בורסות עולם | סיקור שוטף

נעילה אדומה בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב טיפסו

הנאסד"ק ירד ב-0.6% • נעילה אדומה באירופה • מדד ההנג סנג צלל ב-4% • טסלה מורידה מחירים באירופה • נשיאת הבנק המרכזי האירופאי דיברה בדאבוס על הורדת הריבית: "עליי להיות זהירה, כי אנחנו אומרים כל הזמן שזה תלוי בנתונים, ועדיין ישנה אי ודאות לגבי כמה אינדיקטורים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior
וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:01

נעילה שלילית בוול סטריט. מדד הנאסד"ק ירד ב-0.6%, הדאו ג'ונס השיל מערכו 0.3% וה-S&P500 ירד ב-0.5%.

מניות הטק טסלה , אנבידיה , אפל , מיקרוסופט , אמזון  אלפאבית  ומטא  ננעלו בירידות שערים.

בשוק הפורקס העולמי, האירו התחזק קלות מול הדולר, הליש"ט עלה ב-0.4% מול המטבע האמריקאי. מול הין, הדולר התחזק ב-0.7%.

בשוק החוב האמריקאי, תשואות האג"ח הממשלתיות זינקו. התשואה על אג"ח לשנתיים טיפסה ב-12 נקודות בסיס וננעלה על 4.35%.

21:45

מגמה שלילית בוול סטריט. מדד הנאסד"ק יורד ב-0.8%, הדאו ג'ונס משיל מערכו 0.4% וה-S&P500 יורד ב-0.7%.

סקטור הנדל"ן מוביל את המגמה השלילית במדד S&P 500 וצולל בכ-2.5%. בולטות לשלילה מניות בוסטון פרופרטיס , וונטאס  והלת'פיק פרופרטיס .

מניית חברת סולאראדג'  נסחרת בירידות שערים לאחר שבברקליס הורידו את דירוג המניה ל'תשואת חסר'.

מנגד, חברת אינטראקטיב ברוקרס גרופ  מזנקת בחדות לאחר שדיווחה על הכנסות של 1.15 מיליארד דולר בדוחותיה הכספיים ברבעון, כאשר התחזיות המוקדמות עמדו על 1.14 מיליארד דולר. מנגד, הרווח המתואם של החברה איכזב את התחזיות ב-3 סנט למניה. 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט יורדים על רקע לאחר שהתמ"ג השנתי בסין אכזב את התחזיות המוקדמות ועמד על 5.2% ברבעון האחרון של שנת 2023.

21:04

אפל מרכזת עניין בשעה זו לאחר שדווח כי התביעה המתגבשה נגדה מטעם הרשות להגבלים עסקיים בארה"ב תתקיים כבר בחודש מרץ הקרוב.

לטענת התביעה המתגבשת, אפל ניצלה את השליטה שלה בשוק החומרה והתוכנה על מנת להקשות על הצרכנים לנטוש את מוצרי החברה ולחסום תחרות. לדוגמה, במסגרת החקירה נבדק איך השעונים החכמים של אפל עובדים טוב יותר עם אייפון מאשר עם מכשירים אחרים, או קשיים שמערימה ענקית הטכנולוגיה על המתחרים שמנסים להשתמש בשירותי ה־iMessege שלה. בנוסף, נבחן כיצד מערכת התשלומים של אפל באייפונים חוסמת חברות פיננסיות אחרות מלהציע שירותים דומים. 

20:04

מניות חברות התעופה ספיריט איירליינס, וג'ט בלו איירווייס  יורדות בחדות לאחר שדווח כי שופט פדרלי חסם את הרכישה המוצעת של חברת ג'ט בלו לספיריט איירליינס בסך 3.8 מיליארד דולר. בעקבות המהלך, בנק אוף אמריקה הוריד דירוג למניית ספיריט איירליינס והסביר כי לחברה יש "דרך קשה לחזור לרמת הצמיחה והרווחיות ההיסטורית שלה". 

