אוקראינה יירטה בתוך יממה מטוסי קרב רוסיים בשווי כ-108 מיליון דולר

מפקד חיל האוויר האוקראיני הודיע כי מערך ההגנה האווירית של קייב יירט שלושה מטוסי סוחוי 34 רוסיים, ששוויים המצטבר עומד על כ-108 מיליון דולר • מדובר בהצלחה נוספת של אוקראינה, לאחר שבשבוע שעבר הצליחה ליירט 41 מל"טים איראניים ששיגרה לעברה רוסיה במתקפה מרוכזת

מטוסי סוחוי בשמי רוסיה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko Jr
מטוסי סוחוי בשמי רוסיה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko Jr

מפקד חיל האוויר האוקראיני, מיקולה אולשצ'וק, הודיע היום (ו') כי מערך ההגנה האווירית של קייב הצליח בתוך יממה ליירט שלושה מטוסי סוחוי 34 רוסיים. בהתחשב במחיר ליחידה (כ-36 מיליון דולר), מדובר בנזק של כ-108 מיליון דולר למוסקבה.

WSJ | המרוץ להתגונן בפני רחפנים מתרחש בשדה הקרב באוקראינה
ארה"ב: 87% מחיילי צבא רוסיה נהרגו או נפצעו מתחילת הפלישה לאוקראינה 

מטוסי סוחוי 34 הראשונים נקלטו בחיל האוויר הרוסי ב-2007, במטרה להחליף את סוחוי 24, עם מטוס דו-מושבי, בעל טווח רחוק יותר ויכולת חימוש מתקדמת יותר. תהליך הקליטה של המטוס הסתיים רק בשנת 2012, אף שבתכנון המקורי זה היה אמור להתרחש שנתיים קודם לכן. החשיבות המבצעית שלו הביאה לניסיון אוקראיני, שסוכל, לגנוב סוחוי 34 באוגוסט אשתקד. אותו מטוס גם גרם למבוכות רוסיות מאז הפלישה לאוקראינה בפברואר 2022. בין השאר, מערכת הגנה אווירית רוסית יירטה אותו ביולי אשתקד. לאחר מכן, באוקטובר 2022, הוא התרסק לתוך בניין מגורים ברוסיה, מה שהוביל ל-13 הרוגים, והשיא הגיע באפריל השנה - עת מטוס סוחוי 34 הפציץ עיר שגויה, בלגורוד, שבכלל במערב רוסיה.

יירוט שלושת מטוסי סוחוי 34 מתווסף לאירוע מלפני כשבוע, שבו מערך ההגנה האווירית האוקראיני יירט 41 מל"טי שאהד 136 מתוצרת איראן, שנמצאים בשירות רוסיה. לאורך השנים, איראן השתמשה בשאהד 136 כדי לפגוע בביטחון העולמי במקומות שונים: ב-2019, שומש המל"ט בתקיפת מתקני הנפט הסעודיים, והחל מהשנה שעברה, מעבירה איראן אספקה רחבה שלו עבור פלישתה לאוקראינה. כמו כן, המל"ט שימש את החות'ים בתקיפת אוניית המכולות CMA CGM Symi בבעלות חברת Eastern Pacific Shipping של עידן עופר, שהתרחשה ב-25 בנובמבר.

שאהד 136 רחוק מלהיחשב "בחזית הטכנולוגיה", ורחוק מאוד מרמת האיכות של אמצעים מתוצרת ישראל כמו "הארופ" של התעשייה האווירית. האיראנים, בדומה לטורקים, מתבססים על "הנדסה הפוכה", בה משיגים אמצעים או רכיבים מהאויב ומעתיקים אותם. כך, הם מוגבלים מאוד ברמת הקידמה ותמיד נותרים מאחור מול מדינות עם טכנולוגיות מתקדמות כמו ישראל. שאהד 136, שלא נשלט מרחוק, מסוגל לתקוף מטרות קרקע נייחות בלבד - עם נקודות ציון ידועות מראש.

חלק ארי בהגנה האווירית האוקראינית תופס הסיוע הזר, הן ברמת המערכות והן ברמת המיירטים. אלא שכעת, בדומה לישראל, חבילת הסיוע האמריקאית תקועה בקונגרס בשל היעדר ההסכמות בין הרפובליקאים לבין הדמוקרטים. חבילת הסיוע שנבלמה לפני כשבועיים כוללת 111 מיליארד דולר, מתוכם כ-60 מיליארד דולר יועדו לסיוע ביטחוני לאוקראינה, ו-14 מיליארד דולר לסיוע ביטחוני לישראל, בצל מלחמת "חרבות ברזל".