ישראל במלחמה | סיקור שוטף

נתניהו, ערב הדיון בהאג: "לא נכבוש את עזה לצמיתות ולא נעקור אוכלוסייה"

דובר צה"ל: "איתרנו בח'אן יונס מנהרה שבה הוחזקו חטופים בתנאים קשים" • הרמטכ"ל על אסון חומרי הנפץ בעזה: "מחויבים ללמוד, עושים פעולות שמעולם לא עשינו" • גנץ: "חמאס כבר לא שולט בחלקים גדולים מהרצועה - חייבים להמשיך" • צה"ל פרסם מסמך שמוכיח: ה"עיתונאים" שחוסלו בעזה - מחבלים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

עדכונים שוטפים

23:30 - נתניהו, ערב הדיון בהאג: "לא נכבוש את עזה לצמיתות ולא נעקור אוכלוסייה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם הערב סרטון, שבו הבהיר באנגלית: "לישראל אין כוונה לכבוש לצמיתות את עזה או לעקור את האוכלוסייה האזרחית שלה. ישראל נלחמת בארגון הטרור חמאס ולא באוכלוסייה הפלסטינית. אנו עושים זאת תוך ציות מלא לחוק הבין-לאומי".

המסר של ראש הממשלה מגיע ערב לפני שבית הדין לצדק בהאג יתכנס לדון בתביעה שהגישה דרום אפריקה נגד ישראל, בטענה ל"רצח עם" 

22:50 - דיווח בבריטניה: ח'אמנאי מעורב אישית בהחלטה להטלת המצור של החות'ים במצר באב אל-מנדב

הטלגרף הבריטי ציטט מקורות באיראן, שטוענים כי המנהיג העליון עלי ח'אמנאי היה מעורב באופן אישי בהחלטה להטלת המצור של החות'ים על תנועת כלי השיט במצר באב אל-מנדב. על פי הדיווח, באיראן רואים במצור את אחת הטקטיקות היעילות ביותר לפגיעה בישראל במסגרת המלחמה.

בתוך כך, הולכות ומתחזקות ההערכות כי צפויה בזמן הקרוב תקיפה יזומה של ארה"ב ובריטניה נגד מטרות של החות'ים בתימן - במיוחד אחרי התקיפה הגדולה אתמול.

21:00 - צה"ל פרסם מסמך שמוכיח: ה"עיתונאים" שחוסלו בעזה - פעילי טרור

מדובר צה"ל נמסר כי "מידע מודיעיני שיש בידי צה"ל מוכיח את זהות שני המחוסלים, שנטען היו עיתונאים, כפעילים בארגוני הטרור ברצועה שלקחו חלק בקידום פעולות טרור נגד כוחות צה"ל. טרם התקיפה, השניים הפעילו רחפנים באופן שיצר איום ממשי על כוחותינו, שהכווינו כלי טיס של חיל האוויר לתקיפת המחבלים שהיו אחראים על הפעלת הרחפנים".

לדברי דובר צה"ל, מצטפא ת'ריא שימש כמחבל חמאס בחטיבת העיר עזה. מסמך שאותר בידי כוחות צה"ל בשטח הרצועה במהלך הלחימה מראה מבנה ארגוני של כלל הפעילים בגדוד אלקאדסיה של הארגון, שבו צוין שמו של מצטפא לצד תפקידו בארגון - סגן מפקד חוליה.

"חמזה ואאל חמדאן אל דחדוח היה מחבל בג'יהאד האיסלאמי וביצע פעולות טרור נגד מדינת ישראל", הוסיף דובר צה"ל. "במסמכים שאותרו בידי הכוחות, הופיע דחדוח ברשימה של פעילים מתחום ההנדסה האלקטרונית של ארגון הטרור הרצחני. עוד מופיע במסמכים כי בעבר שימש דחדוח כסגן מפקד מחלקה בגדוד זייתון בארגון ובזמן האחרון היה אחראי גזרה ביחידה הרקטית".

