הסופה המשתוללת במוחו של אלון מאסק לעיני העולם

קללות עסיסיות כלפי מפרסמים העיבו על הנסיעה שלו לישראל ועל השקת הסייברטראק

אילון מאסק / צילום: Reuters, Anadolu
אילון מאסק / צילום: Reuters, Anadolu

בין אם נרצה בכך או לא - מוחו המורכב של אילון מאסק נמצא באור הזרקורים.

זה יכל ואמור היה להיות השבוע שסובב כולו סביב נסיעת הבעת הרצון הטוב של מאסק, כשבא לבקר בישראל ביום שני שעבר בעקבות הזעקה הציבורית שקמה לאחר שתמך בציוץ אנטישמי מאחד החשבונות אחריהם הוא עוקב.

ההתבטאות הבוטה של מאסק נגד המפרסמים שמאיימים למשוך את כספם מ-X
ביל אקמן שאל את בכירי הרווארד מה הם חושבים. התשובות מפתיעות
ניתוח | אחרי שצנחה ב-99% מההנפקה, סלינה צפויה לעבור לידיים חדשות

זה גם יכל ואמור היה להיות השבוע שמתעסק סוף סוף בהשקת רכב הסייברטראק של טסלה ביום חמישי. זאת לאחר שנים של עיכובים וציפייה שנאלצה להתרסן שוב ושוב.

אבל אילון עשה מה שאילון עושה הכי טוב. במהלך כנס DealBook של הניו יורק טיימס ביום רביעי בניו יורק, הוא הטיל על כל זה צל, כשפנה ואמר למפרסמים שהודיעו שיפסיקו לתמוך ברשת החברתית שלו X (לשעבר טוויטר) בשל אותו ציוץ אנטישמי - Go fuck yourself. במקביל, מאסק הודה בכך שהציוץ השערורייתי שלו היה מטופש. מוח רגוע יותר היה בוחר לעמוד על שלו או להתחרט. אבל במקום זאת, מאסק בחר בשתי הגישות.

"המוח שלי לעיתים נותן תחושה של סופה מאוד סוערת", אמר מאסק ביום רביעי באותו ריאיון ציבורי. "אני מעיין של רעיונות. כלומר, יש לי יותר רעיונות ממה שיש לי סיכוי לבצע. אז לא חסרות לי מחשבות. חדשנות אינה הבעיה, אלא הביצוע".

כאמור, את הדברים אמר מאסק באירוע בפרופיל גבוה המנוהל על ידי אחד מכלי התקשורת הגדולים והמשפיעים בארה"ב, שאיל ההון נוהג לעקוץ ולבקר באופן שגרתי.

לדבריו, הסיבה היחיד שבכלל טרח להגיע לכנס היא קשרי הידידות שלו עם המנחה, אנדרו רוס סורקין, או, כפי שכינה אותו מאסק על הבמה, "ג'ונתן". "אני אנדרו", השיב סורקין.

מריבות רנדומליות לצד הישגים טכנולוגיים

במשך שנים, מאסק הדהים את מעריציו ברחבי העולם בהישגים הטכנולוגיים של חברת המכוניות טסלה וחברת הטילים SpaceX. מצד שני, המיליארדר והיזם בלבל אותם עם ההתנהגות האישית מוזרה ושנויה במחלוקת, כמו מריבות מכוערות עם אנשים רנדומליים בטוויטר, שעבדו תחתיו ל־X.

מאסק רמז על האתגרים הכרוכים בלמצוא איזון בין כל הדברים האלה במחשבותיו האישיות. "שינוי ההקשר הוא מה שהורג את המחשבות", צייץ יום לאחר ארוחת חג ההודיה, אקסיומה חביבה עליו המשלבת ציטוט מספר המדע בדיוני "חולית" שכתב פרנק הרברט, עם ז'רגון של מתכנתי מחשבים לריבוי משימות.

ב"חולית" פחד הוא מה שהורג את המחשבות, הרעיון שהתגובה הראשונית לפחד היא להתכווץ במקום להתקדם. באופן מהותי, פחד הוא חשש שיש להתגבר עליו כדי להגיע להצלחה. מבחינת מאסק, האתגר להתגבר עליו הוא היכולת לנהל את המעבר בין טילים, ציוצים, מכוניות, מחשבים מושתלים בראש ולמכונות כרייה ואינטליגנציה מלאכותית.

מאסק פיתח מוניטין אישיותי כאילו לקוח מסרט - שינויי מצב רוח קיצוניים בין איש חביב בעל חזון לדימוי של עריץ זועף.

