בגלל תסבוכת תקציבית: תוכנית המענקים לאנשי המילואים תחולק לשלוש פעימות

במסגרת התוכנית יתוקצבו בשלב הראשון 1.5 מיליארד שקל בלבד מתוך סל הטבות בן 9 מיליארד שקל שהובטחו למילואימניקים • בנוסף, ייכנסו לתוקף הטבות בעבודה לבנות ובני הזוג של המילואימניקים

מילואימניקים בשטחי הכינוס / צילום: ap, Ariel Schalit
מילואימניקים בשטחי הכינוס / צילום: ap, Ariel Schalit

הממשלה אישרה היום (א') את תוכנית המענקים למשרתים במילואים. בשלב הראשון, יתוקצבו 1.5 מיליארד שקל בלבד מתוך סל הטבות בן 9 מיליארד שקל שהובטח למילואימניקים. תקציב זה צפוי להספיק לחלוקת המענקים בגין החודשים נובמבר-דצמבר, אבל משאיר בהמתנה לבאות השלמת צעדים אחרים שהובטחו לאנשי המילואים, כמו הארכת התגמול היומי בסך 133 שקל, חופשה משפחתית סיוע בשכר הלימוד לסטודנטים.

המילואימניקים נקרעים: "פתאום התחיל לחלחל פחד שיסתדרו בלעדיהם"
עורך הדין שמודה: "טעיתי לגבי בית הדין בהאג, הייתי חלק מהקונספציה במשך 23 שנה"

תוכנית הסיוע הכלכלית למילואים נשענת על תקציב המדינה ל-2024, שעדיין נמצא בשלבי הכנה. על כן, הוחלט להוציא אותה לפועל בשלוש פעימות, כאשר את מרבית הכסף תשלם המדינה לאחר שיאושר התקציב. במהלך השבוע הקרוב מתכוונים במשרד האוצר להעלות את הצעת התקציב החדש לאישור הממשלה. לא מדובר עדיין באישור סופי של התקציב בכנסת, אבל לעמדת האוצר, די יהיה באישור בממשלה כדי לשלם את הפעימה השנייה בתוכנית למילואים.

במסגרת הפעימה השנייה יחולקו המענקים החודשיים לינואר, שעומדים על 1,400 שקל ללוחם, 800 שקל לתפקיד עורפי ותוספת 2,000 שקל להורים לילדים. בנוסף, ייכנסו לתוקף הטבות בעבודה לבנות ובני הזוג של המילואימניקים. במסגרת משא ומתן של האוצר מול נשיאות המגזר העסקי, הוחלט על שיפוי למעסיקים בגין הוצאות תנאים סוציאליים לעובדים שגויסו, בתמורה למתן מענה חליפי לדמי אבטלה וחל"ת לבני ובנות הזוג שנשארו בעורף. 

במסגרת הפעימה השלישית, יוארך גם התגמול היומי בסך 133 שקל לחיילי מילואים שעברו את מכסת 60 ימי המילואים בשנה. בשגרה, רק קצינים במילואים מקבלים תגמול יומי לפרק זמן ארוך יותר מחודשיים. אומנם עדיין לא נקבע יעד כלשהו לפעימה השלישית, אבל בכל מקרה התגמול אמור להגיע לפי חוק רק בחודש מאי. 

במהלך השנה הקרובה, העצימות במערך המילואים צפויה להישאר גבוהה בהרבה מאשר רמתה טרום המלחמה. בהתאם לצרכים הביטחוניים החדשים, לוחם מילואים שישוחרר, ויגויס מחדש לחודש לפחות במהלך 2024, יהיה זכאי למענק חד-פעמי מיוחד, המכונה מענק תעסוקה מבצעית. המענק בגין פעילות עתידית, בשווי 4,500 שקל, יכלל במסגרת הפעימה האחרונה.

הפעימה האחרונה תקיף גם קיצוץ שכר לימוד לסטודנטים במילואים (ביטול מלא שלו ללוחמים), מענק כלכלת בית שנתי בגובה כפול מהרגיל - 2,500 שקל, וכן סבסוד ממשלתי לרכישת קרקע בפריפריה ללוחמים.