כך הוציא רובוט קליע מגופו של חייל שנפצע בעזה

בבית החולים הדסה ביצעו ניתוח גב באמצעות רובוט שפיתחה חברת מזור הישראלית • השימוש בטכנולוגיות רובוטיות וממוחשבות תופס תאוצה מאז פרוץ המלחמה

הרובוט של מזור בניתוח בהדסה / צילום: תמונה פרטית
הרובוט של מזור בניתוח בהדסה / צילום: תמונה פרטית

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

רובוט שפיתחה חברת מזור הישראלית (היום חלק מקבוצת מדטרוניק הבינלאומית) שימש השבוע לחילוץ מדויק ומהיר של קליע מגופו של חייל שאושפז בבית החולים הדסה, לאחר שנפצע בלחימה בעזה.

ישראל מתגייסת | בר המצווה הלא שגרתית שחגג נכדו של המיליארדר ג'וזף ספרא
ישראל מתגייסת | סטודנטים יהודים מארה"ב הגיעו לארץ כדי לקבל "ארגז כלים" הסברתי
ישראל מתגייסת | בני הזוג שגייסו באינסטגרם 300 אלף דולר לטובת ציוד לחיילים

הקליע חדר לתוך האגן של הפצוע, והתמקם בסמוך לעצב רגיש. רופאי הדסה מסבירים שללא שימוש ברובוט, הניתוח היה מסובך הרבה יותר, והיה נגרם נזק לאגן. בעקבות הניתוח הרובוטי, שארך רק כשעה וחצי - זמן קצר יחסית לניתוחים מסוג זה - החייל יצא הביתה למחרת הניתוח, אפילו ללא תקופת שיקום בבית החולים.

אף שמדובר בניתוח רובוטי, הרופאים מתכננים אותו ושולטים בו, ולכן יכלו להתאים אותו למצב הייחודי של החייל. הרופאים הצליחו לבצע בגוף החייל חתך קטן מאוד של 5 ס"מ, במקום פתיחה רחבה של האזור, ולשלוף את הקליע. מבית החולים הדסה נמסר כי רופאי בית החולים מתורגלים מאוד בשימוש בטכנולוגיה לניתוחי עמוד שדרה והחלפת מפרקים, גם אחרי פציעות, אבל סוג הניתוח הרובוטי שבוצע השבוע, הוא חדש לחלוטין.

הניתוח בוצע בייעוצו של פרופ' מאיר ליברגל, מנהל אגף השריר והשלד והמערך האורתופדי בהדסה, ד"ר ג'וש שרודר ופרופ' לאון קפלן. "לרובוט יש יכולות ניווט גבוהות מאוד, שבלעדיהן היה קשה לדייק כל כך, ולמצוא בדיוק את המקום הנכון לניתוח", מספר ד"ר שרודר.

"אנחנו משתמשים בטכנולוגיה כבר די הרבה זמן, אבל זאת הפעם הראשונה שהשתמשנו בה על מנת לדייק ולהוציא גוף זר מאזור האגן. מלבד הדיוק המרבי, אנחנו גם זוכים באמצעותו לצילומי הדמיה בתוך חדר הניתוח ובמהלך הניתוח עצמו, ולא רק אחרי כתוצאה סופית. כך, בכל שלב אפשר להתכוונן עוד ולדייק בהרבה".

יכולות ניווט והדמיה

השימוש בטכנולוגיות רובוטיות וממוחשבות תופס תאוצה בימי המלחמה. מהדפסות תלת ממדיות של בדיקות MRI ושתלי מפרקים ועד הוצאה מדויקת של קליע בחיתוך מינימלי.

לפי הדסה, הטכנולוגיות הרובוטיות והממוחשבות בבית החולים משלבות רובוטיקה, יכולות ניווט והדמיה מתקדמות, ועוזרות בעיקר בניתוחים זעיר־פולשניים מתקדמים. בנוסף ישנו רובוט עזר לניתוח שמשמש בינתיים להחלפת מפרקי ברכיים ובעתיד ישמש גם למפרקי ירך, רובוט "זיגו" שמאפשר הדמיה תלת ממדית בחדרי ניתוח ועוד.

