הסנאטור היהודי שניסה לבלום סיוע אמריקאי לישראל בשווי 3.8 מיליארד דולר

קולומביה משתמשת במל"טים הרמס 900 מתוצרת אלביט לאורך הגבול עם אקוודור • הסנאטור היהודי ברני סנדרס ניסה למנוע ללא הצלחה מארה"ב לשלוח סיוע צבאי לישראל • צרפת תספק לאוקראינה טילי שיוט ומאות פצצות • השבוע בתעשיות הביטחוניות 

ברני סנדרס / צילום: Reuters, Image Press Agency
ברני סנדרס / צילום: Reuters, Image Press Agency

בזמן שהתוצרת הצבאית הישראלית עושה חיל בכל חזיתות מלחמת חרבות ברזל, מל"טים מתוצרת ישראל מככבים אפילו באמריקה הלטינית. בד בבד, הקונגרס האמריקאי הבהיר לברני סנדרס כי לא יצליח לפגוע בסיוע לישראל, ואירופה מרחיבה את האספקות לאוקראינה. על כל אלו בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית.

טורקיה תפרוס מערכות רדאר בסמוך למים הכלכליים של ישראל
את הבעיה הזו צה"ל לא חזה מראש - איך מטעינים רחפן בלב עזה?
חיית ברזל, עוקץ פלדה ופנדה: האמצעים החדשים שמשמשים את צה"ל בעזה

המל"ט של אלביט שפועל באקוודור

אקוודור היא מדינה מרוסקת, כאשר המדינה איבדה שליטה באופן מוחלט מול ארגוני הפשע. בעקבות ההתפתחויות והלחימה בין צבא אקוודור לבין ארגוני פשע רבים וחזקים, החליטה קולומביה להפעיל את המל"טים הרמס 900, מתוצרת אלביט לאורך הגבול בין המדינות. כל מל"ט עולה כ־7 מיליון דולר ליחידה. הצעד התבצע בהוראה של הרמטכ"ל הקולומביאני, גנרל הרנן גירלדו, במטרה שתתבצע פעילות מודיעין ותצפית לאורך הגבול ובכל שעות היממה. לפי דיווחים מקומיים גם הרמס 450 עשוי להיפרס לצד כוחות צבא קולומביה - ובתיאום עם אקוודור.

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות
 מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

קולומביה היא רק אחת מבין כמה מדינות שמפעילות הרמס 900. מבין מדינות אמריקה ישנן גם מקסיקו וברזיל, אך המל"ט הוכיח את עצמו היטב הרחק משם במלחמת קרבאך השנייה ב־2020. אזרבייג'ן הפעילה אותו בהיקפים גדולים, והוא היווה אחד מגורמי הניצחון.

הסנאט בלם ניסיון של סנדרס לבלום את הסיוע לישראל

לא פחות מ־72 סנאטורים מול 11, בלמו ניסיון של הסנאטור היהודי ברני סנדרס לעצור את הסיוע הצבאי האמריקאי לישראל. המהלך של סנדרס נועד לאלץ את מזכירות המדינה שבחודשים האחרונים עקפה פעמיים את סמכות הקונגרס ואישרה מכירת פגזים לישראל, לפרסם דוח בנוגע "להפרות זכויות אדם שביצעה ישראל".

אם החקיקה הייתה מאושרת ומזכירות המדינה לא הייתה מספקת את הדוח, אזי הסיוע השנתי לישראל בסך כ־3.8 מיליארד דולר היה נעצר. "המערכה האגרסיבית הזו הובילה להרס משמעותי ולפגיעה נרחבת באזרחים", אמר סנדרס. "יש ראיות לכך שאלו ההפצצות האגרסיביות ביותר במאה ה־21".

לדבריו של הסנאטור היהודי שבמשך שנים מהווה אחת מהדמויות הניציות נגד ישראל, ישראל הטילה אלפי טילים במשקל 1,000 ק"ג על רצועת עזה. סנדרס אמנם נחל כישלון חרוץ בבלימת הסיוע לישראל, אבל הצליח להביא לתמיכה של סנאטור רפובליקני אחד, ראנד פול, בהצעתו.

טילי שיוט צרפתיים בדרך לאוקראינה

צרפת תספק לאוקראינה כ־40 טילי שיוט סקאלפ EG ומאות פצצות בשבועות הקרובים. כך הודיע השבוע הנשיא עמנואל מקרון. "אנחנו ממשיכים בכלכלת מלחמה", סיפר הנשיא שציין כי פאריס פועלת להגברת הייצור והסיוע לאוקראינה, בפרט בתותחי 155 מ"מ.

הודעת מקרון התקבלה לאחר שבשבוע שעבר חתמו נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וראש ממשלת בריטניה רישי סונאק על הסכם שקובע סיוע מהיר וקבוע להגנת אוקראינה. בשנת הכספים 2024-5, בריטניה תספק לקייב סיוע צבאי בהיקף כ־3.2 מיליארד דולר.