גם מניית טסלה נסחרת בירידות לאחר שדיווחה על הורדת מחירי המכוניות שלה מדגם Y ברחבי אירופה. לאחרונה החברה גם הכריזה על הורדות מחירים דומות בסין. 

במקביל, יצרנית הרכבים  פורד   נסחרת במגמה שלילית לאחר שב-USB הורידו את הדירוג של מניית החברה ל-'ניטרלי' מ-'קנייה'. ב-UBS טוענים כי המניה נסחרת לפי שווי הוגן וייתכן שתהיה לה תקופה קשה יותר מול המתחרים. 

תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב ממשיכות לזנק. בשעה זו התשואה על אג"ח לשנתיים קופצת בכ-13 נקודות בסיס ל-4.36%, על רקע התבטאויות ניציות של חבר הפדרל ריזרב קריסטופר וולר, שהדגיש כי הפחתות הריבית בארה"ב לא יהיו חדות כמו בעבר.

18:43

נעילה אדומה באירופה. הקאק הצרפתי צלל בכ-1%, הדאקס ירד ב-0.9%, והפוטסי הבריטי השיל מערכו 1.5%.

בוול סטריט, המגמה השלילית נמשכת. הנאסד"ק יורד ב-0.9%, ה-S&P500 משיל מערכו 0.6% והדאו ג'ונס יורד ב-0.1%.

חברת בואינג מרכזת עניין לאחר שדווח כי מינהל התעופה הפדרלי של ארה"ב הודיע ​​כי השלים את הבדיקות עבור הקבוצה הראשונה של מטוסי בואינג 737 מקס 9. יצרנית המטוסים ספגה ירידות של כ-22% בחודש האחרון בעקבות קרקוע מטוסי ה-737 מקס 9 בארה"ב לאחר תאונה בטיסת אלסקה איירליינס ב-5 בינואר. 

בשוק הסחורות, מחירי הנפט יורדים בכ-1%. מחירה של חבית מסוג ברנט עומד בשעה זו על 77.5 דולרים ומחירה של חבית מסוג WTI עומד על 72 דולרים.

17:07

הירידות בוול סטריט ממשיכות. מדד הנאסד"ק צולל בכ-1.5%, הדאו ג'ונס משיל מערכו 0.2% וה-S&P500 יורד ב-0.7%.

מניות הטק, אנבידיה , טסלה , מיקרוסופט , אמזון  אלפאבית   ומטא  נסחרות במגמה שלילית.

מאקרו ארה"ב: הייצור התעשייתי עלה בחודש דצמבר ב-0.1%. הצפי המוקדם חזה כי הנתון יוותר ללא שינוי. 

16:30

פתיחה שלילית בוול סטריט. מדד הנאסד"ק צולל בכ-1.1%, הדאו ג'ונס משיל מערכו 0.3% וה-S&P500 יורד ב-0.7%.

תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות. התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים עולה ב-4 נקודות בסיס ונסחרת סביב 4.1%. התשואה על אג"ח לשנתיים קופצת ב-11 נקודות בסיס ועומדת על 4.34%.

על רקע המגמה בוול סטריט, חברי הפד מנסים לצנן את ההתלהבות של הורדות הריבית הצפויות. "ארה"ב נמצאת במרחק נגיעה מיעד האינפלציה, אבל אל לו לבנק המרכזי למהר ולהוריד את הריבית עד שזה ברור שהאינפלציה הנמוכה תהיה ברת קיימא", כך אמר היום חבר הפדרל ריזרב קריסטופר וולר.

ללא קשר לתזמון הורדת הריבית, וולר אמר שהם ימשיכו "בדרכם המתודית והזהירה", ירידות מהירות מידי בריבית עלולות לזעזע את הכלכלה ולגרום למיתון. "הפעילות העסקית ושוק העבודה הם במצב טוב והאינפלציה יורדת בהדרגה ל-2%, אני לא רואה סיבה להורדת ריבית חדה כפי שנעשה בעבר", דבריו עומדים בניגוד לסברה הרווחת שהפד יחל בהורדות ריבית כבר במרץ הקרוב ועד סוף השנה יוריד את הריבית ב-1.5%.

