המלחמה בעזה מגיעה לכינוס הכלכלי החשוב בעולם

2,800 משתתפים, 60 ראשי מדינות ואלף חברות עסקיות משתתפות בכינוס הפורום הכלכלי העולמי השנתי בדאבוס • מארגני הכנס ינסו להתמודד עם המשברים שפוקדים את העולם ומאיימים על יציבותו בשנים האחרונות • את ישראל מייצגים נשיא המדינה יצחק הרצוג ונגיד בנק ישראל, אמיר ירון • אילו מנהיגים נוספים משתתפים באירוע?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Andrew Harnik), דובר צה''ל
אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Andrew Harnik), דובר צה''ל

אחרי מגפת הקורונה, המלחמה באוקראינה ומשבר האינפלציה, השנה מסתמן כי המלחמה בעזה וההשלכות הגלובליות שלה, לצד משברים ביטחוניים אחרים וההיפרמות האטית של הסדר העולמי, הם שעומדים בראש האג'נדה של כינוס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. "הכינוס השנה מתקיים על רקע המצב הגיאופוליטי הסבוך ביותר שנרשם עד כה", הזהיר בורגה ברנדה, נשיא הפורום הכלכלי העולמי (WEF), הארגון העומד מאחורי הכינוס המתקיים מדי שנה בעיירה השוויצרית. כ־2,800 מנהיגים, חופן מיליארדרים, הרבה ראשי חברות, אנשי תקשורת ואחרים משתתפים בדיונים, שהחלו ביום שני ויסתיימו ביום שישי. גם השנה, העסקים והכלכלה נותרים במושב האחורי, בעוד שהמשברים העולמיים והפוליטיקאים המעורבים בהם מרכזים את מרבית תשומת הלב.

כותרות העיתונים בעולם | סין קוראת לשיחות שלום, והמלחמה גרמה לצניחה בטיסות הפנים בארה"ב
הכי קיצונית באירופה: המדינה שתצטרף לעתירה נגד ישראל בהאג
הבחירות בטייוואן הכניסו את ענקית השבבים בעולם ללב ויכוח פוליטי

קרוב ל־100 מהם משתתפים באירוע, ושדות התעופה האזוריים שבסביבות עיירת הסקי, שפעם בשנה הופכת למקום עלייה לרגל שבו הפגנות כמעט לא מתקיימות והאליטות העסקית והפוליטית מתחככות זו בזו לאור הזרקורים ומאחורי הקלעים, מוכנים למאות הטיסות הפרטיות שינחתו בהם בימים הקרובים. יותר מ־5,000 שוטרים מאבטחים את האירוע, ושוויץ מתגאה בבטיחות שבה התנהלו הכינוסים עד כה.

מחוץ לפורום דאבוס, השבוע. יעד קבוע להפגנת נוכחות מצד ראשי חברות וטייקוני טכנולוגיה / צילום: Reuters, Denis Balibouse
 מחוץ לפורום דאבוס, השבוע. יעד קבוע להפגנת נוכחות מצד ראשי חברות וטייקוני טכנולוגיה / צילום: Reuters, Denis Balibouse

גם השנה נוכחות דלה של מנהיגי־על

בשנים האחרונות הכינוס השנתי בדאבוס לא הציג נוכחות של מנהיגי־על כמו נשיא ארה"ב או נשיא סין (ובוודאי שלא נשיא רוסיה, שפתח בעבר את הדיונים בוועידה). אבל השנה נראה כי השמות המובטחים, המפורסמים תמיד ברגע האחרון, הם ערובה לבולטות תקשורתית, במיוחד על רקע הדלות של השנים הקודמות. מדובר בין היתר בראש ממשלת סין לי צ'יאנג, שכולם מצפים לדבריו בנוגע למתיחות ולמאבק מול ארה"ב, ובמיוחד למוצא פיו אחרי הבחירות בטייוואן, שהציבו שוב מתנגד לסין בראש האי העצמאי.

אורח מרכזי נוסף צפוי להיות נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שיגיע באופן פיזי לפסגה. זלנסקי ייפגש באירוע עם מנהיגים אירופאים וגם עם צמרת הממשל האמריקאי (ללא הנשיא ג'ו ביידן), שתגיע גם היא לשוויץ לצורך דיונים על מצב הקרבות מול רוסיה והסיכוי לגבש סיוע ביטחוני וכלכלי מחודש שיביא לפריצת דרך בשדה הקרב, או אפילו להסכם שלום. לפי הדיווחים, ארה"ב מתכוונת ללחוץ על הנשיא האוקראיני להציג "תוכניות קונקרטיות יותר" בתחום הצבאי.

מארגני הוועידה גם הצביעו על המספר הרב של מנהיגים משתתפים מהמזרח התיכון, ותשומת לב מיוחדת תוקדש לנשיא יצחק הרצוג, שהשנה יהפוך לדמות מרכזית מאוד בשל המלחמה בעזה, ההתקפות נגד אוניות סוחר בים האדום והסיכון הממשי לעימות אזורי במזרח התיכון. כאשר אורחי הכבוד בכינוס הם גם מזכ"ל האו"ם, ראש ארגון הבריאות העולמי וראשת ארגון זכויות האדם Human Rights Watch, ייתכן כי הכותרות שייצאו בשבוע הקרוב מדאבוס לא יהיו חיוביות מאוד עבור ישראל.

נשיא ארה"ב לא יגיע, אבל רבים ממנהיגי אירופה כן

לצד ההיבט העסקי והכלכלי של דאבוס, אחת משאלות המפתח מדי שנה היא מי מהמנהיגים העולמיים יגיעו לעיירת הסקי.

בעבר, היה זה נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ שתפס את תשומת הלב העולמית בדאבוס, לפניו היה זה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. ביניהם, גם נשיא סין ביקר בעיירה. בשנים האחרונות, ראשי המעצמות נמנעים מלהשתתף בכינוס היוקרתי, בין אם מטעמים של נראות או בשל דברים חשובים יותר לטפל בהם, אך הדיווחים על מי ישתתף מעסיקים את באי הכינוס ואת התקשורת עד הרגע האחרון.

אחד מהמנהיגים שיחזרו השנה לוועידה אחרי שנים של היעדרות הוא נשיא צרפת עמנואל מקרון. הנשיא הצרפתי חבול פוליטית ונמצא בכהונתו השנייה והאחרונה, עם שיעורי פופולריות נמוכים וללא רוב בפרלמנט. בעבר נמנע מקרון מהשתתפות בשל התדמית היוקרתית של הכינוס, בעוד בתוך ארצו התנהלו הפגנות על רקע כלכלי נגדו, בין אם בתקופת מחאת "האפודים הזוהרים" ובין אם במחאה על עליות המחירים במדינה.

כעת, אין לו הרבה מה להפסיד. לצדו יגיעו רוב מנהיגי אירופה, מנשיאת הנציבות אורסולה פון דר ליין ועד לראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ז, כמו גם ראש ממשלת הולנד היוצא מארק רוטה. גם השנה, אף גורם רוסי לא הוזמן לוועידה על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה.

מבין האורחים הבינלאומיים, נשיא ארגנטינה החדש חוויאר מיליי, כלכלן רדיקלי בהשקפתו המוביל את ארצו מאז שנבחר לתפקיד לפני כחודשיים, צפוי לזכות בתשומת לב רבה.

האירוע השנה בסימן "השבת האמון"

בעוד שבשנה שעברה הכינוס בדאבוס התמקד בחשש הגובר מהאיומים הרבים ליציבות הגלובלית, והציב בראש סדר היום שלו את "ריבוי המשברים" (Polycrisis), השנה ינסו המארגנים להתמודד עם אלו שכבר התממשו בשטח, תחת הכותרת האופטימית יותר - "השבת האמון" (Restoring Trust). אמון זה, שקרס בין מעצמות, בין מדינות, בין מחנות פוליטיים וגם בעסקים, הוא זה שמאיים לדרדר את היציבות העולמית גם בשנה הקרובה. "הדרך היחידה קדימה היא להתכנס יחד ולמצוא פתרונות", אמר בנדה.

