25 מיליון שקל: הבנקים בדרך לקבל סכום משמעותי ראשון מפשיטת הרגל של פישמן

הנאמן לנכסיו של פישמן הגיש לבית המשפט בקשה לחלק דיבידנד ראשון ישירות מקופת פשיטת הרגל ולא מחברות בשליטתו של פישמן • בנק הפועלים יקבל את מרבית הסכום, יותר מ-18 מיליון שקל, מתוך כ-1.8 מיליארד שקל שמגיעים לו

אליעזר פישמן / צילום: תמר מצפי
אליעזר פישמן / צילום: תמר מצפי

כ-25 מיליון שקל, זה הסכום שיקבלו חמישה בנקים וכן קופת הגמל של אקסלנס מקופת פשיטת הרגל של אליעזר פישמן. למעשה זהו הסכום המשמעותי הראשון שהבנקים מקבלים במישרין מפשיטת הרגל של אליעזר עצמו, להבדיל ממה שקיבלו, בעבר, מחברות בשליטתו של הטייקון לשעבר.

חוק העמלות נכנס לתוקף, אך בינתיים בבנקים מצאו דרכים יצירתיות לעקוף אותו 
גם אג"ח, גם מניה: האם זה יהיה הלהיט של משקיעי החוב השנה? 

הסכום הזה נקבע בבקשה שהגיש לבית המשפט המחוזי בתל אביב אתמול (ד') עו"ד יוסף בנקל, הנאמן לנכסיו של פישמן באשר לחלוקת דיבידנד ביניים (ראשון) לנושים, בסכום כולל של 26.47 מיליון שקל, מתוכם ישולמו לרשות המסים כ-900 אלף שקל.

פישמן היה בעבר מאנשי העסקים המשפיעים בישראל, והחזיק בין היתר בעיתון גלובס. הוא פשט את הרגל עם חובות שנאמדו בתחילה בכ-4 מיליארד שקל. לאחר מימוש נכסים הם ירדו ל-1.5 מיליארד שקל. בדצמבר 2016 ניתן צו לכינוס נכסיו, וכחצי שנה לאחר מכן ניתן צו פשיטת רגל בעניינו.

על פי מפתח החלוקה של הנושים, מי שיקבל את מרבית הסכום שיחולק כעת הוא בנק הפועלים, אליו יגיעו כ-18.6 מיליון שקל. נזכיר כי הפועלים תבע מפישמן יותר מ-1.8 מיליארד שקל כאשר החוב המאושר על ידי בית המשפט עומד על קצת פחות מ-1.6 מיליארד שקל. לאומי יקבל כ-2.8 מיליון שקל (מתוך חוב מאושר של 233 מיליון שקל ובנק אגוד יקבל 1.73 מיליון שקל (מחוב מאושר של כ-153 מיליון שקל). עוד נכללים בנושים הזכאים כעת לדיבידנד מזרחי טפחות שיקבל 740 אלף שקל ודיסקונט שיקבל כ-200 אלף שקל. קופת הגמל של אקסלנס מבית הפניקס תקבל כ-68 אלף שקל.

בנוסף, יקבל בנק דיסקונט 117 אלף שקל ולאומי יקבל 107 אלף שקל, מעין החזר הוצאות. זאת לאחר שבמסגרת הסדר דיוני שנחתם ב-2017 בין הנאמן לבין שני הבנקים העבירו האחרונים לקופת פשיטת הרגל סך של 204 אלף שקל במעמד הוצאות ראשונות.

בסיום המימושים והחלוקות, יוותר חוב של כ-1.5 מיליארד שקל

נזכיר כי בהתאם להכרעות החוב של הנאמן, עומדת מצבת הנשייה המאושרת, על סך כולל של 2,261,120,877 שקל, מתוכם כבר חילק הנאמן יותר מ-113 מיליון שקל למס הכנסה כיוון שהם נושים בדין קדימה. כלומר לפני שאושרה החלוקה של הדיבידנד עומדת הנשיה על 2.1 מיליארד וההערכה היא שבסיום המימושים והחלוקות של כלל בעלי התפקיד, יוותר חוב של כ-1.5 מיליארד שקל.

לפני אישור בית המשפט לחלוקת הדיבידנד עמדה מצבת תקבולי קופת פשיטת הרגל על סך של כ-184 מיליון שקל. לאחר שסך של 113.7 מיליון שקל כבר חולק למס הכנסה, כאמור, יש בקופת פשיטת הרגל לפני חלוקת 25 מיליון השקלים סך של כ-42 מיליון שקל (כולל יתרות מט"ח). לפי הנאמן, תקבולים נוספים צפויים להתקבל בקופת פשיטת הרגל עם השלמת כלל הפעולות הננקטות על ידיו כשבין פעולות אלה ישנם מימושים, הליכים משפטיים, פירוק חברות מוחזקות ועוד.

*** גילוי מלא: אליעזר פישמן הוא בעל השליטה הקודם בחברת גלובס פבלישר עיתונות - הבעלים של עיתון גלובס