מנכ"ל משרד האנרגיה לאוצר: דחו את העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי מינואר 2024 לפחות עד 2026

מס הקנייה צפוי לעלות בראשון בינואר מ-20% ל-35% • משרד האנרגיה מצטרף לעמדת המשרד להגנת הסביבה בנוגע להעלאת המס, אך עד עתה לא נראה שינוי בעמדת משרד האוצר

עמדת טעינה לרכב חשמלי / צילום: בר לביא
עמדת טעינה לרכב חשמלי / צילום: בר לביא

משרד האנרגיה מצטרף לקולות הקוראים למשרד האוצר לדחות את העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי משיעור של 20% ל-35% שאמורה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר. 

ניתוח | הנתונים מגלים: הישראלים התנפלו על רכבים חשמליים השנה. זו הסיבה 
רשות המטרו שאחראית על 150 מיליארד שקל מתפרקת, מחצית מהעובדים עזבו 

במכתב ששלח היום (ד') מנכ"ל משרד האנרגיה קובי בליטשטיין למנכ"ל משרד האוצר, הוא מבקש לדחות את עליית המדרגה הבאה במס קנייה על כלי רכב חשמליים לשנת 2026 לכל המוקדם. לדבריו, משרד האנרגיה סבור כי במקום להעלות את המס על רכבים חשמליים, על הממשלה להקל על האזרחים מבחינת יוקר המחיה ובמקביל להמשיך לתמרץ אותם וכך לוודא שהבשורה של התחבורה הנקייה תגיע לכל שכבות האוכלוסייה בכל הארץ.

במכתב, עליו חתום גם שר האנרגיה ישראל כ"ץ, נכתב כי "לעמדתנו לאור התועלות הכלכליות והסביבתיות הרבות הנובעות ממעבר לתחבורה חשמלית נקייה, ולאור המחויבות לעמידה ביעדי הממשלה בתחום הרכב החשמלי, יש לדחות העלאת מס זו. מחיר הרכב החשמלי צריך להיות נגיש ובר השגה, לכל הפחות עד יצירת מסה קריטית של רכבים חשמליים במשק.

"העלאת מס הקניה על רכבים חשמליים תביא לא רק להתייקרותם של רכבים אלה וכתוצאה מכך להאטת חדירתם למשל אלא גם תאותת לשוק כי המדינה לא מתאמצת להאיץ את מהפכת הרכב החשמלי ולעמוד מאחורי יעדיה בתחום".

יצוין כי מסרים בנוסח זה העביר בתחילת השנה גם המשרד להגנת הסביבה לפני העלאת מס הקנייה על רכב חשמלי אולם הם נדחו על ידי האוצר. עד כה לא גילה האוצר סימנים כי בכוונתו לסגת מהעלאת מס הקנייה וגם יבואני הרכב ממשיכים לשחרר מהמכס כמויות מסיביות של כלי רכב חשמליים במס הקנייה הנוכחי על בסיס הנחת העבודה שהמס אכן יעלה בתחילת 2024 מ-20% ל-35%. כפי שנחשף בגלובס, בינואר 2025 צפוי מס הקנייה על רכב חשמלי לעלות ל-83%, אלא אם תוצג תוכנית הטבות מס חלופית.