"ציפורים זועמות": התשובה של ישראל לטרור הרחפנים ועוד כמה כלי נשק חדשים

"חרבות ברזל", המלחמה הדיגיטלית הראשונה, מאפשרת למפא"ת להכניס היישר לפעילות מבצעית טכנולוגיות מתקדמות שזה עתה פותחו • רחפן מתאבד ומסוק ללא טייס הם רק חלק מהחידושים שנכנסו בעזה לראשונה לשימוש מסיבי בצה"ל • חלק ראשון

מפעיל כטב''מים בעזה / צילום: דובר צה''ל
מפעיל כטב''מים בעזה / צילום: דובר צה''ל

מלחמת חרבות ברזל, שהגיעה ליומה ה-100, חריגה לא רק באורכה, במתווה הרב-זירתי שלה או בכך ששוגרו לעבר מדינת ישראל קרוב ל-12 אלף רקטות (פי שלושה מאשר במלחמת לבנון השנייה), אלא גם בהיותה המלחמה הדיגיטלית הראשונה. במערכה הזו משתמשים בטכנולוגיות מתקדמות בכל זירות הלחימה, מהמנהרות, דרך הקרקע - ועד האוויר.

דעה | חמאס מתחרט על ה־7 באוקטובר, ועל הדרך איראן סופגת מכה קשה
עם 38 אלף חיילים: התשובה האיראנית לקואליציה נגד החות'ים

את החדשנות הזו מוביל מפא"ת (המינהל למחקר ולפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון. גוף זה קיבל תאוצה משמעותית מאז שד"ר דני גולד, מפתח כיפת ברזל, החל לעמוד בראשו בשנת 2016. תחת שרביטו עברה מפא"ת ממצב שבו עבדה עם כמה סטארט-אפים בודדים לעבודה מול כ־200.

בד בבד, הוא הידק את שיתוף הפעולה עם חוקרים מהאוניברסיטאות. אותה נקודת השקה בין עולם האקדמיה ובין מפא"ת באה לידי ביטוי בהצפת אתגרים וניסיון לפתור אותם באמצעות טכנולוגיות, או במוצרים מוגמרים שמייצרים במוסדות כמו הטכניון ואוניברסיטת תל אביב, ומפא"ת מחברת אותם לחברות שאליהן מביאים את האב-טיפוס כדי שיעבור לייצור סדרתי.

התהליך הזה מתבצע גם בזמן המלחמה. זו הסיבה שבגינה יש אמצעים שאומנם עוד לא השתמשו בהם, אך לא מן הנמנע כי זו שאלה של חודשים ספורים, ואף בחלק מהמקרים פחות מכך - עד שהם ייושמו בשטח.

1eVTOL: פינוי פצועים ולוגיסטיקה כבדה

אחד הכלים המסקרנים שצפויים בעתיד להיכנס לשדה הקרב הוא eVTOL מתוצרת הסטארט-אפ הישראלי Air EV מעמק חפר.

eVTOL / צילום: AIR ONE
 eVTOL / צילום: AIR ONE

 

ראשית, מהו eVTOL? זהו כלי טיס חשמלי, שמסוגל להמריא אנכית, מגיע לגובה, מתיישר - ויוצא לדרך. לכלי הטיס, שמחירו מוערך ביותר מ-100 אלף שקל, מנעד שימוש רחב. במגזר הפרטי הוא משמש למשימות כמו צילום, אבל בשדה הקרב הוא צפוי לשמש למשימות מיוחדות, פינוי פצועים ולוגיסטיקה כבדה. הכלי הצבאי של Air EV עוד לא התקבל במערכת הביטחון, ונמצא כעת בתהליך הרכבה.

2ציפורים זועמות: מפילים את הרחפן ברשת

אמצעי מעניין לא פחות, שעשוי להשתלב בפעילות ממש בשבועות הקרובים, הוא רחפן "ציפורים זועמות" מתוצרת רובוטיכאן, חברה מעומר. כלי הטיס הייחודי מוריד רשת, וכך לוכד רחפנים.

