"לא ידענו מספיק": כך נערכו בח'אן יונס למלחמה עם ישראל

צה"ל השלים את כיתורה של ח'אן יונס - העיר ממנה מגיעים מנהיגי חמאס • לדברי מומחים, העיר ורשת המנהרות הענפה שתחתיה תוכננו מראש כקו עומק בלחימה, ומחבלים רבים נסוגו אליה מצפון הרצועה

פעילות צה''ל במרחב ח'אן יונס / צילום: דובר צה''ל
פעילות צה''ל במרחב ח'אן יונס / צילום: דובר צה''ל

הלחימה בעיר ח'אן יונס החלה בדצמבר האחרון, עם הפרות חוזרות ונשנות בעסקת החטופים והפסקת האש. בתגובה לכך, אוגדה 98 החלה בתמרון ומאז מנהלת לחימה עצימה ועיקשת מול חמאס, תוך כדי התמודדות עם השימוש הציני של האויב באוכלוסייה הפלסטינית כמגנים אנושיים.

האסון הקשה במרכז הרצועה: האם כלכלת החימושים מתחילה לעלות בחיי אדם 
חיילי קומנדו ומל"טים מתקדמים: היחידה החדשה של צה"ל שמככבת במלחמה 

ביממה האחרונה הלוחמים העמיקו את ההתקפה ללב העיר הדרומית, אשר משמשת כמרכז משמעותי של החמאס, בו נמצאת חטיבת ח'אן יונס. על פי מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית, בכלי תקשורת פלסטינים דיווחו על כיתור מתחם אוניברסיטת אלאקצא הממוקמת במערב העיר, ולחימה שהתנהלה באזור בית החולים נאצר ביום ב'. בצה"ל הודיעו ביום שלישי כי הושלם הכיתור. למרות ההצלחה, הצבא ספג אבדות קשות.

בטרם הלחימה, ח'אן יונס שהייתה העיר השנייה בגודלה ברצועה, מנתה 400 אלף תושבים. "רוב האוכלוסייה בעיר תומכת בחמאס, ובשונה מהצפון היא צפופה פחות, ושטוחה, אך היא עדיין מאוד צפופה", אומר אומר תא"ל (מיל) פרופ' יעקב נגל, עמית בכיר ב־FDD, לשעבר היועץ לביטחון לאומי וראש המל"ל בפועל.

 

"בעיר עדיין יש מוסדות שלטון, הבעיה העיקרית כרגע היא מתחת לקרקע, שם הכינו מראש אזורים שלמים שמיועדים לשהות ארוכת טווח של מחבלי חמאס. עד לאחרונה לא הבנו את ההיקף של המנהרות, את התחכום שלהן, הרבדים השונים של הגובה, המחסנים שמאפשרים לשהות שם במשך חודשים, האספקה של האוכל והדלק שברשותם. ניתן לחסום להם את ערוצי האספקה אבל זה עלול לפגוע בחטופים".

שלום בן חנן, בכיר לשעבר בשב"כ, עמית מחקר בכיר במכון למדיניות נגד טרור (ICT), אוניברסיטת רייכמן, מוסיף כי העיר תוכננה למטרות לחימה מראש. "ח'אן יונס תוכננה כקו עומק בלחימה של חמאס מול מדינת ישראל. היה ברור שאם יהיה תמרון קרקעי כפי שמתבצע עכשיו תהיה לחימה בחלק הצפוני של הרצועה וככל שצה"ל יתקדם תהיה נסיגה והתבצרות באזורים כמו ח'אן יונס ורפיח. רוב האתרים החשובים, הבתים של עשירי החמאס והמוסדות השלטוניים מוקמו בצפון הרצועה, אבל גם בח'אן יונס, בתי חולים, מסגדים ומוסדות של אונר"א משמשים לפעילות חמאס במנהרות וממוקמים בהם פירים".

עבודה של 20 שנה

כפי שמסבירים המומחים, לח'אן יונס משמעות רבה, מחד כעיר הבית של סינוואר ומאידך, כמעוז פיקודי משמעותי ממנו ניתן להוציא פעולות טרור. "בח'אן יונס נולדו משפחת סינוואר, כולל כאלה שברחו למלונות בדוחא כשהעם שלהם נאנק וסובל", אומר נגל.

