אחרי 20 שנה: השותפות הצמודה של הסייבר הישראלי מסתיימת בטונים צורמים

שלמה קרמר וגור שץ הקימו חברות יחד, היו שותפים עסקיים במשך שנים והפכו לשניים מהיזמים הבולטים בעולם הסייבר • כעת לגלובס נודע כי מנכ"ל קייטו נטוורקס והמייסד־שותף נפרדו בטונים צורמים • שץ עזב חודשים לפני ההנפקה המתוכננת של יוניקורן הסייבר כדי להקים סטארט־אפ חדש, ועל פי ההערכה כבר הספיק לגייס 21 מיליון דולר

שלמה קרמר וגור שץ / צילום: שלומי יוסף, Photoset
שלמה קרמר וגור שץ / צילום: שלומי יוסף, Photoset

הם הקימו חברות יחד, היו שותפים עסקיים במשך שנים והפכו לשניים מהיזמים הבולטים בעולם הסייבר. כעת נודע כי השותפות הוותיקה בין שלמה קרמר, ממייסדי צ'קפוינט, אימפרבה וקייטו, וגור שץ, מי שליווה אותו במשך שנים והקים איתו את קייטו - חברת סייבר שהפכה לחד קרן בסוף השנה שעברה - הסתיימה בטונים צורמים לאחר חילוקי דעות בין היזמים, חודשים לפני ההנפקה המיוחלת.

בלעדי | לפי שווי של מיליארד דולר: האם הפניקס בדרך לעסקת ענק?
דרמה בסולאראדג': 16% מהעובדים יפוטרו. כמה מהם בישראל?

בסוף השנה שעברה אמר היזם שלמה קרמר בראיון לגלובס כי קייטו נטוורקס מתכננת הנפקה ברבעון הרביעי של 2024, ותצא אליו אם התנאים יבשילו לכך.

שץ, שהיה מספר 2 בקייטו נטוורקס ושימש כמייסד־שותף וכסמנכ"ל תפעול, עזב את החברה כדי להקים סטארט־אפ חדש בשם קורטאניקס, כך נודע לגלובס. ככל שנודע, החברה מוקמת בימים אלה ועל פי ההערכה שץ הספיק לגייס 21 מיליון דולר ממשקיעים בולטים בהם מיקי בודאי, דן אמיגה, רקש לונקר, מייק פיי וקרן סייברסטארטס של גילי רענן. שץ כבר הספיק לעדכן בעמוד הפרופיל שלו בלינקדאין על החברה החדשה שהקים, מבלי לציין את שמה, ובקייטו הסירו את תמונתו ושמו כסמנכ"ל תפעול מעמוד ההנהלה. שץ ממשיך להחזיק במניות בקייטו ומשמש כחבר דירקטוריון.

קייטו נטוורקס 

תחום פעילות: מספקת רשת ארגונית מאובטחת בענן
היסטוריה: נוסדה ב־2015 ע"י שלמה קרמר וגור שץ. גייסה 770 מיליון דולר ממשקיעים דוגמת סופטבנק, לייטספיד, USVP, סינגטל
נתונים: בחברה 800 עובדים, והיא ממוקמת בתל אביב. שוויה המעודכן עומד על 3 מיליארד דולר 

שץ, קרמר והמשקיע מיקי בודאי היו שלושה מהאנשים הבכירים ביותר באימפרבה (Imperva), החברה הקודמת שהקים קרמר ושהונפקה בנאסד"ק, ולאחר מכן נמכרה פעמיים, תחילה לתומא בראבו ולאחר מכן לתאלס הצרפתית. בעסקה האחרונה קיבלה שווי של 3.6 מיליארד דולר.

העובד השכיר הראשון

העזיבה של שץ הרימה גבות רבות בתעשייה. הוא היה לעובד השכיר הראשון באימפרבה בתחילת שנות האלפיים, עזב כדי הקים את חברת אבטחת המידע בענן אינקפסולה (Incapsula) כספין אוף של החברה, ואז חזר אליה כאשר זו נרכשה במלואה על ידי אימפרבה והפכה לחלק בלתי נפרד ממנה.

למעשה, אינקפסולה היתה אחד ממנועי הצמיחה של אימפרבה שחיברו אותה לדור הבא של טכנולוגיות הסייבר: הגנה על ארגונים באמצעות ענן המידע ורשת האינטרנט, ולא רק באמצעות שליטה על קופסאות תקשורת ומסדי נתונים.

שותפות הגורל עם קרמר הייתה כה גדולה עד כי השניים עזבו בשלבים שונים את אימפרבה והחליטו לחבור יחד כדי להקים את קייטו, חברה שהקימה רשת תקשורת ארגונית מאובטחת על ענן המידע.

מיקי בודאי פיתח קריירה עצמאית משלו וב־2013 עזב את אימפרבה, הקים בין השאר בסיועו של קרמר את חברת הסייבר טראסטיר, שנמכרה ל־IBM. לאחר מכן הקים את טראנסמיט סקיוריטי, חברת סייבר נוספת אותה הוא מנהל כיום. כעת נודע כי בודאי החליט לתמוך בשץ, יחד עם משקיעים נוספים.

ההיכרות בין בודאי לשץ הולכת לאחור יותר מעשרים שנה: השניים הכירו בחברת אבטחת המידע "איידיסייד", שהבטיחה להגן על פרטיות המשתמשים ונסגרה לאחר אסון התאומים, עם שינויי הרגולציה שאפשרו לממשלות לאסוף יותר מידע על אזרחים. בודאי היה זה שהביא את שץ לעבוד באימפרבה.

קייטו נטוורקס היא אחת מחברות הסייבר הפרטיות הצומחות והמצליחות בישראל - רק בספטמבר האחרון היא הודיעה על גיוס 238 מיליון דולר לפי שווי שוק של כ־3 מיליארד דולר, משורה של קרנות בהן לייטספיד וסופטבנק, בהשקעה שהובלה על ידי ראש המוסד לשעבר יוסי כהן. בראיון לפודקאסט 30 דקות או פחות אמר שץ בסוף שנת 2022 כי היעדים של קייטו הם "חברה גדולה, הנפקה, המשך גדילה והתרחבות, והכיוון של לבנות חברה ישראלית, אבל בעלת אימפקט גלובלי, זה החזון ואנחנו בדרך לשם".

עזיבה בטרם יציאתה של החברה להנפקה היא אירוע שאין להקל בו ראש, למרות שיזמים רבים נוטים לעזוב את צוותי ההנהלה אליהם השתייכו על מנת להקים חברות אחרות. ועם זאת, מייסדי אימפרבה - שלמה קרמר, מיקי בודאי ועמיחי שולמן - עזבו בשנים שלאחר ההנפקה.

מקייטו נמסר בתגובה: "אנחנו מברכים את גור ומאחלים לו הצלחה בדרכו החדשה כמנכ"ל וכיזם. בטוחים שימשיך לתרום לקייטו גם כחבר דירקטוריון החברה מיכולותיו וכישרונותיו הרבים". מגור שץ לא התקבלה תגובה.