שני שלישים מעובדי ענף ההייטק התנדבו במהלך המלחמה

סקר חדש שנערך בקרב 1,200 עובדי הייטק מעלה כי 70% התנדבו דרך מקום העבודה • נועם בוסידן, מנכ"ל משותף בהייטקזון: "אמרו שהענף מנותק מהיומיום הישראלי, הקונספציה הזו קרסה"

עובדי חברת אורקל בקטיף תפוזים במושב פעמי תש״ז / צילום: איגור מדבצקי
עובדי חברת אורקל בקטיף תפוזים במושב פעמי תש״ז / צילום: איגור מדבצקי

אודות "ישראל מתגייסת"

בתוך המציאות הכאוטית נולדו עשרות מיזמים של אזרחים ועסקים פרטיים, הנרתמים למען יושבי הדרום, אנשי כוחות הביטחון והמורל הלאומי בכללותו. גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

מאז פרוץ המלחמה התנדבו ישראלים רבים בשורה ארוכה של יוזמות אזרחיות. סקר שערך לאחרונה הייטקזון, מועדון הצרכנות של אנשי ההייטק בישראל, בהשתתפות 1,200 משיבים מהענף, מראה כי 63% מהעובדים התנדבו במהלך המלחמה, אם כי רק כ־25% עדיין עושים זאת.

ישראל מתגייסת | הדמיון המפתיע בין פרסומות החקלאים והסטודנטים של בנק לאומי ומפעל הפיס
ישראל מתגייסת | אחרי עסקת הענק של קלע דוד, פינלנד תורמת מיליון אירו למד"א
ישראל מתגייסת | העמותה שגייסה בגדי חורף למפונים ולחטופים שחזרו בשווי של 10 מיליון שקל

אפיקי ההתנדבות הבולטים שבהם לקחו העובדים חלק הם תרומה כספית (51.5% מהמשיבים), איסוף מוצרים (40%), תרומות ציוד ובגדים למפונים (30%) ושליחת חבילות (26%). העובדים נשאלו, בין היתר, באיזו תדירות התנדבו. שליש התנדבו פעם אחת, שליש התנדבו עד שלוש פעמים, 20% מעל 5 פעמים וכ־16% עוסקים בהתנדבות קבועה ומאורגנת.

כ־70% התנדבו דרך מקום העבודה, אך לא בהכרח יחד עם עובדים נוספים. למעשה, כשני שלישים מהמתנדבים עשו זאת שלא באמצעות קבוצה מאורגנת. היתר התנדבו בעיקר באמצעות חמ"ל אחים לנשק וקבוצת המתנדבים של מחאת ההייטק.

נועם בוסידן, מנכ''ל הייטקזון / צילום: תום חוליגנוב
 נועם בוסידן, מנכ''ל הייטקזון / צילום: תום חוליגנוב

"מושיטים יד וכתף"

"כל השנים דיברו על אנשי ההייטק כקטר כלכלי, אבל כזה שמנותק מהיומיום הישראלי. מדהים לראות כמה גם הקונספציה הזו קרסה, כשאנשי ההייטק היו מהראשונים להתייצב למילואים, לתרום, להתנדב ולהקים חמ"לים", אומר נועם בוסידן, מנכ"ל ומייסד־שותף הייטקזון.

"מהסקר אנחנו לומדים שלא רק האנשים הפרטיים בהייטק נרתמו למשימה הלאומית, אלא גם החברות עצמן. למעשה, כשני שלישים מהחברות קיימו התנדבות מעשית כלשהי לעובדיהן במהלך ימי המלחמה".

לדברי בוסידון, מאז פרוץ המלחמה הוא נוכח ברצון אמיתי לשיתופי פעולה שיועילו לתושבי העוטף, לחיילים ולאלו המתגוררים בקו העימות. "השתמשנו בכל היכולות המסחריות שלנו כדי ליצור חבילות תרומה שהלקוחות שלנו יוכלו לרכוש, ודאגנו להעברתן. הגענו בפרויקט הזה לתרומות של כמיליון שקל", הוא מספר.

"שילבנו ידיים עם עובדי הענף, עמותות, ארגונים וחמ"לים, והצלחנו להשתמש בשלל הפלטפורמות שלנו לטובת הנושא. למשל, בחודש הקניות הצענו לרוכשי מחשבים חדשים למסור אלינו את הישנים למטרת תרומה. הסקר הזה מלמד אותנו שלא מדובר רק ביכולת של הייטקזון, אלא בתעשייה ישראלית שמושיטה יד וכתף לאחים שלה בעת משבר".

מועדון הייטקזון הוקם לפני כ־14 שנים, וכולל כ־300 אלף חברים. מייסדי המועדון הם נועם בוסידן ודגן רונן, המשמשים גם כמנכ"לים משותפים.