20:42 - דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי: "איתרנו בח'אן יונס מנהרה שבה הוחזקו חטופים בתנאים קשים מתחת לאדמה"

20:05 - הרמטכ"ל על אסון חומרי הנפץ בעזה: "מחויבים ללמוד, עושים פעולות שמעולם לא עשינו"

הרמטכ"ל הרצי הלוי קיים היום הערכת מצב במרכז רצועת עזה יחד עם מפקד פיקוד הדרום אלוף ירון פינקלמן ומפקדים נוספים. "הלחימה הזו היא לחימה במרחב מאוד מסובך, יש בו תת-קרקע, יש בו על קרקע, יש בו אויב שנערך הרבה מאוד זמן להגנה בצורה סדורה", כך אמר ללוחמים.

על אסון חומרי הנפץ בעזה אמר הרמטכ"ל: "משימה מאוד מורכבת. צריך להגיד, אנחנו עושים כאן פעולות שאף פעם לא עשינו. הדבר היחיד שנשאר לנו כמפקדים - למידה, למידה, למידה. אחרי שנלחמנו בעזה, נדע לעשות את זה בלבנון אם נצטרך. אין כפר בלבנון שאתם לא יכולים לפרק".

19:34 - קבינט המלחמה מתכנס: קטאר ומצרים הניחו הצעות ראשוניות לעסקה חדשה 

קבינט המלחמה צפוי להתכנס הערב (רביעי) לדיון בנושא החטופים, ובשאלה איך מתניעים מחדש את המגעים התקועים. הצעות חדשות וראשוניות מאוד הגיעו מכיוון קטאר ומצרים, וראש המוסד דדי ברנע ואלוף (במיל') ניצן אלון, מפקד המערך המודיעיני לאיתור החטופים והנעדרים, יציגו בפני הקבינט את העדכונים. צפויות להתקבל גם החלטות לגבי ההמשך. פרטי ההצעות טרם ידועים, אך הקווים המנחים של שניהם דומים - וכוללים, ככל הנראה, הגליה של ראשי חמאס מעזה וכן שחרור של חיילות חטופות. לכתבה המלאה

19:12 - פרסום ראשון: 25 מחבלי חמאס טופלו בבתי חולים בארץ, חלקם לצד לוחמים שנפצעו בעזה. הכתבה המלאה

18:55 - דיווח במצרים: ישראל קושרת את החזרת תושבי צפון הרצועה לבתיהם - לעסקת חטופים רחבה

מקורות מצריים לערוץ א-שרק הסעודי: המשלחת הישראלית ביקרה בקהיר כדי לקדם עסקה לשחרור חטופים ולהגביר את הסיוע שנכנס לרצועה. "המשא ומתן מתנהל בתיאום עם ארה"ב וקטאר ולא במנותק מהן", הודגש.

על פי הדיווח, ישראל קשרה את החזרת העקורים לבתיהם בצפון הרצועה - בתמורה לעסקת חטופים רחבה. עוד פורסם כי קהיר הודיעה לישראל על סירובה המוחלט לכל מהלך ישראלי בציר פילדלפי.

18:28 - מצבו של עידן עמדי משתפר, השר חילי טרופר: "הוא מסר שנישאר מאוחדים". הפרטים המלאים

18:05 - חמינאי צייץ בעברית: "פשעי הישות הציונית ייזכרו גם אחרי שתיעלם מעל פני האדמה"

17:48 - בלינקן: איראן עוזרת ומסייעת להתקפות החות'ים בים סוף

במהלך ביקורו בבחריין, התייחס מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן להתקפה של החות'ים בים סוף והאשים את איראן במעורבותה באירוע: "הבהרנו לאיראן שהתמיכה שהיא מעניקה לחות'ים צריכה להפסיק - אנחנו לא היחידים שהעברנו את המסר".

17:10 - צה"ל תקף מפקדה צבאית ועמדת שיגור של חיזבאללה

מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו בשעות האחרונות מפקדה מבצעית ועמדת שיגור של חיזבאללה בדרום לבנון. כמו כן, צה"ל תקף בשטח לבנון את מקור הירי, ששיגר רקטות לעבר ערב אל-עראמשה. זוהו נפילות בשטחים פתוחים. בהמשך, חיזבאללה קיבל אחריות לירי לעבר שטח ישראל.

17:00 - במרחק קילומטר מהגבול: מאות תשתיות טרור הושמדו בדרום הרצועה

לוחמי צוות הקרב של חטיבה 5, בפיקוד אוגדת עזה, השמיד מאות תשתיות טרור, עמדות שיגור ואמצעי תצפית בשכונת ח'רבת אח'זעה שבדרו רצועת עזה. תשתיות אלה סייעו לחמאס בביצוע מתקפת השבעה באוקטובר על הקיבוצים ניר עוז, נירים ועין השלושה.