16:00

מניית חברת ציוד התקשורת הישראלית, סרגון נטוורקס , מטפסת בטרום המסחר בוול סטריט לאחר שהחברה הודיעה היום כי תעמוד ברף העליון של תחזית ההכנסות שלה ל-2023 (כ-346 מיליון דולר) והיא צופה הכנסות של 385-405 מיליון דולר ב-2024, עם שולי רווח תפעולי של לפחות 10%. התוצאות כוללות את חברת Siklu שנרכשה לאחרונה.

מאקרו ארה"ב: המכירות הקמעונאיות עלו בחודש דצמבר ב-0.6%. הצפי המוקדם עמד על 0.4%. בקצב שנתי המכירות הקמעונאיות עלו ל-5.5.9% (נתון קודם: 3.97%).

15:08

הבורסות באירופה נסחרות מאז הפתיחה בירידות שערים. מדדי הדאקס והקאק משילים 1% והפוטסי הבריטי יורד כעת ב-1.5%.

המניות שבולטות במסחר הן גלנקור , של , BP , אדידס  ו-Hapag Lloyd שיורדת ב-4%. 

נשיאת הבנק המרכזי האירופאי כריסטין לאגרד התראיינה לבלומברג בדאבוס. היא נשאלה לגבי הורדת הריבית בגוש האירו. "אפשר להגיד שכנראה שכן", היא השיבה, "אבל עלי להיות זהירה, כי אנחנו אומרים כל הזמן שזה תלוי בנתונים, ועדיין ישנה אי ודאות לגבי כמה אינדיקטורים שעדיין לא נמצאים ברמה הרצויה".

בוול סטריט נסחרים המדדים המרכזיים בירידות של כ-0.4%. 

בשוק הסחורות נרשמת ירידה של כ-1.8% במחירי הנפט. מחיר הנפט האמריקאי נסחר כעת ב-71 דולר לחבית, הנפט מסוג ברנט ב-77 דולר לחבית. 

13:57

הירידות בבורסות אירופה מתחזקות כעת. מדדי הדאקס והקאק משילים 1% והפוטסי הבריטי יורד כעת ב-1.7%.

טסלה  מורידה מחירים של המודל Y באירופה ובעיקר בגרמניה, בה מורידה החברה את המחיר ב-8%, בצרפת ובהולנד הירידה היא בשיעורים דומים. החברה איבדה את ההובלה במדינה לפולקוואגן ב-2023, שבוע אחרי שטסלה הורידה את המחירים למודלים 3 ו-Y בסין. 

בניו יורק נסחרים כעת החוזים העתידיים בירידות. מדד הנאסד"ק יורד ב-0.7%. הדאו ג'ונס וה-S&P 500 יורדים ב-0.4% וב-0.5% בהתאמה. 

10:59

נמשכת המגמה השלילית בבורסות אירופה. מדד הדאקס יורד כעת ב-1%, מדדי הקאק והפוטסי יורדים ב-1.2% וב-1.4% בהתאמה. 

האינפלציה בגוש האירו עלתה ל-2.9% בדצמבר, לעומת 2.4% בחודש שעבר ולאחר שישה חודשים רצופים של ירידה. 

רנו  הצרפתית דיווחה שלאחר ארבע שנים של ירידה במכירות השנתיות, השנה תירשם עלייה. 

Just Eat Takeaway, רשת משלוחי המזון הגדולה באירופה דיווחה שהיא מצפה שהרווח השנתי שלה יעלה על הציפיות, לפי החברה, הרבעון הרביעי היה הטוב בתולדותיה. 

מניית יצרן התרופות הבריטי ג'י.אס.קיי.  יורדת לאחר שהחברה מכרה מאחזקותיה בחברת Haleon במחיר נמוך מידי. 

10:18

בהמשך לירידות אתמול בוול סטריט והבוקר באסיה, גם בורסות אירופה נסחרות בירידות. מדד הדאקס יורד כעת ב-1.2%, מדדי הקאק והפוטסי יורדים ב-1.3% וב-1.4% בהתאמה. 

המסחר באסיה ננעל כאמור בירידות: בנוסף למדד הניקיי שירד הבוקר ב-0.4%, המדדים הסיניים הנג סנג ושנחאי ירדו ב-4% וב-2% בהתאמה. מדד הקוספי הדרום קוריאני ירד ב-2.5%. 

08:05

הבורסות באסיה נסחרות הבוקר בירידות שערים ובעיקר בסין, מדד הניקיי היפני ירד ב-0.4%, מדד ההנג סנג יורד ב-3%, שנחאי ב-0.7%, הקוספי הדרום קוריאני ב-2% והניפטי ההודי ב-1%. מניית עליבבא יורדת ב-3%, ביידו ב-4%, BYD ב-5% ו-Xpeng ב-8%. 

החוזים עתידיים בוול סטריט נסחרים כעת בירידות. המדדים נאסד"ק, דאו ג'ונס וה-S&P 500 יורדים כעת ב-0.2%. 

המסחר בניו יורק ננעל אתמול (ג') בירידות שערים. מדד הנאסד"ק ירד ב-0.2%, הדאו ג'ונס ב-0.6% וה-S&P 500 ב-0.4%. 

מניית הספאק דיגיטל וורלד אקוויזישן  זינקה ב-25%. הספאק שואף להנפיק את הרשת החברתית של דונלד טראמפ Truth Social, הנשיא לשעבר זכה בפער עצום באייווה, המדינה הראשונה להצביע בפריימריז .

חברת הפינטק הישראלית פאגאיה  זינקה ב-10%. אתמול (ג') הודיעה החברה על שינויים שנועדו להגביר את הסחירות בה מצד גופים מוסדיים אמריקאים. החברה תבצע ספליט הפוך - איחוד כל 10 עד 15 מניות למניה אחת. פאגאיה נסחרת כיום בשווי של 756 מיליון דולר. החברה מוזגה ביוני 2022 לחברת ספאק לפי שווי של 8.5 מיליארד דולר.

מניית ספיריט איירליינס התרסקה ב-50% ואיבדה 800 מיליון דולר משוויה לאחר ששופט פדרלי חסם את רכישתה על ידי ג'ט בלו איירווייס . במשרד המשפטים קבעו שהרכישה תסיר חברת לואו קוסט שמיטיבה עם הטסים ולוחצת את מחירי הטיסה למטה. 

שתי המניות הגדולות בוול סטריט נסחרו במגמה שלילית אם כי מיקרוסופט  הגדילה את הפער שלה מאפל  לכ-60 מיליארד דולר. ביום שישי האחרון, עקפה מיקרוסופט את אפל בפעם הראשונה מאז נובמבר 2021 (מחיר סגירה).

WSJ | השאלות הגדולות שיעסיקו את המשקיעים בוול סטריט השנה   

מניית טסלה  עברה לעליות לאחר שנסחרה בירידה של 2% בטרום המסחר, וזאת בעקבות הכרזתו של אלון מאסק, מנכ"ל החברה על כך שהוא מעוניין לפתח מוצרי AI ורובוטיקה מחוץ לחברה אם יקבל זכות של 25% מההצבעה על כך . למאסק יש כעת 13% ממניות טסלה לאחר שמכר חלק ממניותיו כדי לממן את רכישת X (לשעבר טוויטר). 

שניים מבנקי ההשקעות הגדולים בעולם דיווחו אתמול את תוצאות הרבעון הרביעי. מורגן סטנלי  פרסם תוצאות מעורבות, הרווח נקי עמד על 85 סנט למניה מתחת לצפי שעמד על 1.01 דולר למניה.  בשורה העליונה הבנק עקף את התחזיות כשדיווח על הכנסות של 12.9 מיליארד דולר, מעל הצפי ל-12.75 מיליארד דולר. 

