משרד הביטחון בעסקת ענק והמבוכה של טורקיה

השבוע מינהל הרכש במשרד הביטחון הוציא מאות הזמנות מתוצרת ישראלית עבור חיל השריון בצה"ל, בשווי של כמיליארד שקל • טורקיה ביטלה ברגע האחרון את ניסוי הטיסה של מטוס הדגל "קאאן" • פקיסטן השלימה ניסוי מוצלח במערכת הטילים, פתאח • השבוע בתעשיות הביטחוניות 

חלפים לטנקי המרכבה ונגמ''שי הנמר / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון
חלפים לטנקי המרכבה ונגמ''שי הנמר / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

אחת הסיבות להצלחת התעשיות הביטחוניות הישראליות בשמירה על שרשראות אספקה יציבות ואיכותיות, היא באמצעות מפעלים רבים מדן ועד אילת. השבוע, משרד הביטחון דאג לתחזק זאת, ונהנה מכך שאת מיטב המענה הוא יכול לקבל מתוך ישראל - ללא תלות חיצונית. בד בבד, טורקיה הביכה את עצמה עם ביטול ניסוי במטוס הדגל ברגע האחרון, ואילו פקיסטן השלימה ניסוי טילים מוצלח. על כל אלו בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית.

בצל החשש מסין: שתי עסקאות לתעשייה האווירית באסיה
"לרשת את שדה הקרב": החברה שסגרה שלוש עסקאות בשבוע
גם אלביט ברשימה: 15 ענקיות ביטחוניות עולמיות שוברות שיאים 

בצל מלחמת חרבות ברזל, משרד הביטחון מרחיב עסקאות

מינהל הרכש (מנה"ר) במשרד הביטחון, בתיאום ולפי דרישת אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל ומנהלת המרכבה והרק"מ (מנת"ק), הוציא מאות הזמנות בהיקף של כמיליארד שקל. ההזמנות כוללות, בין השאר, רכש של מרכיבי מיגון, אמצעי חילוץ וחלפים בהיקפים גדולים עבור חיל השריון בצה"ל. הרכש בוצע מתעשיות פרויקט המרכבה הפועלות ברחבי הארץ, בדגש על הפריפריה. בהן תעשיות באשקלון, מעלות, יוקנעם, מגדל העמק, באר שבע, קריית שמונה. נוסף על ההזמנות החדשות, ביחידה לרכש מרכבה ונמר במנה"ר הקדימו אספקה של הזמנות קיימות בהיקף של מאות מליוני שקלים.

חלפים לטנקי המרכבה ונגמ''שי הנמר
 חלפים לטנקי המרכבה ונגמ''שי הנמר

עסקאות החלפים לרק"מ הן חלק ממדיניות משרד הביטחון להעדיף רכש של תוצרת ישראלית, במטרה להבטיח עצמאות בשרשראות האספקה בתחומים חיוניים ולהזרים תקציבים גדולים לכלכלה הישראלית.

מבוכה לטורקיה עם ביטול ברגע האחרון

טורקיה היא מדינה שגישתה בנוגע לפיתוחים חדשים שונה לחלוטין: בעת שבה ישראל, מובילה טכנולוגית עולמית, דואגת לקדם את פיתוחיה ולא לפרסמם עד לשלבי התהליך המתקדמים - בטורקיה מפרסמים כמעט כל ניסוי.

זה קורה עם המל"טים של חברת בייראקטר שסמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של הנשיא רג'פ טאייפ ארדואן, וכך גם עם מטוס הדגל "קאאן" (KAAN) שמפתחת המדינה. לקראת טיסתו הראשונה של המטוס, שהייתה מיועדת להתקיים אתמול (ד'), דאגו לפתח ציפיות, אך באנקרה למדו הפעם שפרסום יתר גם מוביל למבוכה. מסיבות שלא הובהרו הוחלט ברגע האחרון לדחות את טיסת ההרצה הראשונה בכמה חודשים. האירוע הזה מתווסף למבוכה הממושכת של טורקיה שלא מצליחה לרכוש מטוסים מתקדמים: לא יורופייטר טייפון האירופי ובטח ובטח לא מטוסי F-35, שנראים כמו חלום רחוק מבחינתם.

ניסוי הטילים של פקיסטן

בזמן שטורקיה ביטלה ניסוי ברגע האחרון, פקיסטן השלימה אתמול ניסוי מוצלח במערכת הטילים מתוצרת מקומית פתאח 2. לפי המידע מאסלאמבד, פתאח 2 מצויד, בין השאר, באוויוניקה מתקדמת ובמערכת ניווט איכותית. "המערכת מסוגלת לפגוע במטרות עד למרחק של כ־400 ק"מ", נמסר. הניסוי שהתבצע נועד לבדוק את יכולות התעופה של הטיל. הנשיא הפקיסטני, אריף אלבי, ובכירי מערכת הביטחון המקומית מיהרו לברך.

פקיסטן, המדינה שמדורגת במקום השישי במספר ראשי הקרב הגרעיניים בעולם, היא גם בעלת טילים רבים. ב־2021, היא השלימה בהצלחה את ניסוי התעופה לטיל פתאח 1, ועוד קודם לכן ניסוי אחר בטיל השיוט ראעד 2.

מפתח כיפת ברזל הגיע להתעשייה האווירית

השבוע התקיים במרכז החדשנות של התעשייה האווירית - מידטאון תל אביב, ביקור של משלחת ממפא"ת בראשותו של מפתח כיפת ברזל ד"ר דני גולד ובהובלתו של איתן אשל, ה -CTO של התעשייה האווירית. במהלך הביקור, ד"ר גולד והמשלחת קיבלו הצצה להצלחות מרשימות במסגרת תוכנית הדגל INNOSPHERE ותוכנית אקסלרטור (סטארטאפים) של החדשנות הפתוחה - ASTRA.

בנוסף, הוצגה לד"ר גולד פעילות שיתוף הפעולה עם סטודנטים בתוכניות תלפיות ופסגות, במסגרתה קודמו ע"י מרכז החדשנות של התעשייה האווירית 6 פרויקטים הרלוונטיים לאתגרי הלחימה כאשר 2 מהם הועברו למיבצוע.

ד"ר גולד: "החיבוריות שבה חזינו - סטארט-אפים, מפא"ת, פסגות, שטח, צרכים, מהנדסי התעשייה האווירית, מהווה פעילות ערכית ואיכותית למלחמה הרב-זירתית אשר החלה ב-7.10, מניבה ערך לעסקי לתעשייה האווירית, ומעצימה את הפן האישי, היזמי, היצרתי והמקצועי האישי של כל אחד מהאנשים המגיעים לכאן. החזון קורם עור וגידים וניתן כבר לחזות בשימושים המבצעיים של הכוחות הלוחמים ביכולות שהוצגו כאן".

אשל, CTO החברה: "אנחנו נמשיך ונעמיק בשאר היכולות במסגרת פגישות עתידיות, ונחזק את שיתוף הפעולה עם מפא"ת, על כל הגופים שלה, כולל תכניות עילית פסגות ותלפיות, שהובילו לקיצור זמן משמעותי בפיתוח פרויקטים, ונמצאות בתהליכים לבניית תוכנית ארוכת טווח עם מרכז החדשנות כדי לשמר ולפתח את היכולת הזו".