"סינוואר מכיר אותה היטב, יש שם עיר תת־קרקעית שידענו עליה אבל כנראה לא ידענו מספיק. ההערכה היא שכל מפקדת החמאס והחטופים נמצאים שם". אומר בן חנן. "ישראל צריכה להרוס את כל תשתיות הטרור שיש בעזה ובח'אן יונס סדר הגודל חריג. אם ישוקמו היכולות של חמאס בה, ניתן יהיה להוציא משם ירי תלול מסלול, מצנחי רחיפה, כטב"מים ומזל"טים. התכנון הוא שיהיה פרימטר שיהווה שטח השמדה. לא מתקבל על הדעת לחזור למציאות שלפני השביעי באוקטובר".

ח'אן יונס

מס' תושבים: 400 אלף* (לפני המלחמה). העיר השנייה בגודלה ברצועה

אופי לחימה: אחד ממרכזי הכובד של חמאס. רשת מנהרות ענפה

עוד משהו: עיר מולדתו של יחיא סינוואר


*ע"פ וול סטריט ג'ורנל

היקף המנהרות שהתגלה תוך כדי התמרון, הופך את הלחימה בח'אן יונס לקשה ואיטית, ומאלץ את הצבא להילחם גם מעל וגם מתחת לפני הקרקע. "רשת המנהרות ענפה ורחבה, היא מאוד מקשה על הלחימה. זה דבר שלא נעשה במקומות אחרים ולכן זה מאוד מורכב, ויחד עם זה לסנכרן כוחות שיתקדמו יחד בסוג של סינרגיה, בתיאום שאמור להיות מושלם, כדי לסמן שטח נכבש. זה אירוע יותר מורכב ממה שהתמודדנו איתו בכל שטח אחר בצפון", אומר בן־חנן.

לעומת זאת, נגל סבור כי לא מדובר בלחימה קשה יותר מזו שהייתה בצפון הרצועה. "מדובר בסוג אחר של לחימה, לא קשה או קלה יותר. חמאס בנה במשך 20 שנה יכולות, 40% מהכוח שלו עדיין מתפקד. בח'אן יונס עדיין לא שברנו את המבנה הצבאי, למרות שפגענו בחלק נכבד מהבכירים, עדיין קיימת היכולת להעביר פקודות ולנהל את המערכה. מה שבונים ב־20 שנה לא ניתן להרוס כל כך מהר".

המפקדות מאוימות

בן חנן מבהיר כי גם לפירוק היכולת הפיקודית של החמאס בצפון הרצועה השפעה ישירה על הדרום. "הרבה מהמפקדים חוסלו, אבל גם הרבה מהמחבלים ששרדו נסוגו לח'אן יונס".

תושבי ח'אן יונס מתפנים לאזור רפיח בתחילת השבוע / צילום: Reuters, Mohammed Talatene
 תושבי ח'אן יונס מתפנים לאזור רפיח בתחילת השבוע / צילום: Reuters, Mohammed Talatene

לדבריו, גדודי חמאס בח'אן יונס לא ניחנו ביכולות שונות מגדודים אחרים, ומאתגרים את צה"ל מסיבות אחרות. "ח'אן יונס הפכה לשטח שבו קווי הנסיגה של המחבלים מצומצמים יותר, הם נאלצים להילחם בעצימות הרבה יותר גבוהה כדי לבלום את צה"ל. האיום של צה"ל על המפקדות של החמאס משפיע רבות.

"מלבד זה, בצפון הייתה אפשרות לפנות אוכלוסייה, עכשיו צה"ל נדרש להילחם בתוך אוכלוסייה, זה הופך את הסיפור למורכב יותר. נוח'בה וארטילריה היו גם בצפון, אין ייחוד וגם אם יש הבדלים ודקויות זה לא משמעותי לצבא. לחמאס יש כוח לוחם של כמה עשרות מחבלים חמושים עם טילי נ"ט ונשקים, יכולת למלכד פירים ובניינים בכל מקום ברצועה וגם בח'אן יונס. כנראה בחלק היותר דרומי יש להם פחות ברירות. לכן הלחימה שלהם חייבת להיות יותר עיקשת".