ביהמ"ש לענייני משפחה: אנטישמיות היא לא סיבה לבטל טיול בת מצווה

שופט בית המשפט לענייני משפחה נאלץ להכריע בשאלה אם חשש מאנטישמיות בבריטניה הוא סיבה מספקת לבטל טיול, לאחר שאב התנגד לנסיעת בתו עם אמה

בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב / צילום: אמיר מאירי
בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב / צילום: אמיר מאירי

המלחמה מביאה עמה סכסוכים חדשים בין הורים גרושים. בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב נדרש להכריע בשאלה האם נסיעה ללונדון היא מסוכנת בימים אלה, עד שהיא מצדיקה מהורה למנוע מההורה השני לטוס עם הילדה. השופט ליאור ברינגר קבע בסוף החודש שעבר כי חשש מאנטישמיות בבריטניה אינו סיבה לבטל את הטיול, לאחר שהאב התנגד לנסיעת בתו עם אמה. 

זוג שגויס בצו 8 ביטל חתונה, גן האירועים דרש פיצוי. מה קובע החוק?
הבעל ניסה לנצל את המלחמה בתביעת הגירושים. מה קבע בית המשפט?
האם רצתה להשאיר את הילדים בחו"ל, האב רצה שיחזרו לארץ. מה קבע בית המשפט?
המלחמה משפיעה גם על הסדרי שהות של זוגות גרושים

לא הייתה אזהרת מסע בזמן אמת

האם פנתה לבית המשפט בבקשה להורות לבן זוגה לשעבר להעביר לידיה את דרכונה של הקטינה לצורך נסיעה שתוכננה לדצמבר לכבוד בת המצווה, עוד לפני שפרצה המלחמה.

האב טען כי בלונדון קיימת אנטישמיות שעלולה לסכן את בתו, ואף יצאה אזהרת מסע לנקיטת אמצעים מוגברים במדינה. בלונדון מתקיימות בחודשיים האחרונים הפגנות פרו־פלסטיניות המוניות נגד פעולות ישראל ברצועת עזה. בהפגנות השתתפו מאות אלפי אנשים.

האם טענה, באמצעות עורכות הדין רות דיין־וולפנר וטלי סיון־להב, כי האב מנסה לסכל את יציאת הבת לטיול שתוכנן מראש, לאחר שלקח אותה לטיול בקיץ האחרון. לטענתה, האב מסרב להעביר את הדרכון לאם כיוון שהוא מתנגד לנסיעה.

השופט ברינגר לא קיבל את טענות האב וקבע ב־30 לנובמבר כי "אנטישמיות קיימת בעולם זה מעלה מ־2,000 שנה, וכפי הנראה לא תחלוף בשנים הקרובות. אזהרת המסע שהיתה ללונדון בוטלה, וכיום אין מניעה מטעם המדינה להגעת יהודים או ישראלים ללונדון".

השופט קבע כי אין מקום למנוע מהקטינה לצאת לטיול בת המצווה, וכך הורה. האב חויב להעביר את דרכונה של הקטינה לאם תוך 24 שעות, והוטל עליו לשלם 1,500 שקלים הוצאות לאישה.

יש לציין כי מאז 4 לדצמבר וכיום קיימת אזהרת מסע לשוהים בבריטניה. לפי האזהרה, בעקבות המלחמה יש עלייה משמעותית בעוינות כלפי ישראלים ויהודים ברחבי העולם, ועלייה במוטיבציה של גורמי טרור לפגוע בישראלים או יהודים באשר הם. לכן, המל"ל ממליץ לשוהים במדינה לנקוט "אמצעי זהירות מוגברים". לפני האזהרה הנוכחית, הוציא המל"ל הודעה כללית ב־3 לנובמבר, ובה קרא לנקוט אמצעי זהירות מוגברים בכל נסיעה לחו"ל עקב גילויי האנטישמיות, וקרא לשקול את חיוניות הנסיעה בימים אלה לחו"ל.

עו"ד חיה לזר־נוטקין, המייצגת את האב, מסרה: "היה ברור לי ולמרשי כי בית המשפט ייעתר לבקשה, כי לא הייתה אזהרת מסע בזמן אמת לאנגליה. יחד עם זאת, הסכסוך שבין הצדדים והעצימות שבה הצדדים מתנהלים גרמו לכך שמרשי העדיף סיכוי של 1% שאולי התנגדותו תתקבל".