ביל אקמן שאל את בכירי הרווארד מה הם חושבים. התשובות מפתיעות

המיליארדר היהודי ביל אקמן שלח מכתב חריף נוסף לנשיאת הרווארד קלודין גיי, שצפויה להשתתף הערב בשימוע בקונגרס לגבי האנטישמיות בקמפוסים של מכללות ואוניברסיטאות בארה"ב • אקמן חושף במכתב את עמדות חברי הפקולטה שלא עולות בקנה אחד עם ההנהלה: "לפני שנים הרווארד הפסיקה להיות מקום שבו כל נקודות המבט מבורכות"

ביל אקמן / צילום: Reuters, Kris Tripplaar
ביל אקמן / צילום: Reuters, Kris Tripplaar

המיליארדר ביל אקמן, איש עסקים יהודי-אמריקאי, ידוע בתור תומך ישראל. מאז מתקפת הפתע המחרידה של חמאס, הוא לא מהסס לגנות ולתקוף את ארגון הטרור וכן, את אוניברסיטת הרווארד, בה למד מנהל עסקים.

אקמן פרסם לפני כחודש מכתב לנשיאת אוניברסיטת הרווארד, קלודין גיי, בו הוא מותח ביקורת חריפה על תגובת הרווארד למתקפת חמאס, וטוען כי ההנהלה לא עושה דבר על מנת למנוע מסטודנטים יהודים להרגיש מאוימים בקמפוס. "אני עצוב שהרווארד הפך למקום בו סטודנטים יהודים חוששים מאלימות".

רק יהודים אתם לא רוצים? המכתב הנוקב של המיליארדר להרווארד
אחד המשקיעים הנועזים של וול סטריט מתייצב לצד ישראל ובגדול
קרן וקסנר תפסיק לתמוך בהרווארד, שסירבה לגנות גילויי תמיכה בחמאס
"להרווארד יש חובה לנקוט עמדה ברורה נגד מתקפה ברברית על ישראל" 

גיי לא הגיבה למכתב, והיא עתידה להגיע הערב (ג') לשימוע בקונגרס על אנטישמיות בקמפוסים של מכללות ואוניברסיטאות בארה"ב. גיי עתידה להעיד בפני ועדת בית הנבחרים לצד נשיאת MIT, וצפויה להתמודד עם שאלות נוקבות משני צדי המתרס על תגובתה הרפה של הרווארד למלחמת ישראל-חמאס. אקמן פרסם ביום ראשון האחרון, מכתב חריף נוסף שמיועד לגיי, בתקווה שישפיע על דבריה מול הקונגרס.

המכתב המלא לפניכם:

הנשיאה גיי היקרה,

מאז המכתב האחרון שלי אלייך ב-4 לנובמבר, עליו לא טרחת להגיב או להתייחס, לגבי נושאים בוערים הנוגעים לחופש הביטוי, אנטישמיות, ההשפעה של המשרד לשיוויון, גיוון, הכללה ושייכות בהרווארד, (OEDIB). רציתי לחלוק איתך את התגובות המשמעותיות שקיבלתי מבכירי סגל ההוראה בהרווארד. חשבתי לחלוק את המשוב הזה איתך בדיוק עכשיו, מכיוון שהוא עשוי לעדכן את העדות שאת עתידה לשאת, כמו גם את המענה על שאלות פוטנציאליות שאת עשויה לקבל בקונגרס, ביום שלישי.

חופש הביטוי בהרווארד

מאז ה-7 באוקטובר, הדגשת את המחויבות של הרווארד לחופש הביטוי, כסיבה להתבטאויות שמאפשרות שפה אלימה כמו גם קריאה לאינתיפאדה (פיגועי התאבדות, דקירות סכין של אזרחים ישראלים וכו'), וחיסול מדינת ישראל "מן הנהר ועד לים". הפגנת סובלנות כלפי ההפגנות שהתקיימו ב-13 באוקטובר, בטענה ש"האוניברסיטה שלנו מאמצת מחויבות לחופש ביטוי. המחויבות הזו משתרעת אפילו על דעות שרבים מאיתנו מוצאים מקוממות.

לעומת זאת, במכתבי האחרון אלייך, ציינתי שבדירוג חופש הביטוי של הקרן לזכויות וביטוי (FIRE), הרווארד סיימה בעקביות ברבעון התחתון בכל אחת מארבע השנים האחרונות. אני מציין שהדירוג של הרווארד הידרדר מדי שנה, וקיבל את דירוג חופש הביטוי הנמוך ביותר שלה אי פעם לשנת הלימודים 2023, אחרונה מתוך 254 אוניברסיטאות עם דירוג של 0.00, האוניברסיטה היחידה עם אקלים דיבור "במצב תהומי".

לאחר ששלחתי את מכתבי, פניתי לפקולטה כדי ליישב את המחויבות האבסולוטית שלך לחופש הביטוי, כאשר הרווארד בעלת דירוג חופש הביטוי הנמוך ביותר בין כל האוניברסיטאות. לסגל היה הרבה מה לומר בנושא זה, כמו גם על האנטישמיות וה-OEDIB. יש לציין שהם היו מוכנים לחלוק את דעותיהם כל עוד אני מתחייב לשמור על זהותם אנונימית. הבאתי את דבריהם להלן:

על חופש הביטוי

"לפני שנים הרווארד הפסיקה להיות מקום שבו כל נקודות המבט מבורכות".

"הרווארד הוא מקום שבו נראה שמחאות רועמות ומלאות שנאה מעודדות, אבל הוא מקום בו סגל וסטודנטים לא יכולים לחלוק נקודות מבט שאינן עולות בקנה אחד עם הנרטיב המקובל בקמפוס".

"הבעיה העיקרית בחופש הביטוי בהרווארד היא שאם אתה אומר את הדבר הלא נכון, אתה תבוטל, מה שמוביל לצנזורה עצמית. התוצאה היא שמה אתה חושב, הוא לא מה שאתה אומר".

"לומר דברים שאינם מדגישים את חשיבות העבדות והקולוניאליזם ככוחות שמופעלים על ידי ההיסטוריה הוא אינו דיבור מקובל. חוויות חיים הופכות לכוחות המובילים בשיח. כל הקורסים וספרי הלימוד כפופים לאותה אידיאולוגיה, האידיאולוגיה מתפקדת כמערכת לימוד".

על אנטישמיות, תמיכה בחמאס וההפגנות נגד ישראל 

כששאלתי את חברי הסגל על הסיבות להפגנות בעד עזה והסובלנות לאנטישמיות בקמפוס, הם הסבירו:

"האדם לבן בהרווארד נחשב מדכא ביסודו. עמים ילידים מוצגים כמי שנזקקים לצדק ולפיצוי. יהודים נתפסים כאנשים לבנים. לכן, זה בסדר לשנוא את ישראל ואת היהודים מכיוון שהם נחשבים מדכאים".

בנוסף, שאלתי: "מדוע ההפגנות נוגעות רק לישראל לעומת סכסוכים אחרים במזרח התיכון וברחבי הגלובוס שבהם נהרגו פלסטינים ואזרחים אחרים?". נעניתי כי "ישראל היא מקרה נדיר שבו יש לנו סכסוך חם ורלוונטי, בין אנשים שנחשבים 'לבנים' לבין אנשים 'לא לבנים'".

העסקה וגיוס בהרווארד

נושא אחד שעלה כשדיברתי עם הפקולטה היה סוגיית הגיוס בהרווארד, נושא שלגביו יש בבירור הרבה מבוכה בפקולטה. כששאלתי מדוע הפקולטה של הרווארד זזה בחדות שמאלה בשנים האחרונות, הם הסבירו:

"כל מחלקה מחליטה את מי היא רוצה, והאוניברסיטה יכולה לקבל או לדחות את המועמד. סגל שמאלני ממנה סגל שמאלני אחר, כי הם זוכים להחליט את מי להעסיק ולקדם. זה קצת כמו אלגוריתם הטוויטר שממשיך להאכיל אותך בנקודות המבט שאתה רוצה לשמוע".

אחד מחברי הסגל הבכיר שיתף כי הובהר היטב שהם לא יכולים לגייס חברי סגל חדשים אלא אם הם עומדים בדרישות המשרד של הרווארד לגיוון, שוויון, הכללה ושייכות (ODEIB). כלומר, על המועמדים להיות נשים, גברים לא לבנים או חלק מקהילת ה-LGBTQ+. זכרים לבנים סטרייטים "אינם על השולחן". 

חבר סגל אחד הסביר, שלא רק ההנהלה מציגה את הדרישות הללו, אלא גם גופים חיצוניים. למשל, גוף התקשורת The Chronicle of Higher Education (TCHE), שמסקר את האקדמיה האמריקאית, עורך תחקירים שבהם הוא בוחן את הגיוון של המחלקות באוניברסיטה. TCHE נוזף בפומבי במחלקות באוניברסיטאות שאינן עומדות בדרישות הגיוון שלהן ומחזק עוד יותר את הדרישה של הרווארד למועמדים המועדפים על ODEIB.

בכל הנושאים לעיל, אני יודע שלא תסתמכי על הסקר שלי בפקולטה. לכן אני ממליץ לך להורות לחברת צד שלישי אמינה ביותר לעשות סקר אנונימי של הפקולטה בהרווארד. אני בטוח שזה יאשר ויחזק את כל מה שתיארתי לעיל.

אפליה בהרווארד אינה מוגבלת לאנטישמיות

ברור שהבעיות בהרווארד אינן נוגעות רק ליהודים ולישראל. ברור לגמרי שגברים לבנים סטרייטים מופלים לרעה בגיוס ובקידום בהרווארד. זה נכון ככל הנראה גם במידה פחותה עבור גברים שהם אסייתים או ממוצא הודי. ה-ODEIB הוא אשם חשוב באפליה הזו בקמפוס, שכן הוא רואה את העולם במסגרת של מדכאים ומדוכאים, כאשר מעמד המדכאים כולל גברים לבנים, אסייתים, יהודים ואנשים אחרים הנתפסים כמוצלחים וחזקים.

בעוד הרווארד טוענת כי היא מחויבת לחופש הביטוי, בפועל נראה כי הוא מתרחש רק "מאחורי דלתות סגורות", או בקרב סגל וסטודנטים המדברים בעילום שם. קולות שמרניים נמחקים ולעיתים קרובות מתבטלים על הסף בקמפוס.

לקראת השימוע בקונגרס

אני עצוב שהרווארד שאני אוהב איבדה את דרכה. אני נבוך על כך שלא הייתי מודע לכך לפני כן. אפליה בהרווארד היא לא רק בלתי־חוקית, אלא היא פוגעת מאוד בתחרותיות של האומה שלנו, שהיא חשובה ביותר בעולם עם סכסוכים גיאופוליטיים וגוברות. הרווארד צריכה להיות מוסד לטובים ולמבריקים ביותר, ללמוד על ידי הטובים והמבריקים ביותר. רוסיה, סין ומדינות מתחרות אחרות שלנו אינן בוחרות את המנהיגים המדעיים והחינוכיים שלהן באמצעות מדדי הגיוון, השוויון וההכלה של הרווארד.

הנשיאה גיי, בעדות שלך לקונגרס, את יכולה להתחיל להתייחס לאנטישמיות שהתפוצצה בקמפוס בתקופת הנשיאות שלך, אנטישמיות שהזרעים שלה התחילו שנים רבות לפני שהפכת לנשיאה. אבל כפי שאני מקווה שאת יודעת, הנושאים בהרווארד הרבה יותר רחבים מאשר אנטישמיות. אנטישמיות היא היהלום שבכתר, במכרה הפחם לשיטות מפלות אחרות בהרווארד.

כנשיאה יש לך גם את ההזדמנות וגם את האחריות לטפל בנושאים דחופים אלה. 

כש-34 ארגוני סטודנטים של הרווארד תמכו בטרור הברברי של חמאס, זו הייתה קריאת השכמה עבורי. אני מקווה שההתמודדות עם הקונגרס ביום שלישי, תהיה קריאת השכמה עבורך.