ישראל במלחמה | סיקור שוטף

הרמטכ"ל נגד מבקר המדינה: "ביקורת תסיט את קשב המפקדים מהלחימה ולא תאפשר הפקת לקחים"

דיווחים בעזה על הרוגים בפיצוץ במרכז אונר"א בח'אן יונס • רבים הפגינו ברחבי הארץ למען שחרור החטופים, עשרות הגיעו למעבר כרם שלום ועצרו את משאיות הסיוע לרצועה • 9 משאיות נכנסו לרצועה • פשיטות של הקומנדו בח'אן יונס, צה"ל: חוסל "תצפיתן" של חמאס במרכז הרצועה • עזתים התפרצו וקראו לשחרור החטופים כדי שהם יוכלו לחזור לבתיהם • עדכונים שוטפים

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12
הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

עדכונים שוטפים 

21:45 - דובר משרד החוץ של קטר נגד נתניהו: "אם האמירות נכונות - הן חסרות אחריות"

אחרי פרסום "המהדורה המרכזית" אמש את ההקלטות מתוך פגישת נתניהו ומשפחות החטופים, שר החוץ של קטר תקף את הערב את רה"מ: "אנחנו מגנים בחריפות את ההצהרות המיוחסות לראש הממשלה הישראלי על התיווך הקטרי. אם האמירות נכונות - הן חסרות אחריות ופוגעות במאמצים להציל חיי חפים מפשע, אבל הן לא מפתיעות".

"אם ההצהרות יתבררו כנכונות, ראש הממשלה הישראלי מציב מכשול בפני מאמצי התיווך מסיבות פוליטיות במקום לתת עדיפות להצלת חיי אדם, ובהם של החטופים הישראלים", הוסיף שר החוץ. "‏במקום להיות טרודים ביחסים האסטרטגיים של קטר עם ארה"ב, אנחנו מקווים שנתניהו יעסוק בלהתגבר על המכשולים להשגת הסכם לשחרור החטופים".

20:10 - מפגינים למען החזרת החטופים חוסמים את נתיבי איילון לכיוון דרום

מספר מפגינים למען החזרת החטופים ירדו לאיילון דרום ממחלף השלום, וחסמו את הכביש. לאחר מספר דקות כוחות המשטרה הצליחו לפנות אותם, והכביש נפתח לתנועה מחדש.

מפגינות ומפגינים על איילון דרום קוראים לעסקה עכשיו / צילום: ליאור שגב
 מפגינות ומפגינים על איילון דרום קוראים לעסקה עכשיו / צילום: ליאור שגב

20:03 - ראש השב"כ נגד חה"כ טלי גוטליב: "עברה על החוק ופגעה בביטחון המדינה במכוון" | פרסום ראשון

הערב פרסמנו ב"מהדורה המרכזית" כי ראש השב"כ רונן בר תקף את חה"כ טלי גוטליב מהליכוד שהדהדה קונספירציה, ובמכתב ליועמ"שית וליו"ר הכנסת טען כי מעשיה של גוטליב הם "מעשה עבירה מובהקים ומהווים גם עוולה אזרחית". ראש השב"כ הוסיף: "גוטליב העמידה עובד שירות בסיכון לחייו ולשלומו". לכתבה מלאה

19:20 - בית הדין הבינלאומי לצדק ימסור את החלטתו לגבי צו ביניים בתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל ביום שישי בשעה 13:00 

19:02 - צה"ל: תקפנו מטרות של חיזבאללה בלבנון

צה"ל אישר כי תקף שורת תשתיות טרור ומבנים צבאיים של ארגון הטרור חיזבאללה בתחום לבנון. "צה"ל תקף בתקיפה משולבת של מטוסי קרב של חיל האוויר וארטילריה כמה תשתיות טרור ומבנים צבאיים של ארגון הטרור חיזבאללה במרחב יארון שבדרום לבנון", נמסר. בנוסף, צה"ל הודיע כי לצורך הסרת איום בדרום לבנון, תקף במהלך היום בכמה מוקדים באמצעות ירי ארטילריה ומרגמות.

19:00 - הרמטכ"ל נגד מבקר המדינה: "ביקורת תסיט את קשב המפקדים מהלחימה ולא תאפשר הפקת לקחים"

18:45 - גלנט ללוחמים סמוך לגבול עזה: "האנשים הכי קיצוניים במו"מ מטעם חמאס הם שנמצאים במלונות הפאר. החמאס במצוקה - נגיע למטרותינו"

שר הביטחון גלנט נפגש עם לוחמים סמוך לגבול עם עזה והתייחס לשיח על עסקה לשחרור החטופים: "אני שומע התחלה של כל מיני הודעות בשם כל מיני גורמים של חמאס שמתחילים לדבר על עסקאות שבויים ונעדרים, כתוצאה מהמגעים שלהם במצרים וקטר וכן הלאה. קרה פה דבר מעניין, האנשים הכי קיצוניים במשא ומתן של חמאס אלה מי שנמצאים הכי רחוק מרצועת עזה - אלה שטסים במטוסי פאר, יושבים במלונות פאר, נעים מקצה לקצה. אלה שסובלים בעזה וכל הזמן מתחת לשרשראות של הטנקים שלכם הם לא כאלה גיבורים. אני שומע מה הם אומרים, רוב רובם רוצים לעצור".

