הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה • בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית • היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

פרופ' דוד ליבאי ז"ל / צילום: תמר מצפי
פרופ' דוד ליבאי ז"ל / צילום: תמר מצפי

פרופ' דוד ליבאי, שכיהן כשר המשפטים בממשלתם של יצחק רבין ולאחר מכן של שמעון פרס (לאחר הירצחו של רבין), הלך לעולמו בגיל 89.

בלי בית ועם מכשולים בחזרה לעבודה: כך המדינה משאירה את המפונים תלויים באוויר
"תקוות נולדות מתוך ייאוש": חוקר הפסיכולוגיה של סכסוכים רוצה שנדמיין עתיד טוב יותר

את דרכו בעולם הפוליטי החל ליבאי ב-1984 כאשר נבחר לכנסת וכיהן בה עד לשנת 1997. פעילותו הפרלמנטרית לאורך השנים בכנסת כללה את תפקיד יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה, חבר בוועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת וכחבר ועדת הכנסת. בנוסף, יזם והיה שותף לחקיקת חוקים חשובים, לרבות חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק.

תפקידו הבכיר ביותר היה בכנסת ה-13 עת כיהן כאמור כשר המשפטים בממשלת יצחק רבין (ולתקופה קצרה מאוד גם כמ"מ שר הפנים), והמשיך לכהן כשר המשפטים בממשלה בראשותו של שמעון פרס. כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים, לחקיקת חוק הסנגוריה הציבורית ולהקמתה (בראשות פרופ' קנת מן). ביוזמת ליבאי הוקמו במדינה בתי המשפט לענייני משפחה והוקם משמר בתי המשפט כיחידה עצמאית לאבטחה של הרשות השופטת. כמו כן, כיהן ליבאי בוועדה לבחירת שופטים כ-12 שנים ובמספר ועדות מקצועיות שמונו ע"י שרי הממשלה.

פרופ' דוד ליבאי היה בעל תואר מוסמך מהפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית בירושלים, ובעל תואר מוסמך ודוקטור למשפט השוואתי מאוניברסיטת שיקגו בארה"ב. כיהן כפרופ' בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל-אביב וכדיקאן הסטודנטים של האוניברסיטה.

הלווייתו תתקיים מחר (ג') בשעה 15:30 בבית העלמין בקיבוץ עינת.