מתגייסים לעזרה

 גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il 

ד"ר לינקדאין וזיו שחר

אבי צדקה, המתמחה בלינקדאין, וזיו שחר, בעלי בית ספר לעמידה מול קהל, הקימו מיזם המאפשר לנפגעי ה-7 באוקטובר לקיים שיחות עם גורמים מקצועיים, כמו גם לחלוק את סיפורם האישי.

במיזם נאספו נכון להיום כ-100 סיפורים שונים, ביניהם של שורדי מסיבת הנובה, שורדי לחימה בעוטף, ואנשים שיצאו להילחם בידיים חשופות. אחת לשבוע מקבל כל אחד מהשורדים שיחה של שעתיים וחצי מול גורמים מקצועיים בתחום ההתפתחות האישית והמקצועית, לטובת ההליך השיקומי.

במסגרת היוזמה מתקיים גם שיח שמאפשר יצירת נטוורקינג עם בעלי מקצוע רבים, כמו בוני אתרים וכותבי תוכן שיכולים להתנדב לטובת שיקום אישי ותעסוקתי.

חברת כתר

יצרנית הריהוט והאחסון יוצאת ביוזמה למען מפונים מחפשי עבודה. במסגרת זו נפתחו תקנים ייחודים המותאמים למפונים, המציעים משרות גמישות יותר, כמו משרות היברידיות, זמניות או כאלה שתהליך ההכשרה בהן קצר וגמיש יותר.

בנוסף, כתר מתאימה את תהליכי הגיוס למצב, ומאפשרת שינויים בהתאם לסיטואציה של המועמד/ת. לדוגמה, המגייסים פתוחים לקיום ראיונות עבודה מרחוק לאלו המפונים מבתיהם או לאנשים שגרים באזורים רגישים יותר בארץ. יחד עם זאת, בחברה מנסים לזרז את תהליך הגיוס, בין היתר כדי לתת וודאות למועמדים.

כל המשרות הפתוחות בכתר: https://careers.keter.com/

ליצירת קשר: jobs@keter.com

"עוברות ושוות" ובנק הפועלים

קהילת "עוברות ושוות", ביחד עם המרכז לצמיחה פיננסית בחסות בנק הפועלים, הקימו קו חם ללא עלות, לתשובות על שאלות בנושא כסף וזכויות של משפחות מאזורי העימות.

משפחות שפונו מבתיהן, וגם אלו שלא פונו, כמו תושבי אופקים למשל, נתקלות בבעיות כלכליות שהולכות וגדלות עם הזמן. כמו כן, חלק מהפונים איבדו את מקום העבודה, ולצד זאת צריכים להמשיך לשלם משכנתה, הלוואות ותשלומים, ולכלכל את המשפחה במצב של אי וודאות.

הפנייה לקו החם נעשית באמצעות אתר ייעודי, כאשר הפונים בוחרים בתחום עליו הם רוצים לדבר ואשת מקצוע רלוונטית מקהילת "עוברות ושוות" פונה אליהם. נשות המקצוע מקיימות שיחה של שעה בטלפון או בזום ועונות על מגוון שאלות. לפי הקהילה, נרשמו גם פניות רבות של עצמאים ובעלי עסקים קטנים.

המרכז לצמיחה פיננסית של בנק הפועלים הינו מיזם חברתי, שהוקם במטרה לשפר את ההתנהלות הכספית של צעירים, סטודנטים, שכירים, עצמאים ועוד. על רקע המלחמה המיזם פועל להוות רשת תמיכה ללא עלות באמצעות שני מתחמים ייעודיים למשקי בית ומשפחות ולבעלי עסקים.

אתר הקו החם: https://t.ly/VWxAR

משרד עורכי הדין מיתר

במסגרת פורום העסקים, משרד עורכי הדין מיתר אימץ את היישוב חולית שבעוטף, אשר נפגע אנושות באירועי ה-7 באוקטובר. לאחרונה ערכו עובדי המשרד את אירוע "יד 2 - לב 1", שבמסגרתו נמכרו כ-2,000 פריטי יד שנייה ופריטים חדשים שנתרמו על ידי עובדי המשרד ומעצבים שונים בתעשייה, למען סיוע לקהילת חולית. בתום האירוע נאסף סכום של כ-40 אלף שקל.