אילו הזדמנויות נוצרו בשל ביצועי החסר בשוק המקומי

החקיקה המשפטית והמלחמה שפרצה לאחריה הובילו לדשדוש בבורסה בתל אביב • איזה סקטורים צפויים בכל זאת להצליח להתאושש בשנה הקרובה? • שאלת היום, מדור חדש

האם השוק המקומי צפוי לסגור את הפער? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
האם השוק המקומי צפוי לסגור את הפער? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מלחמת חרבות ברזל, שהגיעה לאחר המתיחות הפנימית שגררו החקיקה המשפטית והמחאה, הובילו לביצועי חסר משמעותיים של הבורסה המקומית ביחס לשוק האמריקאי. בזמן שמדד S&P עלה מתחילת השנה ב־18%, מדד ת"א 35 ירד ב־1% (5% במונחים דולריים). 

שאלת היום | האם המדינה תוכל לדרוש בחזרה את הפיצוי לעסקים?
שאלת היום | למה זכאי משרת מילואים שעובד כעצמאי?
שאלת היום | למה כדאי לשים לב בתלוש השכר בתקופת המילואים?
שאלת היום | באילו ענפים מומלץ להשקיע בעת משבר?

השאלה היא האם השוק המקומי צפוי לסגור בהמשך את הפער, והאם הוא זול מבחינה פונדמנטלית ביחס לחו"ל. התשובה על פניו פשוטה - השוק המקומי זול משמעותית ונסחר במכפיל רווח של פחות מ־13, בעוד ה־S&P נסחר במכפיל רווח של 22. "נכון בעת הנוכחית לנצל את רמת התמחור הנמוכה בשוק המקומי לאיתור הזדמנויות השקעה בסקטורים המזוהים בתמחור חסר" אומר עדיאל יוסף חסידים, אנליסט מניות ואג"ח באגף הייעוץ של לאומי.

אבל שוק הוא מכלול של חברות ולא מקשה אחת, והשאלה היא איזה סקטורים עשויים להצליח יותר בהמשך. חסידים ממליץ על הגברת חשיפה לסקטור האנרגיות המתחדשות שהמניות שבו ירדו בחדות בשנה האחרונה בגלל עליית הריבית. בנוסף מעריך חסידים שיש עדיפות למניות הישראליות על פני חו"ל כיוון שהחברות האמריקאיות "מתרכזות בעיקר ברכישה והפעלה של פרויקטים, בעוד החברות בשוק המקומי מתרכזות בעיקר בייזום פרויקטים והחזקתם".

הסיבות להשקעה בתחום לדעתו הן ירידת הריבית הצפויה, השיפורים הטכנולוגיים שמוזילים את עלויות הייצור וגם מכיוון שמדובר ב"רמת מינוף בינונית". חסידים מסביר שהמטרה היא "להגדיל את התשואה על הפרויקטים העתידיים ולא להפנות את מירב המשאבים לשירות חוב". עוד הוא מציין את התמיכה הממשלתית ברחבי העולם שתומכת בצמיחת הסקטור, העלייה בשער הדולר והירידה בעלויות ההקמה שמשפרות את הרווחיות. "בחלק מהדוחות שפורסמו עד כה ניתן היה לזהות רמת תשואת הון גבוה שעומדת על יותר מ־10%. זה צפוי אף להשתפר כשהריבית תרד".

חסידים מסכם ואומר: "הירידות הכלליות בשוק המקומי, ובמיוחד בסקטור, אינן נשענות על פגיעה ממשית בפעילות וביכולת החברות לייצר רווחים גבוהים". בין החברות הגדולות בסקטור שנסחרות בתל אביב ניתן למנות את אורמת, אנלייט, אנרג'יקס ונופר אנרג'י, אך חסידים לא מציין אותן במפורש.

"חוזר להיות חיובי ומשתפר בהדרגה"

במגדל ביטוח מסמנים סקטורים אחרים: הבנקים, חברות הסלולר ועוד שתי מניות ספציפיות: ביג ואלביט מערכות.

יובל באר אבן, מנהל השקעות עמיתים, אומרכי "הבנקים הגיעו למלחמת חרבות ברזל מוכנים, הם יעילים מתמיד, נהנים מעודפי הון משמעותיים והסביבה הכלכלית הנוכחית חיובית עבורם". הוא סבור שהבנקים יציגו תשואה דו ספרתית נמוכה על ההון, ובשקלול התמחור הנוכחי של 0.91 - מדובר בתשואה נאה למשקיע. הבנקים הגדולים, לאומי ופועלים, נסחרים בתמחור נוח עוד יותר - 0.8. המשמעות היא שאם הם יצליחו לייצר תשואה על ההון של 12%, המשקיע יראה תשואה של 15%, וזה לפני חלוקת דיבידנד שצפוי לדעתו להגיע ל־5%.

בנוגע לתחום הסלולר באר אבן מאמין שלאחר עשור חלש בעקבות תחרות גבוהה, רגולטור עוין ושינויים דרמטיים בשוק, המצב משתנה בשנתיים האחרונות. לדבריו, "החברות מקטינות מינוף, תחלופת המנויים פוחתת וההכנסה למנוי (ARPU) יציבה עם זחילה קלה מעלה. גם תזרים המזומנים, שידע שנים שליליות, חוזר להיות חיובי ומשתפר בהדרגה". החברות הופכות להיות כאלה בעלות אופן דפנסיבי וזה מוכיח את עצמו מתחילת המלחמה, כשהמניות בעליות קלות, לעומת ירידה של 5% במדד ת"א 125.

בהתייחס למניית ביג הוא אומר כי בתחום: "המשיכו לתפקד מצוין תפעולית גם בסביבת ריבית עולה", זאת למרות החשש מכניסה של אמזון ומעבר לאונליין. ביג התרחבה גם לחו"ל ונתפסת בעיניו כדפנסיבית וחסינה יחסית להאטות כלכליות, כשמרכזי הקניות שלה מאופיינים בדמי שכירות נמוכים ביחס לקניונים ותמהיל השוכרים לצריכה בסיסית. לגבי המצב הנוכחי הוא טוען כי "לאחר ההלם הראשוני, הצריכה חוזרת לנורמליות".

על אלביט מערכות הוא מעריך כי התמחור לא זול ביחסי לסקטור הביטחוני, אך: "החברה צומחת יותר והפוטנציאל לעליה בקצב הצמיחה והרווחיות משמעותי, כשהחברה נהנית מהעלייה בתקציבי הביטחון בעולם והפיחות בשקל, וזאת למרות ירידה ברווחיות בעקבות השיבושים בשרשראות האספקה ועליה בשכר המהנדסים".

גם מלחמת חרבות ברזל תרמה להבנה שכללי המשחק השתנו, ו"דוחפים לכך שתקציב הביטחון של ישראל בשנים הקרובות צפוי לגדול באופן משמעותי. עבור חברות ענק גלובליות, הפוטנציאל הוא יחסית קטן, אך עבור אלביט הישראלית מדובר בפוטנציאל צמיחה משמעותי".

*** גילוי מלא: שאלת היום הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי.
אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול־דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם.