ועדת הכספים דנה היום: האם אישור תקציב 2024 יידחה?

לאחר שמשרד האוצר דרש לדחות את אישור תקציב המדינה ל־2024 בחודשיים, ועדת הכספים של הכנסת חידשה את דיוני התקציב המעודכן ל־2023 לקראת קריאה שנייה ושלישית • ככל הנראה, תובא היום לוועדה פשרה בדבר משך ההארכה שתינתן לאוצר

מליאת הכנסת / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ
מליאת הכנסת / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

ועדת הכספים חידשה הבוקר (ה') את הדיונים בהכנת תקציב המדינה המעודכן ל-2023 לקראת קריאה שנייה ושלישית בכנסת. אתמול הסתיים הדיון בוועדה ללא הצבעה על התקציב, בשל מחלוקת בין חברי הכנסת בוועדה לבין משרד האוצר, שביקש לאשר דחייה בת חודשיים באישור התקציב החדש ל-2024. כעת מתחדשות ההצבעות בוועדה על סעיפי התקציב.

●  מטה ההייטק: "בטלו את הכספים הקואליציוניים ונתבו אותם ללחימה ושיקום"
המשרוקית | נתניהו טען שהמורים החרדים יקבלו רק 30 מיליון ש'. כמה כסף באמת הוקצה?

ככל הנראה, תובא היום לוועדה פשרה בדבר משך ההארכה שתינתן לאוצר. בוועדה ממתינים עדיין לניירות עדכניים מהאוצר על חלק מהסעיפים התקציביים, כמו כספי משרד ראש הממשלה, ומצביעים בינתיים על חלקים אחרים בתקציב.

תקציב 2023 המעודכן כולל תוספת של 30 מיליארד שקל, מהם 17 מיליארד שקל להוצאות ביטחוניות, והיתר להוצאות אזרחיות. שינוי התקציב מבוסס על הגדלת הגירעון השנתי לרמה של 3.7%.

מוקדם יותר השבוע, נרשמה דרמה בוועדת הכספים, כשבדיון מקדים על התקציב איים מרכז הקואליציה בוועדה, ח"כ אליהו רביבו מהליכוד, להצביע נגד השינויים בתקציב. בשם מספר חברי כנסת במפלגת השלטון, דרש רביבו מגפני והאוצר לערוך קיצוץ עמוק יותר בכספים הקואליציוניים.

בליכוד מורגש זעם על כך ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' נמנע מקיצוצים בכספים המגזריים של מפלגתו. רק לאחר שהופסק הדיון להתייעצות של שלוש שעות בחדרו של גפני, ניאות אליהו להצביע בעד השינויים בתקציב 2023. ללא שינוי החוק הקיים, כבר ב-24 בדצמבר תיאלץ הממשלה לערוך קיצוץ רוחבי עמוק בתקציב המדינה, שיקשה על ההתנהלות הפיסקלית.

אם לא יאושר תקציב 2024 המעודכן בזמן מבלי שתשתנה החקיקה, תיכנס המדינה לשנה החדשה עם תקציב לא רלוונטי לצרכי השעה, שלא יתמוך בגידול הנדרש בהוצאות. עיכוב נוסף יוביל אף לקיצוץ רוחבי בתקציב המדינה, שיקשה עוד יותר על ההתנהלות הפיסקלית.