במסגרת מבצע "עוז וניר", פשטו הלוחמים על תשתיות טרור, רבות מהן בתוך בתי ספר, מתנ"סים ומבני עירייה. במרחב אותרו פירים ותוואי מנהור, אמצעי לחימה רבים וחומרי מודיעין, הסתה וטרור. במבצע חיסלו הכוחות עשרות מחבלים וחשפו והשמידו כ-40 פירי מנהרות. הכתבה המלאה

16:52 - צבע אדום בנחל עוז שבעוטף

16:41 - אזעקה הופעלה בערב אל-עראמשה

16:21 - גנץ: "הדבר הדחוף ביותר - השבת החטופים"

השר בני גנץ הצהיר היום כי "בחלק גדול משטח הרצועה אין היום שלטון חמאס - מדינית וצבאית. אנחנו חייבים להמשיך. אם נעצור עכשיו, חמאס יחזיר את השליטה". עוד הדגיש השר: "הדבר הדחוף ביותר - השבת החטופים. יש לכך קדימות על כל מהלך בלחימה".

גנץ הוסיף כי "ממשלת לבנון צריכה להחליט אם היא 'מגן לבנון' או שאזרחיה הם 'מגן אנושי של איראן'. אם לבנון תמשיך לשמש כמוצב טרור איראני, נפעל בדרום לבנון כפי שאנו פועלים בצפון עזה. זה לא איום על לבנון - זו הבטחה לתושבי הצפון".

על תקציב המדינה הוא אמר: "כדי שהממשלה תוכל לבוא לציבור בידיים נקיות, עליה לצמצם משמעותית את הכספים הקואליציוניים, לסגור משרדים, ולהקפיא את החוק הנורבגי ואת שכר חברי הכנסת. זה לא יפתור את אתגרי הכלכלה - אבל זו הדוגמה האישית שמחייבת אותנו".

"האחריות של ההנהגה היא לאפשר את השותפות ולהתמקד בעשייה אחראית למען האזרחים ולא בפוליטיקה", ציין השר. "אם יש מי ששכחו את שמחת תורה, וחזרו למוצאי יום הכיפורים, כדאי שיעצרו ויזכרו מה אויבינו עושים כשאנו מתפצלים".

16:08 - הקבינט ידון הערב בהצעות לחידוש המו"מ לשחרור חטופים

הערב יתקיים דיון מיוחד בקבינט המלחמה בנושא החטופים, בניסיון לבחון כיצד מתקדמים וממשיכים במשא ומתן, שבינתיים מתקשה להתקדם. ראש המוסד דדי ברנע ואלוף (במיל') ניצן אלון, מפקד המערך המודיעיני לאיתור החטופים והנעדרים, יציגו בפני הקבינט את העדכונים. בדיון צפויות להתקבל גם החלטות לגבי ההמשך.

15:22 - ארדואן מאיים על ישראל: "אתם תזכו להכיר את טורקיה"

נשיא טורקיה ארדואן טוען שהמודיעין הטורקי חשף רשת ריגול ישראלית במדינה, ואיים: "זה בפירוש הפתיע את ישראל. רק חכו - אלה רק הצעדים הראשונים. אתם תזכו להכיר את טורקיה!".

14:54 - הסתיימה פגישת העדכון הביטחוני של נתניהו ולפיד

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד לעדכון ביטחוני. הפגישה, שהתקיימה בקריה, נמשכה 50 דקות.

14:25 - החות'ים טוענים: תקפנו ספינה אמריקנית עם ציוד לחימה שמיועד לישראל

החות'ים בתימן טוענים כי תקפו ספינה אמריקנית שמשנעת לישראל "מספר רב של טילים בליסטיים וימיים ומזל"טים". לדבריו של דובר החות'ים, התקיפה הייתה "תגובה ראשונית" על התקיפה של ארה"ב נגדם שבהם נהרגו 10 אנשי ארגון הטרור.