גולדמן סאקס  דיווח על זינוק של 50% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הרווח למניה של 5.48 דולר, מעל צפי האנליסטים שעמד על 3.51 דולר למניה. בשורה העליונה הבנק דיווח על הכנסות של 11.32 מיליארד דולר, מל הצפי שעמד על 10.8 מיליארד דולר.

בשוק החוב בארה"ב תשואת איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עלתה ב-11 נקודות בסיס, עליה משמעותית יחסית, ל-4.1%. 

בשוקי הסחורות הנפט נסחר בשינויים קטנים. הנפט האמריקאי נסחר כעת ב-72.3 דולר לחבית והנפט מסוג ברנט ב-78 דולר.

בסקירתו השבועית ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מצטט את ה־EIA (מחלקת המידע של משרד האנרגיה בארה"ב) שצופה כי אנרגיה סולארית תהיה המקור המוביל בארה"ב לצמיחה בייצור חשמל ב־2024-2025.

ה־EIA צופה שתפוקת נפט גולמי בארה"ב תגיע ל־13.2 מיליון חביות ליום השנה ולמעלה מ־13.4 מיליון חביות ליום ב־2025, נתוני שיא לתעשייה המקומית. להערכת ה־EIA, מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט יעמוד בממוצע על 82 דולר לחבית בשנת 2024.

מאקרו: אתמול פורסמו נתוני האבטלה בבריטניה שעמדו על 4.2% בנובמבר (הצפי היה ל־4.3%). בגרמניה, מדד המחירים לצרכן עלה בדצמבר ב־0.1% בקצב חודשי, ומשקף אינפלציה בקצב שנתי של 3.7%. בקנדה נרשמה עלייה מפתיעה בשיעור האינפלציה. 

הבוקר יתפרסם בבריטניה מדד המחירים לצרכן ואחר הצהריים נתוני המכירות הקמעונאיות בארה"ב.

בתוך כך, נשמעים קולות שמצננים את ההתלהבות של הורדות הריבית הצפויות. "ארה"ב נמצאת במרחק נגיעה מיעד האינפלציה, אבל אל לו לבנק המרכזי למהר ולהוריד את הריבית עד שזה ברור שהאינפלציה הנמוכה תהיה ברת קיימא", כך אמר היום חבר הפדרל ריזרב קריסטופר וולר.

ללא קשר לתזמון הורדת הריבית, וולר אמר שהם ימשיכו "בדרכם המתודית והזהירה", ירידות מהירות מידי בריבית עלולות לזעזע את הכלכלה ולגרום למיתון. "הפעילות העסקית ושוק העבודה הם במצב טוב והאינפלציה יורדת בהדרגה ל-2%, אני לא רואה סיבה להורדת ריבית חדה כפי שנעשה בעבר", דבריו עומדים בניגוד לסברה הרווחת שהפד יחל בהורדות ריבית כבר במרץ הקרוב ועד סוף השנה יוריד את הריבית ב-1.5%.

כמו וולר כך גם גיטה גופינה, בכירה בקרן במטבע הבינלאומית שאמרה היום: "השוק מצפה להורדות ריבית חדות ומהירות, אלה ציפיות מוגזמות ולא בשלות כי הקרב להורדת האינפלציה עדיין לא הסתיים".

רפינה, סמנכ"לית בקרן והאישה הראשונה בתפקיד הזה, נשאה דברים בפורום הכלכלי העולמי שנערך בימים אלה בדאבוס, "אפילו אחרי שעלויות ההלוואות עלו בחדות בשנתיים האחרונות, העבודה עדיין לא הושלמה כי שוק העבודה נותר חזק בכל העולם".

"השווקים מצפים מבנקים מרכזיים להוריד את הריביות באופן אגריסיבי - אני חושבת שזה קצת מוקדם מידי להסיק מסקנה כזאת", היא אמרה, "עלינו לצפות אמנם שהריביות ירדו השנה, אבל לפי הנתונים שאנחנו רואים עתה, אפשר לצפות שהורדת הריבית תתרחש בחצי השני של השנה".