קלאוס שוואב, בן 85, שייסד את הפורום הכלכלי העולמי ואת הפגישה השנתית בדאבוס בשנות ה־70 ועדיין עומד בראש הארגון (למרות הבטחות עבר לפרוש), אמר בימים האחרונים: "אנו עומדים בפני עולם ההולך ונסדק, עם פערים חברתיים שמובילים לחוסר ודאות כרונית ולפסימיזם. אנו חייבים לבנות מחדש את האמון בעתיד שלנו על ידי מעבר מניהול משברים לבחינת גורמי היסוד של הבעיות המקומיות ולבנייה משותפת של עתיד מבטיח יותר".

משפחות החטופים יגיעו; סרטון הזוועות יוקרן לפורום מצומצם

נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג יהיה בכיר המשתתפים הישראלים בדאבוס השנה. כמו בשנים עברו, גם נגיד בנק ישראל אמיר ירון, ישתתף בדיונים שיתקיימו באירוע השבוע.

במקביל, בין הנוסעים לכינוס השנתי של הפורום הכלכלי העולמי יהיו גם נציגים שינסו למקד את תשומת הלב העולמית בחטופים הישראלים המוחזקים ברצועת עזה ובמתקפת הטרור הנוראה של חמאס ב־7 באוקטובר. מטה משפחות החטופים צפוי לשלוח קרובי משפחה שיקיריהם חטופים בעזה לכינוס הכלכלי העולמי, וכן אולי את אחד או אחת מהחטופים ששוחררו בעסקאות קודמות. הם צפויים להופיע באירוע שמארגנת ביום רביעי חברת פלנטיר, שהפגינה סולידריות רבה עם ישראל בחודשים האחרונים, ואף קיימה ישיבת דירקטוריון סמלית בישראל.

ביום שני בערב, לפי משרד החוץ הישראלי, יוקרן בפני "מעגל מצומצם של מוזמנים" סרטון הזוועות של חמאס, שהוצג בעבר לעיתונאים ולשגרירים זרים על ידי גורמי הסברה ישראלים. לפי הדיווחים, איל וולדמן, יזם הטכנולוגיה שבתו דניאל וולדמן ובן זוגה נעם שי נרצחו על ידי מחבלי חמאס בפסטיבל המוזיקה "נובה", יהיה גם הוא בהקרנה וידבר בפני המוזמנים. בין הנוכחים באירוע צפויים להיות מנכ"לים ונשיאי חברות בינלאומיות, כמו גם בכירים ממדינות רבות. גם לינור אברג'יל, הפעילה נגד אלימות מינית ואונס, צפויה להשתתף בכינוס ולשאת דברים בפאנל שיתקיים באירוע.

איום הבינה המלאכותית והחשש משובו של טראמפ

מעולם לא היה מחסור בדאבוס בהבטחות גרנדיוזיות ובשפה גבוהה, אך כבר עשורים שהכינוס השנתי לא הוביל לפריצות דרך ברמה הגלובלית, אלא משמש יותר כאירוע נטוורקינג. למרות זאת, הפורום מצליח לשמור על מעמדו משנה לשנה. הכינוס ה־54 של הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס השבוע מצליח לרכז עניין, בין היתר באמצעות הזמנה מסיבית של עיתונאים, משפיענים, באמצעות הפצת חומרים יעילה וגם באמצעות סקרים שבודקים נושאים גלובליים ותופסים כותרות. השנה העלה סקר שכזה כי אחד האיומים הגדולים על הכלכלה הוא AI, כפי שפרסמו מארגני הפורום בשבוע שעבר.

בנוסף, בשנים שחלפו הפך הפורום הכלכלי העולמי למעין תמנון עסקי, החולש על ועידות ברחבי העולם, פרסומים בתחומים שונים (כמו התפתחות אנושית, שוויון מגדרי ועוד) ומגלגל מאות מיליוני דולר בשנה. סקר אחר, שביצע הארגון, מראה כי דווקא דור ה־Z ממשיך לראות בדאבוס מקום רלוונטי, ו־60% ממנו רואה בפגישה השנתית "מקום שבו מנהיגים יכולים להיפגש ולהפוך את העולם למקום טוב יותר".

