הכלכלן הראשי: אין הסתערות של תושבי חוץ על נדל"ן בישראל

מדוח הכלכלן הראשי באוצר עולה כי בעוד שהיזמים מדווחים על רמת עניין גוברת אצל תושבי החוץ, בינתיים זה לא מתורגם לעסקאות • בנובמבר, כמות העסקאות שהם ביצעו, הייתה נמוכה בכמעט מחצית מכמות העסקאות שביצעו בנובמבר 2021

עלייה בהתעניינות תושבי חוץ לרכישת דירות בישראל / צילום: shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי
עלייה בהתעניינות תושבי חוץ לרכישת דירות בישראל / צילום: shutterstock עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם שוק הנדל"ן מתאושש במהירות מאסון ה-7 באוקטובר וממלחמת עזה? יזמי נדל"ן טוענים בתוקף שכן, אך הנתונים מורים אחרת. כך, מדוח הכלכלן הראשי באוצר עולה כי חודש נובמבר רשם התאוששות מסוימת מהמפולת של אוקטובר, אך לא ברמה שבענף הנדל"ן מנסים לתאר, וגם נתוני דצמבר ינציחו ככל הנראה את 2023 כשנה הגרועה ביותר מאז האינתיפאדה השנייה.

אריק מירובסקי, פרשנות | המדינה מקווה להרוויח מיליארדים משינוי מס השבח. האם זה יעבוד?
"מ-7 באוקטובר אנחנו עובדים 24 שעות ביממה": ענפי הנדל"ן שהתחזקו בזמן המלחמה

לפי שעה, גם הניסיון לתאר תושבי חוץ כעטים על דירות לרכישה עקב האנטישמיות בעולם, נראה מוגזם.

4,133 דירות נרכשו בחודש נובמבר האחרון. זו אמנם עלייה של 85% לעומת היקף העסקאות שבוצע בחודש אוקטובר, בו פרצה המלחמה, אבל אם להשוות להיקף רכישת הדירות החודשי בממוצע הרב שנתי, מדובר במספר שנמוך ממחציתו. זו התוצאה של מה שניתן לכנות "שפל בריבית ד'ריבית" - כזה שבבסיסו נוצר מהריביות הגבוהות, ועליו נוספה טראומת המלחמה. כתוצאה מכך, 2023 תסתכם עם היקפי עסקאות של פחות מ-70 אלף, תופעה שלא זכורה כאן ב-20 השנים האחרונות.

כאמור, אנשי נדל"ן שונים דיווחו על עלייה דרמטית בהתעניינות תושבי חוץ לרכישת דירות בישראל, עקב העלייה באנטישמיות בעולם וההתנכלות ליהודים, בעקבות מלחמת "חרבות ברזל". ואכן, יש סימנים שיותר יהודים מגלים עניין בעלייה לישראל ואולי אף ברכישת דירה כאן, אך מכאן ועד רכישת דירות בפועל, המרחק רב מאוד. בחודש נובמבר האחרון, תושבי חוץ רכשו רק 77 דירות, ירידה של 48% ברכישת לעומת נובמבר 2022. כפי שנחשף בגלובס, חלק גדול מהם רכשו דירות בפרויקט "מידטאון ירושלים" של ישראל קנדה, במסגרת קבוצות חרדיות שהתארגנו לצורך זה, ללא קשר ישיר למלחמה, שכן גל הרכישות החל עוד לפניה.

מצד שני, הכלכלן הראשי מדגיש כי תושבי החוץ גם מכרו 39 דירות, כך שבסיכומו של דבר הרכישות שלהם נטו הסתכמו ב-38 בלבד - לא משהו שניתן להקיש ממנו שינוי מגמה.

שיעור המשקיעים שגרים בדרום ומכרו את דירות ההשקעה שלהם ירד

כיצד מתנהגים סגמנטים שונים של שוק הנדל"ן בתקופת המלחמה? הכלכלן הראשי בדק את מאפייני מכירות המשקיעים באזור הדרום בחודש נובמבר בהשוואה לחודש אוגוסט (לפני חגי תשרי והמלחמה) ומצא מספר שינויים: המשקיעים מאזור תל אביב הגבירו יחסית את המכירות שלהם של דירות באזור הדרום, והגדילו את שיעורם מ-10% יחסית לכלל המשקיעים שמכרו בדרום ל-13%.

במקביל, ירד שיעור המשקיעים שמתגוררים בדרום ומכרו את דירות ההשקעה שלהם מ-52% ל-46% מכלל המשקיעים שמכרו בדרום. במקביל, גדל מאוד משקלם של משקיעים בדרום שרכשו דירות בדרום במהלך חודש נובמבר, מ-53% מסך המשקיעים שרכשו דירות בדרום ל-63%. ביתר המחוזות נרשמה ירידה, מה שמעיד על הפערים הגדולים בעמדות המשקיעים הדרומיים באשר לכדאיות השקעה בנדל"ן דרומי בימים אלה, לעומת המשקיעים האחרים.