אופציות | ניתוח

המסחר המלהיב שסוחף את השווקים בארה"ב

הפעילות באופציות על מניות צפויה להגיע לשיא ב־2023, עם ממוצע של 44 מיליון חוזים שהחליפו ידיים כל יום

המסחר באופציות בשיא של כל הזמנים / אילוסטרציה: Shutterstock
המסחר באופציות בשיא של כל הזמנים / אילוסטרציה: Shutterstock

הסיכון גואה בוול סטריט - הימורים נועזים על אינטליגנציה מלאכותית, פעילות מסביב לשעון, ושוק אופציות פורח כפי שלא פרח מעולם.

כ־44 מיליון חוזי אופציות החליפו ידיים ביום ממוצע ב־2023, נתון שיהפוך אותה לשנת שיא בתחום לפי נתוני Options Clearing Corp, שנאספים מאז 1973, ויותר מכפול מהנתון לפני חמש שנים.

מסחר בחוזים יומיים (שתוקפם פג באותו יום) - בין הפעילויות עתירות הסיכון בשוק - עזר לדרבן שגעון שהחל ב־2020 בשיא מגפת הקורונה. הנפח גדל והגיע לשיאים חדשים בכל אחת משלוש השנים שלאחר מכן.

הפכו אגורות לשקלים: כך התכווצו ממצאי מחקר אודות עסקות "שורט" ערב מתקפת החמאס  
הסופה המשתוללת במוחו של אלון מאסק לעיני העולם 

הפעילות הערה רומזת כי סוחרים רבים רעבים לסיכונים גדלים, ומחפשים אחר החזרים גדולים יותר ממה שלהערכתם השקעות מסורתיות שקונים ומחזיקים בהן יכולות להציע. המסחר הפורח מראה גם עד כמה היטשטשו הגבולות בין מסחר והימורים. כמה מפעולות המסחר הפופולריות ביותר השנה דמו לכרטיסי גירוד של הלוטו. בתמורה לסכום קטן מראש, סוחר מקבל את הסיכוי להכפיל או לרבע את התשואה, אבל לעתים קרובות נשאר עם חור בתיק ההשקעות.

 

 

סוחרים טירונים ומקצוענים כאחד חיפשו הזדמנויות להרוויח מהשינויים בשוק, מהעליות והירידות במניות של בנקים אזוריים במהלך משבר הבנקאות בארה"ב, בדגש על עמק הסיליקון, ועד הנסיקה של יצרנית השבבים אנבידיה  על רקע ההייפ באינטליגנציה המלאכותית (AI).

נפח המסחר בחוזים שתקפים עד 5 ימים הגיע לשיא של 59% באוקטובר ונותר גבוה, על פי נתונים מ־SpotGamma. סוחרים רבים מחזיקים פוזיציות במשך שעות בודדות, או אפילו דקות, בניסיון להגדיל במהירות את התשואה שלהם. סוחרי היום־הבודד הללו, המוכרים על ידי ההאשטאג #0dte, נעשו ויראליים עם עשרות אלפי אזכורים ברשתות, שעזרו למשוך אפילו יותר אנשים.

אחרים נכנסו לקרנות סל וקרנות נאמנות העוקבות אחרי אופציות, ושלחו את הנכסים האלה לשיא של 64 מיליארד דולרים, זינוק של כמעט 50% לעומת השנה שעברה, על פי חברת Morningstar Direct.

פרץ אדרנלין שגורם להתמכרות

אופציות מעניקות לסוחרים את הזכות לקנות או למכור מניות במחיר מסוים, עד תאריך מסוים. למרות שחלק מהאנשים מנצלים זכות זו, החוזים משמשים לעתים קרובות ככלי בידי מי שרוצים להגדיל את ההימורים שלהם. המחיר של חוזה אופציות הקשור לטסלה  למשל, מאוד רגיש לכיוון של מניית החברה ולתנודתיות בה, וזה הופך אותו לדרך מפתה לנצל את התנודות הגדולות במניות.

החוזים יכולים לגדול בערכם במהירות אם הימור מתברר כנכון, רגע של התפרצות אדרנלין שגרם לסוחרים רבים להתמכר. לדוגמה, אופציות רכש הקשורות למניה של פלטפורמת המסחר רובין הוד, שנסחרת ב־11.50 דולרים, החליפו ידיים תמורת כ־2 דולרים ב־1 בדצמבר. מניות הפלטפורמה זינקו בימים הבאים והביאו את חוזה האופציות עליה למחיר של כ־20 דולרים, על פי נתוני Cboe Global Markets. מדובר בתשואה גדולה בהרבה מהזינוק במניה עצמה, כ־23% באותם ימים.