המטרה מאחוריו היא יצירת אמצעי שישמש באזורים מאוכלסים, כמו יישובים סמוכי גדר, שבהם לא מעוניינים בנטרול בעזרת אמצעים נפיצים. הרחפן, שנמצא בשלבים של ניסויים אחרונים בסביבה אזרחית לפני מבצוע, יכול לצאת מגג של בית - וללכוד את הרחפנים.

ציפורים זועמות / צילום: רובוטיקן
 ציפורים זועמות / צילום: רובוטיקן

 

סיבה מרכזית שבגינה אמצעים אלו ואחרים מוטמעים תוך כדי לחימה נובעת מתוך תפיסת החדשנות הישראלית שנותנת את אותותיה על מערכת הביטחון, שלא חוששת לבחון אמצעים משמעותיים תוך כדי לחימת אמת.

אחת הדוגמאות לכך היא טנק מרכבה ברק, אך יש רבות. "בזמן שבישראל מספיקים לדוגמה אחד עד שלושה יירוטים כדי למבצע מערכת הגנה אווירית, בארה"ב מבצעים 100 יירוטים", אומר לגלובס בכיר במערכת הביטחון. לחדשנות הזו יש, כמובן, יתרונות וחסרונות - ובעיקרן: חיסכון כלכלי, אך כזה שנדרש לבחון היטב האם הוא לא בא על חשבון בחינה איכותית של האמצעים.

3סטדיקופטר: מסוק לא מאויש נושא מטענים

ה-eVTOL של Air EV ו"ציפורים זועמות" יתווספו לכלי טיס שכבר מוכיחים את עצמם בשדה הקרב. אחד הייחודיים שבהם הוא Black Eagle של חברת סטדיקופטר, שמיוצר בחברה ממגדל העמק שנושאת את אותו שם. זהו הליקופטר לא מאויש שעליו שמים מטע"דים (מטענים ייעודיים) בהתאם למשקל האפשרי. האמצעי פועל ברצועת עזה בעיקר, עבור שימושי מודיעין.

סטדיקופטר / צילום: סטדיקופטר
 סטדיקופטר / צילום: סטדיקופטר

 

4XTEND: הרחפן שיודע להתאבד כשצריך

לצד סטדיקופטר מופעל בהיקף נרחב, לראשונה, רחפן XTEND. הכוחות מכניסים אותו לבתים, כדי לסרוק מבנה לפני כניסה אליו, וכך "לזכות" את המבנה תוך סכנה נמוכה יותר לכוחות. במסגרת שיתוף פעולה בין חברת XTEND ובין יחידת יפת"ח, שאחראית על פיתוח אמצעי לחימה לצה"ל, הם יצרו ראש קרב שמרכיבים על רחפנים אלו - וכך הם הופכים לחימוש משוטט (מל"ט מתאבד). היתרון המרכזי שלו הוא הפעלתו באמצעות משקפי מציאות רבודה וג'ויסטיק, שמאפשרים ללמד מפעיל חדש לתפעלו בהכשרה קצרה במיוחד.

רחפני Xtender של XTEND / צילום: XTEND
 רחפני Xtender של XTEND / צילום: XTEND

 

5D-fend: שיבוש כלי טיס בהיקף מסיבי

מנגד, בהתחשב בכלי הטיס שמפעילים חמאס וחיזבאללה, יש צורך גם בהפעלת אמצעים טכנולוגיים מתקדמים. עבורם משתמשים מ-7 באוקטובר בעשרות מערכות, בהם שבשים. בכל הנוגע לפעילות סייבר בממד הספקטראלי ( RF-Cyber - קיצור של Radio Frequency), כזה שמשתמשים בו בפעם הראשונה בהיקף מסיבי הוא של חברת D-fend מרעננה.