14:04: בריכת שחייה ומדשאות רחבות: צה"ל פשט על "בית הנופש" של מרואן עיסא במרכז הרצועה

דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי חשף כי כוחות צה"ל שפעלו באזור אל-בוריג' פשטו על "בית הנופש" של מרוואן עיסא, סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס, ובו בריכת שחייה, חצר גדולה מאוד וריהוט יוקרתי. "זו עדות נוספת לניתוק המוחלט בין הנהגת חמאס, שחיה חיי עושר לבין חלק גדול מאוכלוסיית עזה. מנהיגי חמאס בגן עדן ותושבי עזה בגיהנום", הוא הדגיש.

13:35 - דיווח בסקיי ניוז בערבית: "הפגישה בין אבו מאזן לבלינקן הייתה מתוחה"

דקות לאחר סיום הפגישה ברמאללה, בסקיי ניוז בערבית מדווחים כי שר החוץ האמריקני בלינקן קרא לאבו מאזן לבצע רפורמות ברשות הפלסטינית, ומנגד יו"ר הרשות ביקש ממנו לבצע רפורמה במדיניות האמריקנית. לאחר הפגישה, אבו מאזן המריא במסוק ירדני לפסגה משולשת בעקבה עם מלך ירדן עבדאללה השני ונשיא מצרים א-סיסי. 

יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן במפגש היום / צילום: Associated Press, Jaafar Ashtiyeh/Pool Photo
 יו''ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן במפגש היום / צילום: Associated Press, Jaafar Ashtiyeh/Pool Photo

13:15 - בעזה טוענים: 147 פלסטינים נהרגו בעזה ביממה האחרונה

משרד הבריאות העזתי של חמאס טוען כי ביממה האחרונה נהרגו 147 פלסטינים בתקיפות צה"ל ברצועה, מתחילת המלחמה: 23,357 פלסטינים נהרגו ו-59,410 נפצעו.

13:05 - משרד החוץ האמריקני: "בלינקן ניהל דיון פרודוקטיבי עם יו"ר הרשות הפלסטינית"

משרד החוץ של ארה"ב פרסם הודעה לאחר פגישת בלינקן עם אבו מאזן, והבהיר כי היה "דיון פרודוקטיבי לגבי רפורמות מנהלתיות", וכי "ארה"ב תומכת בצעדים ליצירת מדינה פלסטינית".

12:30 - בלינקן נפגש עם אבו מאזן ברמאללה; יו"ר הרשות: "לא נרשה להגלות אף פלסטיני"

על רקע שאלת "היום שאחרי" ברצועה והדיון בקבינט בנושא הערב, שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה. מחוץ למקום הפגישה, עשרות אנשים הפגינו נגד השר האמריקני.

יו"ר הרשות התייחס לקריאות לפנות תושבים מהרצועה החוצה, והבהיר: "לא נרשה להגלות אף פלסטיני, מעזה או מהגדה. ההצהרות של שרים ובכירים ישראלים הקוראים לגירוש העם הפלסטיני מסוכנות".

הביקור של הבכיר האמריקני ברמאללה מגיע לאחר ש נפגש אתמול עם משפחות החטופים בתל אביב, "הוא אמר שהאמריקנים עובדים במרץ כדי להשיג עסקה נוספת", סיפרו משפחות שנכחו בפגישה. "לדבריו, יש כרגע מסלול שאולי יביא לתוצאות. בימים האחרונים יש מעורבות של כל הגורמים הרלוונטים לסוגיה, יש שיחות". אחרי הפגישה, השר האמריקני נפגש גם עם ראש השב"כ רונן בר.

12:00 - אחרי המתקפה נגד החות'ים - כך נראית מבפנים הספינה הבריטית

משרד ההגנה הבריטי מפרסם תמונות של ספינת המלחמה HMS Diamond שיירטה אמש שבעה כטב"מים ששיגרו החות'ים בים סוף.

11:30 - 14 מבוקשים נעצרו הלילה ביהודה ושומרון; כ-100 מטענים מוכנים לשימוש - הושמדו

לוחמי צה"ל, שב"כ ומג"ב עצרו הלילה 14 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון. במהלך הלילה פעלו הכוחות במבצע לסיכול טרור במחנה הפליטים ג'נין שבחטיבת מנשה, שם נחשפו מעל 80 מטענים מוכנים לשימוש שהוטמנו מתחת לכבישים במטרה לפגוע בכוחות.

