ביטקוין, נאסד"ק ומדד ת"א נפט וגז: השקעות שהניבו תשואה חלומית בשנה החולפת

בשנת 2023 סיפקו מרבית מדדי המניות המרכזיים בעולם, המטבע הדיגיטלי ואפילו הזהב תשואות מרשימות, שהיוו תמונת מראה לירידות החדות ב־2022 • מי שהשקיע במדד ת"א 35, בדולר או בנפט - הרוויח אשתקד הרבה פחות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: shutterstock
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: shutterstock

שנת 2023 שזה עתה הסתיימה הייתה שנה טובה ברוב אפיקי ההשקעה המרכזיים בעולם, אך פחות למי שהשקיעו את כספם בשוק המניות של ת"א. ביצועי השוק המקומי "התנתקו" מאלו של מדדי חו"ל, תחילה על רקע קידום הרפורמה המשפטית על ידי הממשלה, והמחאה נגדה, ובהמשך המלחמה שפרצה בחודש אוקטובר.

פרשנות | מה קורה כשהדיון לגבי החלטת הריבית נמצא במגרש הצבאי והפוליטי 
המנצח הגדול של שוק הגמל: מסלולי S&P 500 היכו גם את המדד עצמו 

מחוץ לישראל, נרשמה כאמור התאוששות מרשימה מהזעזועים והירידות החדות שאפיינו את השווקים בשנת 2022 בעקבות עליות הריבית במדינות רבות. כך, מדדי המניות מרכזיים סיפקו ב־2023 תמונת מראה לשנה שקדמה לה, כשרשמו בדרך כלל תשואות דו־ספרתיות גבוהות, על רקע צפי למהלך של הפחתות ריבית במהלך השנה החדשה (2024).

אז כיצד מסכמים אפיקי ההשקעה השונים את השנה שחלפה? מי שרשם את הזינוק הגדול ביותר הוא דווקא המטבע המבוזר המוביל, ביטקוין. המטבע הדיגיטלי סיים את 2023 עם עלייה של 156% בערכו, לרמה של 42.6 אלף דולר, לאחר שנחתך ב־61% שנה קודם לכן. יצוין כי הביטקוין נחשב לנכס מסוכן במיוחד, שקשה לחזות את השינויים במחירו, מה שהופך אותו למתאים יותר למשקיע הספקולטיבי.

ביטקוין. מטבע שלא ידע מנוח בשנה החולפת / צילום: Shutterstock, Roman Bodnarchuk
 ביטקוין. מטבע שלא ידע מנוח בשנה החולפת / צילום: Shutterstock, Roman Bodnarchuk

השקעה טובה במיוחד, בוודאי במונחי פיזור, סיפק אשתקד מדד הנאסד"ק. המדד מוטה מניות הטכנולוגיה סיים את השנה עם תשואה של 45%, לאחר שנחתך בשליש שנה קודם לכן. הנאסד"ק ריכז בתוכו את הסיפור הגדול בשווקים בשנה שחלפה - נסיקתן של "שבע המופלאות", הלוא הן מניות הטק הדומיננטיות (אפל, גוגל, מיקרוסופט, אמזון, אנבידיה, טסלה ופייסבוק) ששימשו כמנוע מרכזי לביצועיו, כמו גם לאלו של מדד S&P 500, הכולל את מניותיהן של החברות הגדולות בכלכלה האמריקאית. מדד זה הציג ב־2023 תשואה חיובית של 25% (אחרי ירידה של 18% ב־2022).

בעוד שמדד ת"א 35 עלה בשיעור מינורי בלבד ב־2023, סיפק מדד מקומי אחר תשואה גבוהה בהרבה זו שנה שנייה ברציפות. מדובר במדד הנפט והגז שעלה ב־38%, וזאת לאחר שזינק ב־35% שנה קודם לכן. העליות בשנה החולפת נבעו בין היתר מעסקת ענק למכירת מחצית ממניות שותפות ניו־מד אנרג'י (לשעבר דלק קידוחים), המחזיקה במאגרי הגז של ישראל, לידי בריטיש פטרוליום וחברת הנפט הלאומית של אבו־דאבי (ADNOC). עסקה זו, שהמגעים לקראתה דווחו בחודש מרץ, עדיין לא הושלמה.

אגב, מחיר הנפט נחלש בסיכום השנה שעברה ב־5% (כפי שמתקבל מתעודת הסל USO שעוקבת אחרי מחירו), וזאת חרף פרוץ המלחמה במזרח התיכון באוקטובר. נראה כי לאחר הטלטלות של 2022, עם פרוץ המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, שהובילו לזינוק במחיר הנפט באותה שנה, נשמרה אספקת הנפט ביציבות יחסית בשנה שחלפה.

מדדי יפן והודו - ביצועים של זהב

לא רק המשקיעים בוול סטריט חגגו אשתקד. מדד ניקיי 225 היפני טיפס וסיפק תשואה של 30% בסיכומה של 2023, לאחר ירידה של 9% בשנה שקדמה לה. בין הסיבות להתחזקות המדד היו פיחות ה־ין היפני ביחס לדולר במהלך השנה, שהגביר את הצפי לביצועים חזקים בקרב חברות יצואניות יפניות.

בורסת טוקיו / צילום: ap, Eugene Hoshiko
 בורסת טוקיו / צילום: ap, Eugene Hoshiko

עוד באסיה, מדד ניפטי 50 שכולל את החברות הגדולות בבורסה ההודית במומבאי (NSE), רשם תשואה חיובית של 20%, שנה לאחר שעלה ב־4% (כשמרבית הבורסות בעולם רשמו ירידות). כוחה של הכלכלה ההודית הולך וגובר, והיא מושכת תשומת לב. נתוני פדרציית הבורסות העולמית שפורסמו בסוף נובמבר האחרון, לימדו כי מומבאי הפכה לבורסה השביעית בגודלה בעולם, במונחי שווי שוק של כלל המניות הנסחרות בה.

מי שעוד רוו נחת אשתקד היו משקיעי הזהב. מחיר האונקיה עלה ב־13% ל־2,066 דולרים (כיום). ברקע לכך, משקיעים בעולם מנסים להתרחק מנכסים שסובלים מלחצים אינפלציוניים ולמצוא חלופות בטוחות לנפילה אפשרית בערכו של הדולר, בהינתן התממשות התחזיות להפחתות ריבית בשנה החדשה. הפחתות אלה יקטינו את אטרקטיביות הפקדונות הדולריים, כשהזהב מהווה היסטורית אלטרנטיבה יציבה ולעיתים הפוכה בביצועים שלה להשקעה במטבע האמריקאי.

אג"ח ממשלת ארה"ב (בדקנו תעודת סל של ISHARES לביצועי אג"ח ל־7 עד 10 שנים), הייתה השקעה סולידית אך תנודתית יחסית בשנה שחלפה. היא העניקה תשואה של 6% בסיכום שנתי, הודות לריסון הדרגתי של האינפלציה והפסקת העלאות הריבית. זאת לאחר ירידה של 4% בשנת 2022, שבמהלכה עלו הריביות על הדולר וקצב האינפלציה בארה"ב הגיע לרמה חד־ספרתית גבוהה.

הרבה פחות פחד, וגם הטכנולוגיה מיצתה

הבורסה התל אביבית העניקה כאמור תשואה חיובית נמוכה בסופה של שנה תנודתית במיוחד. מדד ת"א 35 עלה ב־4%, לאחר ירידה של 9% בשנת 2022. עבור המשקיעים השנה החולפת הייתה מטלטלת למדי, היא נפתחה ב"התנתקות" מהמגמה העולמית, לאחר המחאה החברתית ששטפה את הרחובות והזעזועים הפוליטיים בתחילת השנה. עד סוף פברואר ירד מדד ת"א 35 בכ־5%. הוא המשיך להיסחר בעצבנות, כאשר מדדי וול סטריט מטפסים, ורק לקראת סוף יולי החל להתאושש עד לספטמבר.

והתמונה הזאת השתנתה עם פרוץ המלחמה בעזה באוקטובר. הלחימה, חוסר היציבות שגרמה והחשש מהתרחבות המערכה לגזרה הצפונית מול חיזבאללה, הובילו את ת"א 35 לצנוח במעל ל־13% מפרוץ המלחמה עד לשפל שרשם (לקראת סוף אוקטובר). אולם מאז ועד לסוף השנה חזר והתאושש, מחק את הירידות והצליח לחתום את השנה הקשה בעלייה מתונה.

התחזיות של תשעת בתי ההשקעות הבולטים במשק, שאותן הבאנו בשבוע שעבר, מלמדות כי הם סבורים שהטרנד של מניות הטכנולוגיה בארה"ב לקראת מיצוי. הממוצע של התחזיות מעלה כי מדד ת"א 35 עתיד לזנק ב־12% בשנת 2024 ו"לפצות" על חלק מהפער הגדול שנפתח מול מדדי וול סטריט אשתקד. מדד S&P 500 אמור לעלות לפי ממוצע התחזיות ב־6%.

משקיע מקומי שהימר על הדולר רשם תשואה שאינה רחוקה מזו של מדד הדגל התל אביבי בסיכום השנה. זאת לאחר שהמטבע האמריקאי התחזק ביחס לשקל ב־3% בלבד בסיכום השנה, אחרי שזינק מולו ב־13% בשנת 2022.

מדד הפחד האמריקאי (VIX) שבודק את מידת התנודתיות הגלומה בשוק המניות שם, נחתך ב־46% בסיכום שנתי, לאחר שהשנה מבחינת כלל השווקים בעולם סימנה ירידה במפלס החששות של המשקיעים. אותו מדד זינק ב־26% במהלך 2022. מדד הפחד של ת"א (VTA35) ירד בסיכום השנה שחלפה בכ־3%, לאחר עלייה קטנה יחסית של 9.3% שנה קודם לכן. זאת, הודות להטיה הבסיסית של הבורסה המקומית למניות יציבות יותר בדרך כלל, של נדל"ן ופיננסים.