18:00 - צה"ל השמיד מנהרת טרור שבמרחק קילומטר וחצי מהגבול

צה"ל אישר כי השמיד מנהרה במרחק קילומטר וחצי מהגבול שאורכה כקילומטר ועומקה 20 מטרים. "לוחמי צה"ל איתרו במתחם טילים נגד מטוסים, משגרים וציוד לייצור ולשיגור רקטות", נמסר. "אותרו גם עשרות ראשי קרב ורכיבים אלקטרונים להפעלת רקטות".

17:37 - צה"ל תקף בלבנון, אזעקות הופעלו בגליל העליון

אזעקות הופעלו ביראון, בדוב''ב ובברעם שבגליל העליון בשל חשש לירי רקטי, במקביל לתקיפת צה"ל באזור סמוך בלבנון.

17:34 - דיווחים בעזה: 13 נהרגו ועשרות נפצעו במרכז של אונר"א במערב ח'אן יונס

17:30 - המפגינים שחסמו את מעבר כרם שלום התפזרו, 9 משאיות נכנסו לרצועה

מאות מפגינים, ובהם משפחות חללים שנפלו במלחמה, אזרחים מפונים מהדרום והצפון ונציגי משפחות חטופים, הגיעו למעבר כרם שלום החל מהבוקר וחסמו את מעבר משאיות הסיוע לעזה. באזור השעה 17:00 הם התפזרו, ואז 9 משאיות חצו לרצועה. יתר המשאיות שאמורות היו לעבור לא נכנסו.

במעבר רפיח עוברות מדי יום משאיות הסיוע ההומניטרי לרצועה. במהלך היום, המוחים הצליחו לעקוף מחסומים משטרתיים ונסעו דרך שדות כדי לחסום את מעבר המשאיות ההומניטריות לתוך שטח הרצועה. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הגיב: "אף סיוע לא עובר - אף סיוע לא עובר עד שאחרון החטופים חוזר - לא מעבירים ציוד לאויב".

15:30 - כבר למעלה מ-5 שעות: מפגינים חוסמים את מעבר כרם שלום למעבר משאיות הסיוע לרצועה

מאות מפגינים - בהם משפחות חללים שנפלו במלחמה, אזרחים מפונים מהדרום והצפון ונציגי משפחות חטופים - חוסמים כבר למעלה מ-5 שעות את מעבר כרם שלום, ממנו עוברות מדי יום משאיות הסיוע ההומניטרי לרצועה. המוחים הצליחו לעקוף מחסומים משטרתיים ונסעו דרך שדות כדי לחסום את מעבר המשאיות ההומניטריות לתוך שטח הרצועה. 

"לא ידענו מספיק": כך נערכו בח'אן יונס למלחמה עם ישראל
האלוף שמסביר - למה צה"ל לא תקף מהאוויר באזור שבו אירע האסון בעזה
טילים מטווח קצר שמפזרים חלקיקים דליקים באוויר: הנשק שהוביל לאסון
האסון הכבד בעזה מעלה שאלות על כלכלת החימושים
יותר מ-100 מקצועות: הכירו את אתר הדרושים החדש של צה"ל

14:55 - מקור בחמאס: "התקדמות מובהקת בשיחות"

מקור בהנהגת חמאס לערוץ הלבנוני אל-מיאדין: "יש התקדמות מובהקת בשיחות של הפסקת האש בעזה, אך היא עדיין בחיתוליה. ישראל הודיעה למתווכים כי היא מעוניינת להגיע לעסקה מדורגת עם חמאס - שעשויה להסתיים בהפסקה ארוכת-טווח של המלחמה".

המקור הוסיף: "חמאס מתעקש על הסכם להפסקת אש מלאה וכוללת ועל נסיגה מעזה, על הכנסת סיוע דחוף, הומניטרי ורפואי, ועל שחרור האסירים".

14:30 - דיווח: מצרים סירבה להגליית מנהיגי חמאס דרך מעבר רפיח

דיווח בעיתון הלבנוני "אל-אח'באר": מצרים סירבה להצעות ישראליות להפוגה הומניטרית ארוכת-טווח, בתמורה להגליית מנהיגי חמאס דרך מעבר רפיח. בקהיר אמרו כי "ההצעות האלה הן בלתי אפשריות ליישום ומהוות בזבוז זמן. המשא-ומתן חייב להתבסס על דרישות הגיוניות".