בכפר תרקומיא שבחטיבת יהודה נעצרו שני מבוקשים והושמדו כ-100 מטענים מוכנים לשימוש ובבית לחם שבחטיבת עציון אותרו אמצעי לחימה. כמו כן, בכפר דורא ובעיר חברון שבחטיבת יהודה החרימו הכוחות כספי טרור רבים.

בכפר תרקומיא שבחטיבת יהודה נעצרו שני מבוקשים והושמדו כ-100 מטענים מוכנים לשימוש ובבית לחם שבחטיבת עציון אותרו אמצעי לחימה. כמו כן, בכפר דורא ובעיר חברון שבחטיבת יהודה החרימו הכוחות כספי טרור רבים.

10:55: צה"ל אישר שתקף הלילה והבוקר בלבנון, לאחר שחיזבאללה הודיע על חיסולו של "בכיר בגדודי ההתנגדות"

דובר צה"ל עדכן כי מטוס קרב של חיל האוויר תקף במרחב לבונה תשתיות טרור ומבנה צבאי. בנוסף, לאחר אישור חיזבאללה על חיסולו של בכיר בגדודי ההתנגדות, בצה"ל הודיעו כי בשעות הלילה מטוס קרב של חיל האוויר תקף מפקדה צבאית במרחב כפר שובא.

כמו כן, אתמול לוחמי צה"ל תקפו והשמידו עמדת תצפית של חיזבאללה במרחב אליחאם. בשעות הבוקר, לוחמים תקפו מבנה צבאי במרחב א-נקורה ממנו זוהה ירי לעבר שטח מדינת ישראל.

10:50 - דיווח: ישראל חושדת שנמשכת הברחת נשק ממצרים לרצועה

דיווח בעיתון הלבנוני אל-אח'באר: ישראל הודיעה ישירות למצרים ובאמצעות האמריקנים כי היא חושדת שנמשכת הברחת הנשק משטח מצרים לרצועת עזה וצה"ל לא סומך על אף אחד. הוא נאלץ לפעול כדי לוודא שאין מנהרות שנפרסות מתוך שטח הרצועה לכיוון מצרים - שדרכן חמאס עלול להבריח חטופים ואת הנהגתו אל מחוץ לרצועה.

10:30 - חיזבאללה מאשר: בכיר בגדודי ההתנגדות הלבנונית חוסל הלילה

בחיזבאללה הודיעו רשמית על מותו נאבע' אל-קאדרי שנהרג הלילה בתקיפה בכפר שובא. מתחילת המלחמה: ארגון הטרור הודיע על 159 הרוגים משורותיו.

10:25 - בלבנון מדווחים: כטב"ם ישראלי תקף באזור א-לבונה, דרום המדינה

10:22 - דיווח לבנוני: ראש המודיעין המצרי פועל מול חמאס וג'יהאד לחדש את המו"מ לעסקת החטופים

בעיתון הלבנוני אל-אח'באר: ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל יצר קשר עם הנהגת חמאס והג'יהאד האיסלאמי כדי לדון בחידוש המו"מ לעסקת חטופים. דווח כי השיחות התקיימו לאחר שהמשלחת הביטחונית הישראלית שביקרה שלשום במצרים, העבירה הצעה מתוקנת שכללה סעיפים חדשים שנוגעים להפסקת האש, לסיוע ההומניטרי ולמנגנון של שחרור החטופים והאסירים הפלסטינים.

על פי המקורות, מצרים ביקשה מארגוני הטרור הפלסטינים לשלוח לקהיר נציגים בדחיפות ושוחחה על כך גם עם קטאר. דווח כי על פי קהיר, "חמאס לא מגלה כל רצון לנהל משא ומתן, אלא אם יראה מסמך שעולה בקנה אחד עם דרישותיו". המצרים השיבו כי "יפעלו לגיבוש הצעה חדשה וישלחו אותה להנהגת חמאס - לפני שיוחלט על מועד לשליחת המשלחת לקהיר".