טום סוסנוף, מייסד שותף של פירמת הסוחרים הפרטיים Tastytrade, נתן את הדוגמה של רובין הוד, שם כל חוזה נתן לסוחר את הזכות לקנות 100 מניות, מה שסיפק דרך זולה יחסית לשחק על השינויים בערך המניות, ולעשות את הרווח הגדול על ההשקעה כפי שהסוחרים מחפשים.

סוסנוף צופה עניין גובר בהימורים על דברים כמו ספורט שיסחוף אף יותר אנשים. הוא מסתובב ברחבי ארה"ב ועורך אירועי מסחר לאנשים פרטיים, ולדבריו בשנה הבא יקיים יותר אירועים כאלה מאי פעם, לנוכח ההתעניינות הגוברת. "כולם מהמרים על הכול", ציין סוסנוף.

השיגעון סביב אופציות חד יומיות שיקף את אי הוודאות שחשו משקיעים רבים לגבי הכלכלה. כל פרסום של נתונים כלכליים חדשים או החלטות ריבית של הפדרל ריזרב הובילו לתנודות יומיות מדהימות בשווקים - ויצרו תנאים אידיאליים לסוחרים שנכנסים לאופציות הללו. ארבעה מחמישה ימי המסחר המובילים באופציות יום-בודד ב־S&P 500 עד נובמבר, הגיעו בתגובה לנתונים כלכליים כמו שיעור האינפלציה החודשי או דוח התעסוקה.

אי הוודאות סביב מצב הכלכלה ושוק המניות, הפכה לפחד להחמיץ רווחים גדולים בשוק ככל שהשנה התקדמה.

כך, פעילות נרחבת באופציות רכש (CALL) - שנותנת למשקיעים את הזכות לקנות מניות - הציגה את אחת הרמות הגבוהות ביותר בנובמבר, כשמדד S&P 500 רשם את העלייה הגדולה ביותר שלו בחודש יחיד מאז יולי 2022. סוחרים רבים פנו להימורים שוריים על זהב, אג"ח ממשלתיות ומניות, מתוך חשש להישאר מאחור בזמן "הראלי של הכול" בתקופה האחרונה.

הבורסות עולות על הגל, וגם אירופה נכבשה

הייפ ה־AI הניע עניין אינטנסיבי באופציות על מניית אנבידיה, הגדיל את נפח המסחר בכ־60% לעומת אשתקד והפך את המסחר במניות החברה לאחת מפעולות המסחר הפופולריות ביותר.

טסלה הייתה ונותרה אחת החביבות על סוחרי אופציות, שהוציאו יותר מחצי טריליון דולר על חוזים הקשורים למנייתה השנה. פעולות המסחר האלה היו אפילו יותר פופולריות מהימורים הקשורים לקרן הסל על מדד S&P 500, על פי Cboe Global Markets.

וול סטריט מזדרזת לעמוד בביקוש - וגם להרוויח ממנו. העניין בקרנות סל וקרנות נאמנות המוכרות אופציות הוא בשמיים. מוכרי אופציות גוזרים לרוב "פרמיית אופציות", מה שמסייע לקרנות האלה לייצר הכנסה שוטפת. כך, החברה Defiance ETFs השיקה השנה קרן המוכרת אופציות יום־בודד, ואילו YieldMax ETFs השיקה קרן סל בנובמבר 2022 המוכרת אופציות של טסלה.

נאסד"ק הוסיפה לאחרונה מועד פקיעה שבועי נוסף עבור כמה קרנות סל, כולל iShares 20+ על אג"ח לטווח ארוך, הקרן SPDR Gold Trust וקרן המתמקדת בתעשיית הנפט האמריקאית.

כמה מנהלים בתעשיית ההשקעות דנו בהשקת כלי השקעה שיציע אופציות הקשורות למניות ספציפיות, לדוגמה של ענקיות הטכנולוגיה, שיפוגו מדי יום בשבוע, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. והשיגעון הזה הגיע גם לאירופה.

"אני חושב שזו רק ההתחלה", אמר סם קרסן, מייסד Kai Volatility Advisors, הסוחר באופציות כבר יותר מ־20 שנה, "זה רק הניצוץ הראשון כרגע". חוזים המעניקים למשקיעים את הזכות לקנות או למכור מניות במחיר מסוים, עד לתאריך מסוים. אופציות רכש (Call) מקנות את הזכות לקנות, בעוד שמכר (Put) את הזכות למכור. את החוזים היומיים או קצרי המועד על אופציות כותבים ומוכרים גופים פיננסיים (בשונה מאופציות שמנפיקות חברות)