מה הוביל לשיא החדש והאם זה הזמן להשקיע בזהב?

הזהב שבר לאחרונה את שיא כל הזמנים, ובלאומי מסבירים כי ככל שחוסר הוודאות הכלכלי יגבר, מחיר המתכת עשוי לעלות • שאלת היום, מדור חדש 

האם זה הזמן להשקיע בזהב / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
האם זה הזמן להשקיע בזהב / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

רק לאחרונה, בתחילת דצמבר, נסקו החוזים העתיידים על הזהב לשיא כל הזמנים - מחיר של 2,150 דולר לאונקייה. אמנם, בהמשך החודש העלייה התמתנה, ומתחילת השנה המתכת היקרה עלתה בכ־11% בסך הכל. מה הוביל לשיא החדש בזהב והאם עכשיו זה הזמן להיכנס לשוק?

שאלת היום | מתי צפוי שוק העבודה להתאושש מהמלחמה
שאלת היום | מה הפיצוי על רכב פרטי שגויס למלחמה
שאלת היום | איך תדעו מה גובה המענק לו אתם זכאים

קובי לוי, ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי, מסביר כי מה שהביא לזינוק בחוזים העתיידים על הזהב הן הציפיות בשוק להורדת ריבית קרובה של הפדרל ריזרב. כשהריבית יורדת, התשואה על מכשירי חיסכון סולידיים כמו פיקדונות או אג"ח יורדת, והזהב הופך למוצר השקעה אטרקטיבי שכן הוא נחשב לבטוח יחסית. כך, כשבנק המרכזי האמריקאי פרסם ביום רביעי שעבר את התחזית העדכנית שלו ובה צפי לשלוש הורדות ריבית ב־2024 - החוזים העתידיים על הזהב זינקו בכ־2.5%.

"פונקציה של ציפייה לגובה הריבית"

גם תהליכים גיאופוליטיים משפיעים על מחיר המתכת היקרה. כך למשל, בסמוך לפרוץ המלחמה באוקראינה, כשהממשל הרוסי נאלץ להתמודד עם סנקציות מהמערב וארה"ב החרימה את יתרות הדולרים של מוסקבה, הקרמלין הגדיל את כמות הזהב שברשותו, ולא רק הוא. "מדינות נוספות הבינו שלא יוכלו להסתמך על רזרבות דולריות", אומר לוי. "והגדילו את כמות הזהב שברשותן".

לדברי לוי, "השקעה בזהב היא פונקציה של ציפייה לגובה הריבית, ולמידת האי־ודאות בשווקים. במקרה של ירידה בריבית, או התגברות חשש מתרחישים שליליים מז'וריים, הזהב מתחזק, ולהיפך".

לוי מדגיש ש"מחיר הזהב הנוכחי מגלם כבר את הסיכונים הגבוהים בעולם, ואת הצפי לירידת ריבית, כך שמחיר הזהב יעלה אם יתממש תרחיש שלא מגולם כרגע במחיר, כמו למשל ירידה חדה מהצפוי בריבית, או התגברות נוספת של הסיכון בעולם".

*** גילוי מלא: שאלת היום הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול־דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם