האסירה לשעבר שהפכה לכוכבת רשת והתסמונת שכדאי להכיר

ג'יפסי רוז בת ה־33 הפכה לכוכבת רשת עולמית, לאחר ששוחררה מהכלא בתום ריצוי שמונה שנות מאסר שנגזרו עליה בגין רצח אמה, שייחסה לה בתואנות שווא שורה של מחלות קשות וחיבלה בבריאותה • בישראל זוהו כבר מספר מקרים של התסמונת - כך הרשויות מטפלות בהם

ג'יפסי רוז / צילום: Reuters, Roger Wong
ג'יפסי רוז / צילום: Reuters, Roger Wong

הכותבת היא עורכת דין, שותפה במשרד מ.פירון ושות', מנהלת תחום דיני משפחה 

ג'יפסי רוז היא בחורה אמריקאית בת 33, שהפכה בשבוע האחרון לכוכבת רשת עולמית עם מיליוני עוקבים, לאחר ששוחררה מהכלא בתום ריצוי שמונה מתוך עשר שנות המאסר שנגזרו עליה בגין רצח אמה. הסיפור הטרגי שהוביל לרצח החל עבור ג'יפסי רוז כבר בגיל צעיר מאד, לאחר שאמה ייחסה לה בתואנות שווא שורה של מחלות קשות. לשם כך, האם מנעה מהבת מגע עם העולם החיצון, בטענה שהיא מעניקה לה חינוך ביתי, ובמקביל לקחה אותה לאינספור טיפולים רפואיים עבור מחלות, מהן כלל לא סבלה.

האם ניתן לשנות צוואה הדדית לאחר שבן הזוג הפך לחסוי?
התאלמנת ואין לך ילדים? זה מה שעלייך לעשות כדי שתוכלי להינשא שוב

במסגרת ביקוריה התכופים בבתי החולים, ג'יפסי רוז עברה ניתוחים מיותרים וקיבלה תרופות שגויות שבפועל חיבלו בבריאותה. האם הזינה את הבת באמצעות צינור הזנה, על אף שהייתה מסוגלת לאכול לבדה, גילחה את ראשה לקרחת כדי ליצור רושם של ילדה שעוברת טיפולים כימותרפיים, ואפילו הושיבה אותה בכיסא גלגלים.

בדיעבד, התברר כי ג'יפסי רוז לא הייתה היחידה שסבלה מהתעללות מצד האם, וכי האם הביאה למותה של אמה שלה על-ידי הרעבתה, וניסתה להביא גם למותה של אמה החורגת על-ידי הרעלה.

כשלג'יפסי מלאו 23, היא הצליחה לעקוף את מנגנון השליטה של אמה ולהתחבר ללא ידיעתה לאינטרנט, שם פגשה בחור מתמודד נפש. היא הצליחה לשכנע אותו לרצוח את אמה ולהימלט עימה. לאחר שהשניים נתפסו, הרוצח נידון למאסר עולם, ואילו ג'יפסי רוז נשלחה לכלא, שם עברה שיקום ואפילו נישאה. כנראה שלעומת החיים עם אמה, הכלא לא התגלה כדבר נורא כל-כך.

ההתנהגות של אמה של ג'יפסי רוז נובעת ככל הנראה ובין היתר מבעיה נפשית מוכרת המכונה "תסמונת מינכהאוזן באמצעות שליח", במסגרתה הורה מביים מחלות אצל ילדו, בדרך-כלל כדי לזכות בתשומת-לב וברחמים מהסביבה. במקרה של ג'יפסי רוז, האם לא רק ניצלה את מצבה המיוחס של בתה כדי לקבל פרסום עולמי, אלא נהנתה גם מקצבאות בריאות וכן ממתנות שהורעפו על הילדה המסכנה.

קיים קושי מובנה לזהות את התסמונת, מחשש לטעות בזיהוי מחלה אמיתית של הילד, והיא בדרך-כלל מאובחנת כתוצאה ממצבור של סימני אזהרה: אשפוזים וביקורים תכופים מאד של הילד אצל רופא, אי-תאימות בין טענות ההורה באשר למצב הילד לבין ממצאי הבדיקות, תסמינים שאינם מופיעים כאשר ההורה אינו בקרבת הילד וצורך של ההורה בקבלת תשומת-לב וחשיפה.

כך הרשויות מטפלות במקרים של זיהוי התסמונת

בישראל כבר זוהו מספר מקרים של "תסמונת מינכהאוזן באמצעות שליח" בקרב אימהות. החשד הראשוני נולד בדרך-כלל בקרב רופאים המזהים את הסימנים החשודים, ואלה מערבים את רשויות הרווחה. אם הרשויות משתכנעות שאכן יש חשש להתעללות בילד בשל התסמונת, הן פונות לבית המשפט לנוער בבקשה להכריז על הילד כ"נזקק". המשמעות היא שהילד נתון מאותו רגע לפיקוח של בית המשפט, ורשויות הרווחה בונות תוכנית טיפולית עבורו.

התוכנית הטיפולית מדורגת בהתאם למידת שיתוף-הפעולה של ההורה הפוגע. מתחילים ב"תוכנית מוגנות" בתוך הקהילה, במסגרתה ההורה מופנה לטיפול פסיכיאטרי, ומתבצע מעקב. אם ההורה ממשיך בהתנהלותו, רשויות הרווחה יבקשו להוציא את הילד מחזקתו למרכז חירום, וההורה יפגוש אותו רק תחת פיקוח, עד שיפגין תובנה באשר לבעיה ממנה הוא סובל, וכתוצאה מכך ישתף פעולה עם הטיפול בה.

למרבה הצער, היו מקרים בהם "תסמונת מינכהאוזן באמצעות שליח" יוחסה להורים בשגגה, ובדיעבד התברר כי הילד סבל ממחלה או מפגם גנטי נדיר שהמערכת הרפואית לא זיהתה. במקרה כזה העוול שנגרם להורים הוא כמובן עצום, וגם הילד לא מטופל כהלכה - לכן יש לנקוט משנה זהירות באבחון תסמונת זאת.