הבורסה בת"א, נדל"ן ואנרגיה מתחדשת: ההמלצות של מנהלי ההשקעות לשנה שבפתח

לקראת סופה של השנה מנהלי השקעות מסתכלים כמובן קדימה ונותנים תחזית לשנת 2024 • היכולת של המשק הישראלי להתאושש, היא המכנה המשותף הבולט אשר נאמר על ידי כולם

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

לצד סיכום השנה שעוד רגע מגיעה לסופה, מנהלי השקעות מסתכלים כמובן קדימה. תחזית שעוברת כחוט השני אצל רובם היא היכולת של המשק הישראלי להתאושש.

ניתוח | סיכום שנה בגמל: בתי ההשקעות בראש הטבלה, ומי בתחתית
"סדר כלכלי חדש": בבלקרוק משוכנעים שכללי המשחק למשקיעים ישתנו ב־2024

"אני מוכן לקחת את ההימור שאם לא תהיה פה מלחמה כוללת שתארך הרבה זמן, ישראל יכולה להיות מהמובילות בשנה הקרובה בתשואות. בגלל הצפי להורדת ריבית מוקדמת ישראל יכולה להיות במקום יחסית טוב", אומר גיא מני ממיטב.

אמיר איל מאינפיניטי אומר כי אצלם כבר בוצעה הגדלת החזקות בישראל. "אנחנו רואים את השוק המקומי ככזה שיכול להביא לעליית ערך אטרקטיבית מאוד גם באג"ח הקונצרני וגם במניות. אבל הכל בניהול סיכונים מוגבר. אנחנו לדוגמה לא משקיעים במזרח או במדינות שאנחנו לא יכולים לעשות להם הערכות מחירים טובות ולכן מתמקדים בארה"ב ובישראל במינונים המתאימים".

חריג מבין מנהלי ההשקעות עמם דיברנו הוא כאמל קני מילין לפידות. "למרות ביצועי החסר של השוק הישראלי ביחס לשווקים בעולם, בשיקלול הסיכונים הספציפיים של המשק הישראלי ובהתייחס לתיקון בשווקים בימים האחרונים, להערכתנו השוק הישראלי עדיין פחות אטרקטיבי להשקעה הן בהיבט החוב והן בהיבט המניות. חריגים לכך הם סקטורים שאינם נפגעים מהמצב הביטחוני בארץ כמו החברות הביטחוניות וחברות שמוטות לייצוא באופן ניכר".

"סקטור השבבים עדיין עם פוטנציאל צמיחה גבוה" 

לגבי סקטורים נוספים, איל מסביר כי בארה"ב מדובר על ענפים שנהנים מירידת ריבית דוגמת חברות בינוניות במגזר הטכנולוגיה או חברות ממונפות כמו למשל בתחומי האנרגיה הירוקה והנדל"ן, שיכולות לעשות סוג של קאמבק אחרי הירידות שנגרמו בשל הריבית הגבוהה.

"בנדל"ן החזרה תהיה מתונה יחסית עד שהריבית לא תרד באופן משמעותי ונצטרך לנווט את ההשקעות בו", הוא מסתייג. "באשר לטכנולוגיה, סקטור השבבים עדיין עם פוטנציאל צמיחה גבוה על רקע הזינוק בתחום ה־AI אבל אפשר יהיה להחזיק פחות במניות הביג טק כי הן פחות יהנו מהריבית היורדת. לכן נלך לחברות יותר קטנות כדי ליהנות מהצמיחה שלהן. אבל בכל מקרה לא נראה שינוי דרמטי בפוזיציות".

מני אומר דברים דומים. "אחרי המהלך המשמעותי שסקטור הטכנולוגיה עשה בשנה האחרונה, בהובלת מספר בודד של מניות הביג טק, יש יותר מקום למניות השורה השנייה והשלישית ולסקטורים כמו תעשייה שהיו יחסית חלשים. במדדים בישראל, שם המשקולות של הנדל"ן והאנרגיה המתחדשת יחסית גבוהים, הם יכולים לתת את הטון אחרי הירידות של השנה האחרונה וראינו שהן כבר התחילו לעשות תיקון".