נושא נוסף ירחף מעל הדיונים בדאבוס השנה, והוא שובו האפשרי של דונלד טראמפ לתפקיד נשיא ארה"ב, אם ההתמודדות שלו לראשות המפלגה הרפובליקנית תצלח את הקשיים המשפטיים והסקרים המקנים לו רוב בציבור יתאמתו. רק השבוע נחשף כי בביקורו בדאבוס ב־2020, נפגש טראמפ עם נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין, והטיל פצצה בחדר כשאמר כי "נאט"ו מתה, וארה"ב לא תיחלץ לעזרתכם אם תותקפו. אתם צריכים להבין שאם אירופה תהיה תחת מתקפה, אנחנו לעולם לא נבוא לעזור ולתמוך בכם".

לא רק הבחירות בארה"ב, אלא גם העובדה שבשנה הקרובה מיליארדי בני אדם ילכו לבחירות ברחבי הגלובוס היא אחד הנושאים החמים על סדר היום של הוועידה. בחירות דמוקרטיות - יותר או פחות - יתקיימו השנה בכ־40 מדינות, ובהן ישתתפו יותר משלושה מיליארד בני אדם, לפי הערכות, מה שעשוי לעצב מחדש את התמונה הגיאופוליטית הגלובלית.

דונלד טראמפ. לאחרונה נחשף כי בביקורו בדאבוס ב־2020, הצהיר הנשיא לשעבר כי ארה''ב לא תיחלץ לעזרת אירופה / צילום: Shutterstock
 דונלד טראמפ. לאחרונה נחשף כי בביקורו בדאבוס ב־2020, הצהיר הנשיא לשעבר כי ארה''ב לא תיחלץ לעזרת אירופה / צילום: Shutterstock

נושאים מאקרו־כלכליים נדחקו לשולי הוועידה

מהבחינה העסקית, הרי שהכינוס משמש יעד קבוע להפגנת נוכחות מצד ראשי חברות וטייקוני טכנולוגיה כמו ביל גייטס (שישתתף בכינוס גם השנה), הבוחשים בפוליטיקה ובעסקים בהצלחה רבה. חברות ענק "רוכשות כרטיסים" לאירוע באמצעות הסכמי שיתוף פעולה עם הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס בסכומים של שש ספרות (ובפרנק שוויצרי), וחברות המנסות להתבלט חוכרות ביתנים ברחוב הראשי של העיירה, בהם הן מקיימות אירועים שונים רווי שמפניה וסלבריטאים.

השנה יהיה זה סאם אלטמן, העומד בראש OpenAI, שיבקר בדאבוס ויזכה ככל הנראה לתשומת לב רבה. לצדו, כ־800 ראשי חברות בינלאומיות צפויים להגיע לדאבוס השבוע, לפי המארגנים, ואלף "חברות שותפות" של הפורום הכלכלי העולמי.

דווקא נושאים מאקרו־כלכליים איבדו מעט מהדחיפות שלהם, על רקע הציפיות - או ההבטחות - ל"נחיתה רכה" של הכלכלה האמריקאית. משבר האינפלציה לא יצא משליטה כפי שחששו בשנה שעברה, ולמרות הדשדוש הכלכלי של אירופה והעובדה כי הצמיחה הגלובלית, השנה צפויה להיות מינימלית ואפילו קטנה יותר מאשר בשנה שעברה, ישנה תפיסה לפיה הבנקים המרכזיים הובילו בהצלחה את ההתמודדות אתה.

במקום זאת, הפוקוס השנה יהיה על אזהרת הבנק העולמי שפורסמה בימים האחרונים, לפיה המתיחות והמלחמה בים האדום יכולים לגרור משבר אספקה, זינוק במחירי האנרגיה ואפילו משבר כלכלי עולמי. בתור הפורום שסייע רבות לקדם את הגלובליזציה של העשורים האחרונים, הכינוס השנתי בדאבוס משקף בשנים האחרונות באופן הולך וגובר את החשש כי ימי הזהב שלה הסתיימו.