מתגייסים לעזרה

גלובס מרכז את היוזמות המרכזיות ופרטי הקשר ונרתם לקשר בין הצדדים להצלחת המיזמים הללו במייל: i-can-help@globes.co.il

חמ"ל עוטף ישראל

אתר "עוטף ישראל" נולד מתוך קבוצות ווטסאפ שהקימה מיכאל מיליס, יזמית צעירה בתחום החברתי, אשר מיועדות לספק עזרה למפונים ולמפונות בציוד, במזון ואף בעבודה. ככל שהצטרפו עוד ועוד מתנדבים התרחבה היוזמה, ווכך נבנה אתר האינטרנט שמרכז את פעילותם.

במסגרת פעילות החמ"ל, מאות מתנדבים מלווים משפחות מפונות מהדרום ומהצפון, ומספקים להם את הנדרש בתחומי בריאות הגוף והנפש, תרבות, חינוך, ביגוד, ציוד ועוד. כמו כן, בסיוע גופים מובילים במשק מספקים המתנדבים פעילויות חינוכיות וטכנולוגיות ופעילויות חברתיות.

החמ"ל מלווה באופן יומיומי כ-2,000 תושבים שפונו מהדרום והצפון, הנמצאים ב-15 בתי מלון בתל אביב.

להתנדבות או לקבלת עזרה:
https://hamaloteflightingthedarom.ravpage.co.il/otek

לתרומות: מיכאל מיליס 052-8458080

גיבורות השעה

השבוע נפתחת במרכז העירוני לאמנות חזותית של האגף לתרבות ואמנויות בעיריית  בירושלים (רח' טוביה 3) התערוכה "גיבורות השעה", שבמסגרתה יוצגו יצירות של אמני ואמניות רחוב המוקדשות בין היתר לנשים שנהפכו לגיבורות המלחמה. בין היתר - רחל מאופקים שניצלה בזכות העוגיות, התצפיתניות, איריס, אימו של יותם חיים ז"ל, וענבר היימן, אמנית גרפיטי שנחטפה מהמסיבה ברעים ונרצחה בשבי בעזה.

האמניות והאמנים ריססו על קירות הגלריה שבה מוצגת התערוכה עבודות חדשות, שיוצגו לצד עבודות המתכתבות עם יצירות שהציגו ברחוב מאז פרוץ המלחמה. חלק מהעבודות רוססו על בדי ענק שיימכרו לאחר התערוכה, וההכנסות ייתרמו לשיקום העוטף. כמו כן, המבקרים בתערוכה מוזמנים לקחת חלק ביצירה על בדי ענק ברחבי הגלריה.

רחל והעוגיות - דניאל עמית וגרפיטיול / צילום: סוזי בר
 רחל והעוגיות - דניאל עמית וגרפיטיול / צילום: סוזי בר

המעבר מהחוץ אל הפנים הוא חלק מהשיח של אמני ז'אנר הגרפיטי, הבודקים את היחס בין הזמני לבין הקבוע, בין תערוכה בחלל גלריה לבין כזו ברחוב. בין האמנים המשתתפים: טל טנא צ'צ'קס, דניאל עמית, Alef, עזרא הרמן, דקל אושפיז וצוות גרפיטיול: אלינוי קיסלוב, מעיין מולה, נוף דביר, אדוה בן-דור ואיגנסיו גרנשטיין. אוצר התערוכה: יובל כספי.

התערוכה תתקיים עד אפריל 2024.

יוניליוור, החברה למתנ"סים, ורשת מלונות סטאי והרברט סמואל

בשל העובדה כי עשרות אלפי מפונים מהדרום ומהצפון עדיין שוהים בבתי מלון, הוקם מיזם חדש של קנור, מותג הקולינריה של יוניליוור, בשיתוף החברה למתנ"סים ומלונות הרברט סמואל ירושלים וסטאי כנרת.

במסגרת המיזם הופגשו בשלנים מפונים עם צוות השפים הראשיים של המלונות, בכדי להכין יחד מתכונים ביתיים. "ניסינו לסייע למפונים, שנמצאים מחוץ לבתיהם כבר מעל 100 ימים, להרגיש קצת בית רחוק מהבית דרך הבישול והמטבח", אומרת נגה בנר סוארי, סמנכ"לית השיווק של יוניליוור ישראל.

יזהר ישי ועומר בטיטו / צילום: דקלה גביש
 יזהר ישי ועומר בטיטו / צילום: דקלה גביש

כרם שלום, קק"ל ופרטנר

חברי קיבוץ כרם שלום, בשיתוף קק"ל וקבוצת התקשורת פרטנר, יזמו נטיעות בשטח הקיבוץ לזכר נופליו ולקראת ט"ו בשבט.

חברי הקיבוץ מקיימים מסורת "נטיעה על כל נפילה", שבמסגרתה לאחר כל סבב לחימה הם מתכנסים יחדיו ובכל מקום שבו נפער בור - נוטעים עץ. המסר הוא שבמקום בו ניסו לגדוע חיים, יוצרים חיים. כעת נמשכת המסורת.

בין השותלים נמצאים חברי כיתת הכוננות שניצלו ועובדי פרטנר, המאמצת את קיבוץ כרם שלום יחד עם חברת הסייבר Radiflow.