משלם המסים הכי גדול בטורקיה הוא חתנו של ארדואן. כך הוא זכה בתואר

סלצ'וק בייראקטר, חתנו של ארדואן וסמנכ"ל הטכנולוגיות של חברת "בייקאר", זוכה לפרסום ולסיקור נרחב בתקשורת המגויסת בטורקיה • אינטרס השלטון לפאר את מעמדו כה בולט, שאף ספר ילדים שחובר אודותיו זכה לתהודה בסוכנות הידיעות הממשלתית, כדי להגביר את ההערצה כלפיו

סלצ'וק בייראקטר יחד עם נשיא טורקיה ארדואן בפסטיבל ''טקנופסט'', מוקדם יותר השנה / צילום: Reuters, TUR Presidency
סלצ'וק בייראקטר יחד עם נשיא טורקיה ארדואן בפסטיבל ''טקנופסט'', מוקדם יותר השנה / צילום: Reuters, TUR Presidency

סלצ'וק בייראקטר, סמנכ"ל הטכנולוגיות של חברת ייצור המל"טים "בייקאר", הוא משלם המסים הבכיר בטורקיה זו השנה השנייה ברציפות, עם כ־564 מיליון לירה (כ־34 מיליון דולר) ששולמו למדינה ב־2022. זהו סכום גדול פי ארבעה מגובה המסים ששילם בשנת 2021. מאחורי פרסום המידע עומד אינטרס של השלטון: בייראקטר הוא בעלה של סומייה, בתו של נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן.

טורקיה: התובע הכללי הוציא צווי מעצר ל־46 חשודים בעבודה עם המוסד
בבנקים, באוניברסיטאות, בחברות נדל"ן: טורקיה נותנת לחמאס יד חופשית בשטחה
השבוע בתעשיות הביטחוניות | משרד הביטחון בעסקת ענק והמבוכה של טורקיה

לאורך שנים, זוכה בייקאר, יצרנית המל"טים מסדרת בייראקטר, לנוכחות ערה בתקשורת הטורקית - ובמיוחד הממסדית. התקשורת החופשית, לכאורה, היא בעצמה כזו שעושה דבריו של הנשיא, וכמובן זו הממסדית - אבל בייראקטר זוכה לנוכחות בה בהיקף שלא משאיר מקום לדמיון. השבוע, למשל, הוא השתתף, כמיטב המסורת שלו, בהפגנה אנטי־ישראלית, אפילו בעלת מאפיינים אנטישמיים, שהתקיימה בגשר גלאטה באיסטנבול.

באופן שאינו מפתיע, מארגן אותה הפגנה היה גיסו של סלצ'וק, בילאל ארדואן. במהלך אותה הפגנה, בה בייראקטר עטה צעיף פלסטיני, בילאל דאג להביע קונספירציה אנטי־ישראלית קיצונית, לפיה "הרוצחים ברצח העם בעזה ורוצחי 12 החיילים הטורקים זהים". כלומר, לטענתו המופרכת, ישראל מפעילה בו זמנית הן את צה"ל ברצועת עזה והן את המחתרת הכורדית (PKK) נגד צבא טורקיה בצפון עיראק ובצפון סוריה.

היקף תהודה חסר פרופורציה

בילאל, שמנסה למתג את עצמו כמנהיג עתידי, קרוב לוודאי, מקנא בסלצ'וק על ההערצה הרבה אליו, בעקבות הפרופיל התקשורתי הרב. ראשית, כל אימון של כלי טיס חדש מתוצרת בייקאר זוכה לתהודה מתוזמרת בתקשורת, הן אם זו טיסה ראשונה והן אם זו טיסה חמישית. שנית, כל פסטיבל תעופה בשם "טקנופסט", שהוא מקיים בטורקיה ואפילו באזרבייג'ן, זוכה לסיקור תקשורתי נרחב בזכות המנהיגים שמגיעים אליו. לבסוף, התוצאה הסופית היא, לדוגמה, חיבור ספר ילדים שמיועד להגביר את ההערצה לסלצ'וק, אשר קיבל סיקור נרחב בסוכנות הידיעות הממשלתית "אנאדולו".

ברמת התעשיות הביטחוניות הטורקיות, היקף התהודה שמקבל סלצ'וק חסר פרופורציה. בייקאר לא נכנסה השנה לרשימת 100 החברות הביטחוניות הגדולות בעולם של אתר Defense News. מי שכן עשו זאת אלו אסלסאן (מקום 47), התעשייה האווירית הטורקית (מקום 58), רוקטסאן (מקום 80) ו-Askeri Fabrika ve Tersane Isletme A.S, מפעל לניהול ציוד צבאי ושירותי מספנה, הגיעה למקום ה-100. לצורך ההשוואה, אלביט (מקום 21), התעשייה האווירית (מקום 29) ורפאל (מקום 34) נמצאות במקומות גבוהים יותר.