10:00 - דיווח: המו"מ לעסקת חטופים בתיווך מצרים נמשך "מהמקום שבו הופסק" - לאחר שהוקפא בגלל חיסול אל-עארורי

דיווח בעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד הפרו-קטארי - מפי מקורות מצריים: המשא ומתן לעסקת חטופים בתיווך מצרים שחודש באופן רשמי נמשך "מהמקום שבו הופסק" - לאחר שהוקפא בעקבות חיסולו של סאלח אל-עארורי. דווח כי לפני החיסול, מצרים קיבלה מחמאס תגובה מקיפה, תיקונים "ליוזמה המצרית להפסקת המלחמה".

על פי הדיווח, חמאס דרש ערבויות לכך שישראל לא תחדש את המלחמה אחרי שחרור החטופים מהשבי בעזה. לצד זאת, על פי המקור - מתנהל "מאמץ ישראלי לשחרור חטופים, מבלי להתחייב להפסקת אש כוללת. ישראל מפעילה לחץ על מצרים ועל קטאר כדי שילחצו על חמאס ללכת להסכם עם הפסקת אש זמנית".

גורם בחמאס הבקיא במו"מ אמר כי "למרות חיסול אל-עארורי, התנועה פתוחה למאמצי המתווכים להפסקת אש בעזה. תתקבל רק הפסקה מוחלטת של המלחמה". לדבריו. יש הבנות עם מצרים להגדלת היקף הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה והיא מפעילה לחץ כדי לאפשר יציאה של יותר עזתים לטיפולים רפואיים בחו"ל. 

09:25 - דיווח: הותקף הלילה ביתו של בכיר בגדודי התנגדות הלבנונית

דיווח בעיתון הלבנוני אל-אח'באר שמקורב לחיזבאללה: סמוך לחצות הותקף בית משפחת קצב במרכז כפר שובא. בתקיפה נהרג נאבע' אל-קאדרי ונפצע בעל הבית, אבראהים קצב. על פי דיווחים בלבנון, אל-קאדרי הוא בכיר בגדודי ההתנגדות הלבנונית בכפר שובא.

08:45 - נמשכת פעילות צה"ל ברצועה: עשרות מחבלים חוסלו ביממה האחרונה; בח'אן יונס: מחבל הטמין מטען - וחוסל מהאוויר

דובר צה"ל עדכן הבוקר כי במהלך היממה האחרונה הותקפו מעל 150 מטרות טרור בשטח הרצועה. במרחב אל מע'אזי שבמרכז הרצועה, פעלו לוחמי גולני והכווינו כלי טיס של חיל האוויר לתקיפת מחבלים רבים. בפשיטה על מבנים צבאיים - אותרו משגרי רקטות, טילים, כלי טיס בלתי מאוישים, וחומרי נפץ.

בנוסף, בפעילות אוגדה 98 בח'אן יונס שבדרום הרצועה, לוחמי הקומנדו הכווינו כלי טיס של חיל האוויר - שתקפו וחיסלו יותר מ-10 מחבלים שהיו במרחב. ביממה האחרונה: חוסלו עשרות רבות של מחבלים על ידי צוותי הקרב החטיבתיים. בפעילות נוספת, מחבל שהטמין מטען נפץ במרחב ח'אן יונס זוהה - וחוסל באמצעות כלי טיס.

08:35 - בבלגיה קוראים: לפעול בבית הדין הבין-לאומי לצדק בהאג נגד ישראל בגלל "רצח עם"

סגנית ראש ממשלת בלגיה התייחסה למלחמה ברצועת עזה, ואמרה: "לא יכולים לעמוד מנגד ולצפות בסבל האנושי העצום בעזה, עלינו לפעול נגד איום הג'נוסייד. אני רוצה שבלגיה תפעל בבית הדין הבין-לאומי לצדק בעקבות התביעה של דרום אפריקה. אציע את זה בממשלה הבלגית".

08:28 - דיווח: ההיערכות של חמאס למתקפת הפתע התחילה כבר ב-2014, רק 5 חברים בצמרת חמאס היו במעגל הסוד

העיתון "א-שרק אל-אווסט" שיוצא לאור בלונדון סיפק הבוקר מפי מקורות המקורבים לצמרת הזרוע הצבאית של חמאס פרטים חדשים על ההיערכות של ארגון הטרור למתקפת הפתע ב-7 באוקטובר, שהחלה לדבריהם עוד ב-2014. אולם היא נעצרה בשל מבצע "צוק איתן", חודשה לאחר סיום המבצע - ונמשכה ביתר שאת לאחר מבצע "שומר החומות".

