התחדשה הלחימה ברצועה: מה זה אומר על אפשרות עתידית לעסקאות חטופים?

לא הושגה הסכמה על רשימת החטופים המשוחררים, הדד ליין שהציבה ישראל לחמאס חלף ורקטות נורו משטח עזה לישראל • בתום שבוע של הפוגה צה"ל שב לתקוף ברצועת עזה במקביל למשא ומתן על עסקת החטופים. האלוף במיל' דן הראל, מסביר כי המשך הלחימה עשוי לסייע לשחרורם

דן הראל / איור: גיל ג'יבלי
דן הראל / איור: גיל ג'יבלי

"יש להמשיך לתקוף בעוצמה, במרחבים שבהם אנחנו כבר נמצאים אך לא רק" אומר האלוף במיל' דן הראל, סגן הרמטכ״ל ומנכ״ל משרד הביטחון לשעבר בריאיון לגלובס. לדבריו, על הצבא לתקוף בעוצמה בדרום הרצועה על מנת לשלול מחמאס את היכולות הצבאיות שלו, ולפרק את הארגון השלטוני שהוא הקים.  

בשונה מבעבר, חידוש הלחימה מתקיים במקביל להמשך משא ומתן על שחרור החטופים מול המתווכות קטאר ומצרים. בנוגע להיתכנות של עסקאות חטופים תוך כדי לחימה, מסביר האלוף הראל כי "עסקת חטופים נוספת תהיה רק כשכוחות צה"ל יתקרבו למקום שסינוואר ירגיש בו לחץ צבאי אמיתי. אם נסתכל אחורה על שלושת השבועות הראשונים, בהם לא תקפנו, חמאס ניסה להשיג עסקת חטופים במודל "כולם תמורת כולם", והוסיף הרבה מאוד דברים שרצה להכתיב למדינה ולא הצליח לו. הפעם הראשונה שהוא היה מוכן לעשות עסקת חטופים בתנאים אחרים הייתה רק כשהגברנו את המהלך והוא הרגיש שהוא צריך זמן. הוא המיר זמן בחטופים".  

עם זאת, הראל מעריך שלמרות שהמשך לחימה יסייע להשבת חטופים נוספים, סינוואר ידרוש הפסקת אש נוספת תמורתם. "סינוואר לא יסכים לשחרור חטופים תחת אש, הוא ירצה למצות את החטופים שאותם הוא חטף מתוך מחשבה שבאמצעותם יצליח לבלום את המתקפה שלנו". 

"סינוואר רואה מול עיניו את עסקת שליט" 

כפי שמעריך הראל, הסיבה להפרת תנאי הפסקת האש מצדו של סינוואר נובעת מחוסר יכולת זמני לעמוד בשחרור חטופים על פי הקריטריונים שהוגדרו בעסקה. "אני חושב שיש לו בעיה להביא עוד נשים וילדים".  

"באשר לחיילים, אותם הוא שומר למשא ומתן הסופי כי הוא חושב ששם הוא יוכל לקבל את התמורה המקסימלית. סינוואר רואה מול עיניו את עסקת שליט, העובדה שהוא שוחרר בה בוודאי משפיעה על שיקול דעתו. בעסקת שליט שילמנו בשחרור 1027 אסירי חמאס, ביניהם הוא עצמו, וכל הנהגת הארגון בעזה, לכן אני חושב שהוא שומר את החיילים לעסקה ושיהיה לו מרווח זמן ויכולת לעשות אותה". 

לדבריו של הראל, שחרור חטופים ומיטוט החמאס הן מטרות עליונות במערכה. "שתי המשימות מאוד חשובות, מיטוט החמאס ונטילת כל היכולות הצבאיות שלו אלו משימות מחייבות אם אנחנו רוצים להמשיך לחיות פה בארץ ישראל. החזרת החטופים היא חוב של המדינה לאזרחיה. יש חוזה לא כתוב בין המדינה לאזרחים שהמדינה תגן עלינו. אני מניח שהמתקפה תיעשה באופן שככל שידוע לנו לא נפגע בחטופים ומתוך כוונה לאשר עסקה נוספת".  

ביקורת קשה כלפי הממשלה בזמן הלחימה 

כאלוף שמלווה את תושבי הדרום, הראל סבור שהממשלה מפשלת פעם אחר פעם בעניין הטיפול בהם. "אין לי הרבה אמון בממשלה שתחליט את ההחלטות הנכונות" מסביר הראל. "השבוע הממשלה החליטה להעביר הרבה מאוד משאבים להסכמים הקואליציוניים. את זה עושים בזמן מלחמה כשיש חוסר במיגון אישי לחיילים ומיגון עבור תושבי הדרום והצפון". 

"הממשלה לא מפסיקה לחשב חישובים פוליטיים בזמן מלחמה. מתוך 4.95 מיליון שקלים שתוכננו עבור הסכמים קואליציוניים מלכתחילה, (שלא קוצצו 70% מהם כפי ששיקרו) קוצצו 15% בלבד, מעל מיליארד שקלים הועברו לישיבות גבוהות. בסכום הזה אפשר: לקנות 100 אלף שכפ"צים קרמים לחיילים, 100 אלף קסדות מיגון לצה"ל, ועוד 20 אלף ממ"דים בדרום ובצפון. במקום זה הכסף עובר לישיבות גבוהות, עבור כאלה שלא יתגייסו לצבא".