ענף התיירות רושם זינוק של עשרות אחוזים במחזור המכירות

גלובס מציג מדד חדש הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בחנויות הפיזיות ובאונליין • נתוני הפניקס גמא מצביעים על עלייה במספר הישראלים הטסים לחו"ל

נתב''ג. יותר ויותר ישראלים מעריכים תאריכים עתידיים כבטוחים יותר לטיסות / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב''ג. יותר ויותר ישראלים מעריכים תאריכים עתידיים כבטוחים יותר לטיסות / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

ענף התיירות חוזר למגמת ההתאוששות שנצפתה לפני חג החנוכה ורושם עלייה של 43% במחזור השבועי - כך עולה ממדד הפניקס גמא השבועי, הבוחן את מחזור הקניות, את מספר הקניות ואת גובה הקניות הממוצע בשבעה ענפים.

ככלל, המדד מצביע על מגמה מעורבת בהוצאות הציבור בכרטיסי אשראי בשבוע שבין התאריכים 17-23.12.23, זאת לאחר חנוכה שהיה שבוע שיא עבור העסקים. ההשוואה בכל הענפים נעשית הן מול השבוע הקודם והן מול שבוע עסקים רגיל לפני המלחמה (בתחילת ספטמבר). 

לא רק לופטהנזה: האם חברות התעופה בדרך לחזור לישראל?
אפקט חנוכה: המכירות הקמעונאיות רשמו גידול לעומת השבוע הקודם

לדברי נדב לחמני, מנכ"ל קונטרול מבית הפניקס גמא, "העלייה העקבית במחזורים בענף התיירות והנסיעות היא בשורה מעודדת לענף. יותר ישראלים טסים לחו"ל ופוקדים את שדה התעופה וכן מזמינים חופשות במחירים נוחים לעוד כמה חודשים קדימה, לתקופה של אחרי המלחמה".

 

בשבוע שעבר דיווחה חברת התעופה אל על, שאחראית לכ-80% מהטיסות בנתב"ג (נתוני רשות שדות התעופה), כי הביקוש לטיסותיה נמצא במגמת גידול, ולאור כך "התאימה החברה את לוח טיסותיה, ובין היתר הוסיפה טיסות ליעדים בעלי ביקושים גבוהים".

החברה הוסיפה כי מאז פרוץ המלחמה "חלה עלייה משמעותית בהיקף פעילות המטענים, בין אם בבטן מטוסי הנוסעים ובין אם במטוסים ייעודיים של החברה. בנוסף, חלה ירידה משמעותית במחירי הדלק הסילוני". לכן, אל על מעריכה כי תוצאותיה העסקיות לרבעון הרביעי של 2023 "יהיו טובות יותר מהערכותיה המוקדמות".

מגמת ההתאוששות ניכרת גם בדיווחי חברות המלונות. כך, למשל, בפתאל צפו בתחילת דצמבר המשך צמיחה ב־2024, וזאת בין היתר הודות לפתיחת מלונות חדשים, פעילות השותפות שלה וגידול בהכנסות תוך שמירת שיעור הרווחיות.

ומה קורה בענפים אחרים? בתחום האופנה נרשמה ירידה של 11%, ובתחום מוצרי החשמל עלייה של 5%. בענפי המסעדות ובתי הקפה, אופטיקה ומחשבים לא נרשמו שינויים מהותיים, אולם בשלושתם נרשמת עלייה במחזור הקניות ביחס לספטמבר.

בפילוח הרכישות בענף המזון ניתן לראות ירידה של כ־1% ברכישות בסופרמרקטים ובמרכולים, מול עלייה של כ־6.5% ברכישות בחנויות הרחוב המתמחות, ובהן ירקניות, מעדניות, קצביות וחנויות דגים.