אותם מקורות סיפרו לעיתון שהמתקפה החלה עם 70 מחבלי נוח'בה שחדרו לישראל, ושהם נבחרו מאזורים רבים ברצועת עזה. אותו "כוח חלוץ" הוא זה שפוצץ את המכשולים בגדר לאחר שבחמאס זיהו נקודות חולשה שונות לאורך הגבול.

08:00 - "עקיבא היה אדם ראוי להערצה, לא יכולה לתאר את החיים בלעדיו"

קטיה דומינצ'וק, אחייניתו של רס"ם (מיל') עקיבא יסינסקי שנפל באסון המשאית באל־בורייג', ספדה לו בריאיון לאודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103FM: "היה אדם ראוי להערצה. מגיל קטן תמיד הסתכלתי עליו ורציתי להיות כמוהו. קשה לי לדבר עדיין, אפילו עוד לא הייתה הלוויה. הוא החזיק את הבית שלנו, תמיד היה הקול ההורי, בחיים שלי לא יכולה לתאר את החיים בלעדיו".

07:30: תחקיר: קבוצת הטלגרם של אונר"א שתומכת בטבח של ה-7 באוקטובר

תחקיר ארגון זכויות האדם UN Watch חושף: קבוצת טלגרם של 3,000 מורים של אונר"א (סוכנות האו"ם לסיוע לפליטים הפלסטינים) בעזה מלאה בפוסטים החוגגים ומשבחים את טבח חמאס ב-7 באוקטובר. התחקיר מגלה כי שעות לאחר תחילת הטבח כינו מורים את המרצחים "גיבורים", היללו את "החינוך" שקיבלו המחבלים, ושיתפו בשמחה תמונות של ישראלים הרוגים וחטופים.

06:00 - הותר לפרסום: רס"ל במיל' אלקנה נוילנדר נפל בקרב ברצועה

רס"ל במיל' אלקנה נוילנדר, בן 24 מאפרת, שירת כחובש קרבי במפקדת עוצבת "הבזק" (99) ונפל אתמול בקרב במרכז רצועת עזה. במקביל לשירותו במילואים, אלקנה ז"ל התנדב גם במד"א כחובש. חברו, פרמדיק מד"א משה בניטה סיפר עליו: "היה מתנדב דגול, תמיד היה לו חשוב לדעת כל מה שקורה על מנת לתרום מעצמו ולהציל חיים בכל הזדמנות".

04:20 - פיקוד המרכז האמריקני: "סוכלה מתקפה משולבת גדולה של החות'ים, 18 כטב"מים, 2 טילי שיוט וטיל בליסטי יורטו"

בהודעה הרשמית של פיקוד המרכז האמריקני מדגישים כי "אמש בשעה 21:00 בערב (שעון ארה"ב) סוכלה מתקפה משולבת גדולה של החות'ים לעבר נתיב שיט בדרום הים האדום, ששימש עשרות אוניות סוחר. במתקפה יורטו 18 כטב"מים, 2 טילי שיוט וטיל בליסטי חוף-ים שיצאו משטח בשליטת החות'ים. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק". 

03:24 - חיל הים האמריקני: יירטנו טילים וכטב"מים חות'יים מעל ים סוף

גורם רשמי בצבא ארה"ב אישר ל-CNN כי חיל הים האמריקני הפיל טילים וכתב"מים חות'יים ששוגרו מתימן. 24 הטילים והמזל"טים ששוגרו, יורטו מעל ים סוף בתגובה לאחת מהתקיפות החות'יות הגדולות שהתרחשו בים האדום בחודשים האחרונים. לפי הערכות ראשוניות, לא נפגעו ספינות בתקיפות.

00:38 - עוד תקרית בים סוף: ספינה הותקפה סמוך לחופי תימן

חברת האבטחה הימית הבריטית "אמברי" קיבלה הלילה דיווחים על תקרית בים סוף - כ-50 מיילים מערבית לנמל חודיידה שבתימן - כך פורסם בסוכנות הידיעות רויטרס. ככל הנראה מדובר בספינה שהותקפה, לא דווח על נזק או נפגעים.

00:20 - איחוד האמירויות מעמיד לדין 84 חברי האחים המוסלמים, ומאשים אותם בעבירות טרור

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12