דרמה בסולאראדג': 16% מהעובדים יפוטרו. כמה מהם בישראל?

ספקית הפתרונות לתעשיית האנרגיה הסולארית צפויה לפטר כ-900 עובדים בסך הכול, מתוכם 550 בישראל • מניית החברה נפלה ב-2023 ב-67% ומתחילת 2024 ירדה בכ-26% נוספים • בנוסף, בנובמבר היא הפתיעה את המשקיעים עם תחזית חלשה מאוד לרבעון הרביעי

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר
צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

לאחר הרעה ניכרת בתוצאותיה העסקיות, וקריסת המניה ב־81% מהשיא, חברת סולאראדג'  בהליך פיטורים. החברה הישראלית המספקת פתרונות לתעשיית האנרגיה הסולארית, צפויה לפטר כ־16% מכוח האדם שלה - 900 עובדים שמתוכם 550 בארץ.

חברה ישראלית סגרה חוזה של עד 5 מיליון דולר בארה"ב. אז למה המניה נופלת?
גל הפיטורים נמשך: החטיבה הישראלית של HP מפטרת עשרות עובדים 
טרנד ההשקעה שסוחף את הישראלים: "יהיו לי מיליונים, אוכל לפרוש מוקדם" 
2024 מתחילה בפיטורים בהייטק הישראלי. האם אנו לקראת גל משמעותי חדש?

סולאראדג' מעסיקה בסך הכול כ־5,800 עובדים. בראיון לגלובס מלפני חודשיים סיפר המנכ"ל צבי לנדו כי מעל 350 עובדי החברה היו מגויסים אז למילואים, והם היוו כ־11% מהעובדים בישראל, כלומר מספר העובדים בארץ הגיע לכ־3,100. החברה פועלת בישראל מהרצליה ומפארק ציפורית בנוף הגליל, כשמרבית המפוטרים בישראל יהיו מהמטה בהרצליה. מהחברה נמסר כי מטרת המהלך היא צמצום בעלויות התפעול והתאמה של מבנה העלויות למגמות השוק הנוכחיות.

המנכ"ל לנדו מסר בתחילת השבוע כי "ההחלטה שקיבלנו קשה מאוד, אך הכרחית, על מנת להתאים את מבנה העלויות שלנו למצב השוק שהשתנה במהירות. אנו עושים מאמצים רבים להתייחס בכבוד הראוי לעמיתינו העוזבים, בעיקר בתקופה המורכבת שבה אנו נמצאים, להוקיר תודה על תרומתם וללוות אותם בתקופת המעבר. גם כעת, אנו בטוחים בהמשך הצמיחה של שוק האנרגיה המתחדשת בטווח הארוך ולגבי עמדת ההובלה שלנו בתחום זה. השינויים הנוכחיים לא ישפיעו על החזון והכיוון האסטרטגי של החברה. אנו מחויבים להמשיך להוביל את מהפכת האנרגיה המתחדשת, לתמוך בלקוחותינו, ולספק להם טכנולוגיה חדשנית ומובילה".

סולאראדג' מספקת כאמור פתרונות לתעשיית האנרגיה הסולארית, ביניהם ממירים, אופטימייזרים, סוללות ומכשירי תקשורת לניטור המערכות הסולאריות. החברה, שהייתה בעבר החברה הישראלית הגדולה ביותר בוול סטריט ובשיא נסחרה בשווי של קרוב ל־20 מיליארד דולר, נסחרת כיום בשווי של 3.9 מיליארד דולר.

שפל של 4.5 שנים במניה, שנגרעה מה-S&P 500

מניית החברה נפלה בשנה החולפת ב־67% ומתחילת 2024 המשיכה במומנטום השלילי עם ירידה של עוד כ־26%. על רקע הירידה במחירה, בסוף 2023 המניה יצאה ממדד הדגל של וול סטריט, S&P 500, שאליו נכנסה שנתיים קודם לכן.

הירידה החדה במניית סולאראדג' הגיעה כאמור על רקע חולשה בתוצאות: החברה פרסמה אזהרת רווח לקראת דוחות הרבעון השלישי של 2023, וכשפורסמו הדוחות בתחילת נובמבר הם כללו תחזית חלשה מאוד לרבעון הרביעי, שהמשקיעים לא ציפו לה, ששיקפה הכנסות נמוכות בכמחצית מאלה שצפו בשוק.

עוד קודם, במחצית השנייה של 2022, בעקבות הביקושים גבוהים וקשיי שרשרת האספקה, החלו להיווצר מלאים אצל המפיצים איתם סולאראדג' עובדת, וכשהשוק התקרר, המלאים האלה החלו להשפיע לרעה על הכנסות החברה. תהליך הפחתת המלאי אמור להימשך מספר רבעונים, וסולאראדג' צפויה על רקע זה לסיים את שנת 2023 עם ירידה בהכנסות.

לפי נתוני וול סטריט ג'ורנל, 35 אנליסטים מסקרים את מניית סולאראדג', רובם (23) מחזיקים בהמלצות ניטרליות. לפני כמה ימים, הפחית בנק ברקליס את המלצתו למניה מ"תשואת שוק" ל"תשואת חסר", במחיר יעד של 50 דולר למניה הנמוך ב־27.7% מהמחיר הנוכחי.