ביום רביעי, בהופעה הפומבית שלו שנמשכה כ־90 דקות, עבר מאסק מאילון הכועס, לאילון שעשו לו עוול, הפגיע, המצחיק, בחזרה לדמות הפילוסוף ומעבר חד לשפה אימפולסיבית וגרנדיוזית.

בשיחה הוא שיתף שהיו לו מחשבות אובדניות כילד ודיבר על החשיבות של חיפוש אחר משמעות בניסיון למצוא חיים מחוץ לכדור הארץ. לאחר מכן הוא הצהיר שלא אכפת לו שאנשים שונאים אותו, אך במקביל התלונן כמה נעלב כשנשיא ארה"ב ג'ו ביידן התעלם ממנו באירוע לכבוד תעשיית המכוניות החשמליות.

"החיבור עם מאסק אינו חיובי בהכרח מבחינתנו"

הריקושטים המשמעותיים ברחבי העולם הגיעו לאחר פנייתו הבוטה של מאסק למפרסמים שאינם מרוצים ממנו. הוא הצהיר שאינו מוכן להיות נתון ל"סחיטה", והזהיר שהם מאיימים להביא את פלטפורמת הרשת החברתית שקנה לפני מעט יותר משנה לפשיטת רגל. ולו יצליחו, הזהיר, "תראו איך העולם מגיב לזה".

מוקדם יותר באותו יום, מנכ"ל דיסני, בוב אייגר, התארח על אותה במה והביע בזהירות כבוד להישגיו של מאסק, כשהסביר למה החברה שלו הפסיקה לאחרונה לפרסם ב־X.

"אילון גדול מהחיים מבחינות רבות. השם שלו מאוד קשור לחברות שהוא ייסד או שנמצאות בבעלותו", אמר אייגר. "בכך שהוא נקט באותה עמדה, באופן ציבורי למדי, פשוט הרגשנו שהאסוציאציה עם העמדה הזו ועם אילון מאסק ועם X אינם בהכרח חיוביים מבחינתנו".

מבחינת מאסק, חברות כמו דיסני מנסות לרסק את חופש הביטוי שלו. מבחינתן, הן פשוט מיישמות את זכותן לסגת מהפלטפורמה.

"פיזיקה היא הכלל וכל השאר זה המלצה"

מה שכל כך מטריד רבים שצופים במאסק ב־18 החודשים האחרונים היה לראות את הטעויות שהוא עושה בעצמו בעת שניסה לעצב מחדש את X לפי טעמו האישי והתקשה בכך לעיניי כל העולם. במקביל, נראה שהכישלון במיתוג X פגע גם בהצלחות של החברות האחרות שלו.

מבחינת מאסק, הבעיה היא אולי שמה שגרם לו להצליח עם SpaceX וטסלה הצריך סוג אחר של ניהול ממה שנחוץ ב־X. בחלל ובמכוניות היו כשלונות כואבים וציבוריים כשהוא למד, שינה וניסה שוב. טילים התפוצצו. קווי ייצור פעלו בקצב צב. ובתוך כל זה, הוא פיתח עיקרון מנחה.

"פיזיקה היא הכלל וכל השאר זה המלצה", אמר מאסק השבוע. "אתה יכול להפר כל חוק שכתבו בני אדם, אבל לנסות להפר חוק בפיזיקה - זה הרבה יותר קשה. אם אתה טועה ומתעקש להמשיך לטעות, הטילים יתפוצצו והמכוניות יתקלקלו". כדי להדגיש נקודה זו, הוסיף מאסק: "אנחנו לא מנסים להבין איזה טעם של גלידה הוא הכי מוצלח".

בסופו של דבר, מאסק לא רוצה שישפטו אותו בגלל ציוץ סורר. הוא רוצה שיעריכו אותו בגלל ההנדסה שלו: מה שהצליח לעשות, הטילים ששלח לחלל. "הרקורד של הטילים הוא בפירוש יותר טוב מכל דבר אחר. אפשר לשנוא אותי, אפשר לא לסמוך עליי - זה לא רלוונטי", אמר מאסק לגבי SpaceX. "לגבי טסלה, אנחנו מייצרים את המכוניות הכי טובות בין אם אתה שונא אותי, אוהב אותי או אדיש לגביי. האם היית רוצה את המכונית הכי טובה או לא היית רוצה את המכונית הכי טובה?".

לסיום, מאסק רמז שהסופה בראשו עזרה לו להפוך למי שהוא, לטוב ולרע. "השדים במוח הם ברובם רתומים למטרות פרודוקטיביות, אבל זה לא אומר שמדי פעם הם, אתה יודע, טועים".