עילית רז תובעת את ג'ונקו: מבקשת החזר הוצאות משפטיות

ההוצאות המשפטיות של רז בארה"ב מוערכות ביותר מ-300 אלף דולר • עפ"י החוק במדינת דלאוור, שם רשומה החברה, מנהלים ודירקטורים בחברות זכאים לקבל שיפוי על הוצאות משפטיות אם נערכת פעילות משפטית נגדם במסגרת עבודתם

משרדי ג'ונקו. בעיגול: עילית רז / צילום: כדיה לוי, איל יצהר
משרדי ג'ונקו. בעיגול: עילית רז / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

עילית רז, לשעבר מנכ"לית הסטארט-אפ ג'ונקו, תובעת את החברה על-מנת שזו תשפה אותה על הוצאותיה המשפטיות בארה"ב המוערכות ביותר מ-300 אלף דולר - כך עולה ממסמכים שהגישה לבית המשפט לדלאוור ושנסקרו על-ידי אתר "Law  360". 

בלעדי | אחרי 20 שנה: השותפות הצמודה של הסייבר הישראלי מסתיימת בטונים צורמים
עילית רז מסתבכת בארה"ב? פרשת ההונאה שמסעירה את ההייטק בדרך לבדיקה בינלאומית 

היזמת הואשמה בחודש יוני שעבר על-ידי המשקיעים - קרנות ההון סיכון בחברה - בהונאה שכללה זיוף מסמכי לקוחות ופלטי חשבונות בנק, ופרשה מניהול החברה.

לאחר חשיפת ההונאה, מתנהלת בעניינה בדיקה ממושכת מצד רשויות החוק בארה"ב, מכיוון שג'ונקו היא חברה אמריקאית הרשומה במדינת דלאוור.  

שיפוי של 300 אלף דולר לפחות 

על-פי החוק במדינת דלאוור, מנהלים ודירקטורים בחברות זכאים לקבל שיפוי על הוצאות משפטיות אם נערכת פעילות משפטית נגדם במסגרת עבודתם. יחד עם זאת, אם וכאשר אותם מנהלים נמצאים אשמים, עליהם להחזיר את הכסף לחברה.

רז, שנושאת בכל ההוצאות המשפטיות כחלק מבדיקת הרשויות בארה"ב, מבקשת שיפוי של 300 אלף דולר לכל הפחות - היקף הוצאות שצפוי לעלות ככל שההליכים נמשכים.

רז מבקשת כי גם ההוצאות המשפטיות מעצם תביעת השיפוי עצמה ישופו על-ידי החברה. את התביעה היא הגישה ביום חמישי שעבר בבית משפט בדלאוור. ככל הידוע, המשקיעים - בהם קרן אינסייט, ורטקס ומשקיעים פרטיים נוספים - סירבו לבקשה מלכתחילה, ועמדה זו לא השתנתה גם לאחר הגשת התביעה על-ידי רז.  

החברה הודיעה לרז כי בהינתן הנסיבות, ההנהלה מרגישה כמי שאינה חייבת למלא אחר הסכם השיפוי. ככל שנודע, החברה חתומה על הסכם שיפוי הוצאות משפטיות בארה"ב כלפי רז, וגם אם לא היה קיים - הרי שהחוק בדלאוור מגן עליה במקרה זה. 

התקדים של ג'יי.פי מורגן

לזכותה של רז עומד תקדים אחר: פסיקת בית המשפט בדלאוור כי ג'יי.פי מורגן חייב לממן את הוצאות המשפט של צ'ארלי ג'ביס, היזמת שנטען כלפיה שניפחה את מספר הלקוחות בחברה שניהלה, פרנק (Frank), ומכרה אותה בסופו של דבר לבנק תמורת 175 מיליון דולר. למרות שאנשי הבנק הם אלה שגילו את ההונאה בסופו של דבר, ולמרות שבדיקת הבנק הובילה לחקירה ולכתב אישום נגד ג'ביס, ג'יי.פי מורגן מחויב לכסות את כל הוצאות המשפט של היזמת, אשר בחודש נובמבר הוערכו על-ידו ב-5.4 מיליון דולר. לטענת הבנק, ההוצאות עלו על הציפיות, כשג'ביס הקיפה את עצמה ב-77 עורכי דין, ופרקליטה, אלכס שפירו, גובה כעת 2,025 דולר לשעה.  

עוד נחשף כי את רז מייצגת בישראל עו"ד דפנה וינברג ממשרד שפיגלמן קורן זמיר. בארה"ב מיוצגת רז על-ידי צוות ממשרד יאנג קונווי סטארגט וטיילור וכן ממשרד נורטון רוז פולברייט.

בחודש יוני שעבר הודיעו המשקיעים בג'ונקו כי גילו אי-סדרים בחברה, והאשימו את רז במעשי הונאה, אך לא הגישו נגדה תביעה משפטית. מנגד, רז עזבה את החברה והחזירה את הכספים שהכניסה בעקבות סבב הגיוס השניוני. מיד לאחר מכן פתחו הרשויות הפדרליות בארה"ב בדיקה בעניינה של רז, אך טרם הוגשה תביעה משפטית עד יום חמישי האחרון, כאמור.  

ג'ונקו גייסה בסך-הכול 37 מיליון דולר על-ידי משקיעים כמו אינסייט, ורטקס, קפור וסבב שניוני שהובל על-ידי טרגט גלובל. רוב עובדי החברה פוטרו כבר בקיץ שעבר, ואתר החברה הוסר מהרשת.  

***חזקת החפות: נגד עילית רז לא הוגשה בשלב זה תלונה רשמית, ולכן היא לא הואשמה ולא הורשעה בדבר, ועומדת לה חזקת החפות.