מדינות COP28 מסכימות בפעם הראשונה על הפסקה בשימוש בדלקי מאובנים

מארחת הכנס, איחוד האמירויות הערביות, תיווכה בהשגת הפשרה הקוראת להאצת המעבר לאנרגיה נקייה בעשור הקרוב

נשיא ועידת האקלים ה-28 של האו''ם, סולטן אל ג'אבר / צילום: Reuters, Hannes P Albert
נשיא ועידת האקלים ה-28 של האו''ם, סולטן אל ג'אבר / צילום: Reuters, Hannes P Albert

יותר מ־190 ממשלות בוועידת האקלים של האו"ם אישרו היום (ד') הסכם הקורא לעולם להפסיק להשתמש בדלקי מאובנים ולעבור לשימוש באנרגיה מתחדשת. ההסכם מגשר על פערים בין מדינות שהן יצרניות גדולות של אנרגיה, ומדינות שרוצות לחסל לחלוטין את השימוש בפחם, נפט וגז טבעי.

המשרוקית | האם סעיף 99 באו"ם, שהופעל לאחרונה "נגד ישראל", הוא חריג?
"מצב חירום כלכלי" בארגנטינה. אלה הצעדים של הנשיא החדש
כותרות העיתונים בעולם | הסיפור המוזר על האנטישמיות במטרו של ברלין

ההסכם, שנולד לאחר שיחות שנמשכו כל הלילה, קורא ל"מעבר משימוש בדלקי מאובנים במערכות אנרגיה באופן צודק, מסודר ושוויוני". עוד נכתב שהמעבר לאנרגיה נקייה בקהילה העולמית אמור לתפוס תאוצה בעשור הקרוב, כאשר המטרה היא להגיע לאפס פליטות של גזי חממה עד 2050. מדענים אומרים שיעד זה חיוני כדי להגשים את הסכמי פריז, הסכם האקלים המשמעותי שקרא לממשלות לנסות להגביל את ההתחממות הגלובלית ל־1.5 מעלות צלזיוס מעל הטמפרטורות שהיו לפני המהפכה התעשייתית.

ההסכם מציין את הפעם הראשונה בה הסכם אקלים שנחתם באו"ם קורא לממשלות לצמצם את השימוש בכל דלקי המאובנים. מדענים אמרו זאת כבר זמן רב, אבל יצרניות גדולות של דלקי מאובנים, בהובלת ערב הסעודית ומדינות מתפתחות כמו סין והודו, התנגדו ללחצים שקראו להם לשרוף פחות דלקי מאובנים.

"אנו צריכים להיות גאים בהישג ההיסטורי שלנו", אמר סולטן אל ג'אבר, מנכ"ל חברת הנפט הלאומית של איחוד האמירויות שמנהל את הפסגה, ששמה COP28. "יצרנו תוכנית פעולה נרחבת כדי לשמור על 1.5 מעלות כיעד בר ביצוע".