פסגות | ניתוח

רני צים מוכר את פסגות בחלקים. מה יקרה ל־250 העובדים?

בעל השליטה בבית ההשקעות מקדם את מכירת הפעילות שלו, כשבין המועמדים לרכישה נמצאים הפניקס ואי.בי.אי • בהפניקס כבר קלטו עובדים כשרכשו את פעילות ניהול התיקים בתחילת השנה

רני צים, יו''ר פסגות / צילום: מאיר אדרי
רני צים, יו''ר פסגות / צילום: מאיר אדרי

קצת יותר משנתיים לאחר שנרכש על ידי רני צים, פסגות  מתקרב ככל הנראה לפירוקו הסופי - בחלקים. בימים האחרונים דיווחו שני גופים מוסדיים כי הם נמצאים במשא ומתן לרכישת קרנות הנאמנות שלו, שמהוות את החלק הארי של הפעילות שנותרה במה שהיה בעבר בית ההשקעות הגדול ביותר בישראל.

הוא היה בית ההשקעות הגדול בישראל. כך הוא איבד 80% משוויו 
הפניקס מגייסת 350 מיליון שקל. ואיך משפיעה עליה המלחמה? 

תחילה היה זה אי.בי.אי שדיווח על מגעים לרכישת קרנות הנאמנות הפסיביות (קרנות מחקות וקרנות סל) בתמורה לסכום של 150 מיליון שקל. ביום חמישי הצטרפה אליו הפניקס כשהודיעה שהיא במו"מ לרכישת הקרנות האקטיביות (מסורתיות וכספיות) עבור חברת קסם שבבעלותה בתמורה לכ־160 עד 175 מיליון שקל, כולל פעילויות קרנות הגידור ותחום שירותי תשלום דיגיטליים. פסגות כבר דיווחה על רווח פוטנציאלי לפני מס של 50־60 מיליון שקל ממכירת נכסי הקרנות להפניקס, שהיקפם עומד על כ־22 מיליארד שקל.

במקביל, צים מחפש רוכש גם לפעילות הברוקראז' של פסגות, כשעל פי פרסומים הוא מנהל מגעים למכירת פעילות חבר הבורסה למשקיע מחו"ל שיחבור למנהלים בבית ההשקעות לרכישת הפעילות הזו, במחיר של 40 מיליון שקל.

אבל לא רק הצדדים לעסקאות הללו יושפעו מהן. 250 עובדים של בית ההשקעות פסגות יידרשו לשנות ככל הנראה את מקום עבודתם. חלקם לא יודעים אם ימשיכו כלל תחת הבעלים החדשים. מספר זה לא כולל את עובדי זרוע האשראי החוץ־בנקאי של קבוצת פסגות (החברה הבורסאית המחזיקה בבית ההשקעות), אך כן את עובדי המטה והמחקר ואת עובדי חבר הבורסה.

חוסר הוודאות הגדול יותר עשוי להיות בקרב עובדי הקרנות האקטיביות שיימכרו להפניקס. זאת, מאחר שבאי.בי.אי כבר הבהירו בדיווח למשקיעים כי "במסגרת המשא ומתן תבחן החברה קליטת כוח האדם הקיים בפסגות קרנות נאמנות לצורך המשך תפעול ניהול קרנות הנאמנות שיירכשו".

הסיבה לכך היא שחברת קרנות הנאמנות של אי.בי.אי אמנם מנהלת נכסי קרנות מחקות בהיקף של 23 מיליארד שקל, אך היא אינה פעילה בשוק קרנות הסל ולכן קיים צורך לשמר את עובדי פסגות המכירים את התחום. באופן כללי מדובר על מוצרים דומים שעוקבים אחרי מדד או סקטור מסוים, אולם מכיוון שקרנות סל נסחרות במהלך יום המסחר כולו, ואילו קרנות מחקות נסחרות פעם ביום, התפעול שלהן שונה מאוד.

הפניקס קלטה חלק מהעובדים

באשר לפעילות שעשויה להירכש על ידי הפניקס  נציין כי כיום מנהלת פסגות נכסי קרנות אקטיביות בהיקף גדול ב־80% ממה שמנהלת קסם של הפניקס. הפער בא לידי ביטוי בעיקר בקרנות הכספיות בהן מנהלות פסגות 12.6 מיליארד שקל (מהמגייסות הגדולות בתעשייה בשנה האחרונה) לעומת פחות מ־1.5 מיליארד שקל שמנהלת קסם (המנהלת יותר קרנות מסורתיות של מניות ואג"ח).

 

לכן, לא מן הנמנע שהפניקס תרצה לקלוט גם היא חלק מעובדי פסגות, צעד שבו כבר נקטה לא מזמן. בעסקה קודמת בין שני הגופים, בחודש ינואר האחרון, רכשה הפניקס את מלוא פעילות ניהול התיקים של פסגות ניירות ערך (8.1 מיליארד שקלים נכסים מנוהלים). בתמורה ל־30 מיליון שקל (וכן 20 מיליון שקלים נוספים בגין אי תחרות), קלטה הפניקס עובדים מפעילות ניהול התיקים של פסגות.

לגלובס נודע כי הפניקס תקלוט את כל העובדים שביקשו להיקלט בה (כ־15) בחברת ניהול התיקים, והם צפויים להתחיל בעבודתם בינואר הקרוב. באותה עסקה נמכרו להפניקס גם חלק מנכסי קרנות הנאמנות של פסגות, בהיקף של כ־11 מיליארד שקל, בתמורה ל־200 מיליון שקל.

מה קרה להבטחות של רני צים?

יש לציין כי מאז רכש צים את פסגות באמצעות החברה הציבורית ואליו קפיטל (שאימצה את השם קבוצת פסגות) בה הוא שולט, הקפידו הוא ואנשיו לציין את חשיבות ההון האנושי. כבר במהלך הרכישה אמרו בוואליו קפיטל: "הקבוצה רואה חשיבות רבה בשימור מצבת העובדים המקצועיים והאיכותיים. להון האנושי השפעה מהותית על יכולת הקבוצה לייצר תשואות טובות ולהעניק ללקוחות הקבוצה שירות טוב לאורך זמן ביחס למתחרים, גורם אשר העדרו עלול לגרום לפגיעה ביכולת הקבוצה לגייס לקוחות חדשים ולשמור על הקיימים", נכתב בדוחות הכספיים של החברה לסיכום שנת 2022.

לאחר שתשלים את עסקאות המכירה המתוכננות, תישאר פסגות רק עם פעילות האשראי החוץ בנקאי, בעיקר סביב חברת אפליצ'ק (שחייבת לפסגות 114 מיליון שקל וחלק ממנה כבר נמכר חזרה למייסד מני גיא), לצד מיזמי אשראי נוספים. בהחלט ייתכן שגם הם יגיעו בסופו של דבר לידיים חדשות, מה שיסיים את ההרפתקה של צים, המתחמחה בעסקי קמעונות ונדל"ן, בעולמות הפיננסים.