

עוד נכתב כי בהעדר מאמצים דיפלומטיים להחיות את פתרון שתי המדינות, האינטרסים של ארה"ב ובעלות בריתה ייפגעו, איראן תתחזק, והסיכויים להסכם ההיסטורי בין ערב הסעודית וישראל, והאפשרות ליצירת קשרים בין המדינות יעלמו מן העין.

מתוך בלומברג, מאת הנרי מאייר. לקריאת הכתבה המלאה.

6 מחלוקות בממשלת ספרד על רקע דברי ראש הממשלה הספרדי

"נתניהו לא רוצה חברים, אלא בעלי ברית ללא תנאים", צוטטו גורמים בממשלת ספרד, בדיווח הבוקר בעיתון הספרדי "אל פס", בהמשך להאשמות כלפי ישראל, מצד ראש הממשלה הספרדי פדרו סנצ'ס, ב"הרג חסר הבחנה בעזה", וזימון השגרירה הישראלית לשיחת נזיפה כל ידי משרד החוץ הספרדי.

מנגד, אסטבן גונזלס פונס, ממפלגת העם (PP) בספרד, מתח ביקורת על הנציגות הדיפלומטית של סאנצ'ס, ו"הודה לו" על חוצפתו, כך דיווח אמש העיתון היומי הספרדי ABC. לדברי פונס הגישה של סאנצ'ס מציגה את ספרד באור שלילי, וסאנצ'ס יצטרך "לתת הסברים מיד". גם ראש האופוזיציה של ספרד, אלברטו נונייז פייחו, האשים את סאנצ'ס שנסע לישראל "כדי לזרוע מחלוקת". "דיפלומטיה היא לא נסיעה למדינה שנמצאת במלחמה כדי לזרוע מחלוקת, ועוד פחות מכך באותו יום שבו החלה הפסקת אש", הוא הצהיר בשבת, לפי הדיווח.

מתוך "אל פס", מאת מיגל גונזלס, מריה ר. סחוקילו, אנטוניו פיטה. לקריאת הכתבה המלאה

מתוך ה- ABC , מאת מראינו אלונזו. לקריאת הכתבה המלאה