לפי מקורות ששוחחו עם העיתון, בדיונים שהתקיימו עם בכירים ישראלים עלה השיח על כך שהמצב הזמני ברצועת עזה "עלול להימשך כשנתיים, ולא שבועות או חודשים כפי שדובר בעבר". 

14:00 - ח'אן יונס: לוחמי גבעתי חיסלו עשרות מחבלים

הלחימה בח'אן יונס: לוחמי חטיבת גבעתי חיסלו מחבלים בהיתקלויות, בירי טנקים ובסיוע כוחות אש ואוויר. כמו כן, בהכוונה מודיעינית, הלוחמים פשטו על מוצבי חמאס במרחב. במהלך הסריקות אותר מלאי אמצעי לחימה הכולל עשרות כלי נשק, קלצ'ניקובים, טילי RPG, מחסניות, רימונים, מדים ווסטים. 

פעילות הכוחות מלווה בתקיפות אש מקדימות מהאוויר על תשתיות טרור במרחב. התקיפות המדויקות מכינות את התנאים בשטח לכוחות הקרקעיים. באחת מהפעילויות, מכלול האש החטיבתי זיהה שלושה מחבלים חמושים יוצאים עם נשקים ממבנה ונעים לעבר כוחותינו. המכלול הכווין כלי טיס שירה לעברם, והמחבלים חוסלו. 

13:55 - דיווח: ספינה הותקפה סמוך לחופי תימן

ארגון המעקב הבריטי אחר תנועת ספינת מסחריות בים, דיווח כי התקבלו הבוקר אינדיקציות על פגיעה בספינה ששטה 83 ק"מ דרומית למפרץ עדן סמוך לתימן. 

13:00 - דיווח: ההחלטה בהאג - בעוד יומיים

דיווח בדרום אפריקה: ההחלטה בהאג על מתן צו ביניים ללחימה בעזה צפויה ביום שישי. מוקדם יותר החודש, בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג התכנס לדון בתביעה של דרום אפריקה שמאשימה את ישראל ברצח עם בעזה. חלקו הראשון של הדיון התקיים במשך כ-3 שעות ועסק בטענות של דרום אפריקה. 

ישראל הגיבה לטענות ולהאשמות הקשות שהשמיעו הנציגים הדרום-אפריקאים באמצעות צוות מומחים משפטי בכיר ומנוסה, בראשותו של פרופ' מלקולם שאו, מומחה בריטי בעל שם עולמי למשפט בינלאומי ובעל ניסיון בייצוג בבית הדין הגבוה לצדק. 

12:15 - התפרצות זעם ספונטנית ברצועה: עזתים הפגינו נגד חמאס - וקראו לשחרור כל החטופים

המון עזתי הגיע מחוץ לבית חולים בדיר אל-בלח וברקע המצב ההומניטרי ברצועה יצא בהפגנה חריגה נגד הנהגת ארגון הטרור חמאס וקרא לו לשחרר את החטופים.

"מנהיגי חמאס בראשות סינוואר, הקשיבו לקריאות של עמכם שיצא להפגנה הספונטנית הזו בבית החולים חללי אל-אקצא", מסר בתגובה דובר צה"ל בערבית, סא"ל אביחי אדרעי. "הוא הביע את זעמו על המצב שאליו גררתם את עזה, ודורש מכם להשיב את החטופים הישראלים לבתיהם כדי שהמלחמה תיפסק. האם הזעקות והדרישות האלה יגיעו למחבואם של מנהיגי חמאס?". 

11:45 - שר החוץ הבריטי בביקור בזק בישראל

שר החוץ הבריטי,  דייוויד קמרון, יגיע בהמשך היום לביקור בזק של שעות ספורות בירושלים וברמאללה. לאחר שהותו בישראל ימריא קמרון לקטר ולטורקיה, כשעל סדר היום הגדלת הסיוע ההומניטרי לעזה וניסיון לקדם עסקה לשחרור החטופים. 

11:25 - "נגמר להן הזמן": חסימות צמתים ברחבי הארץ במחאת הנשים להחזרת החטופים

מאות נשים וגברים יצאו למחות בכמה מוקדים ברחבי הארץ וקראו לשחרור החטופים שנמצאים כבר 110 יום בשטח עזה. בין נחסמו לתנועה לסירוגים צומת גלילות, צומת רעננה וצומת כרכור. 

11:00 - "אף סיוע לא עובר - עד שאחרון החטופים חוזר": מפגינים במחסום כרם שלום חוסמים משאיות

מאות מפגינים - בהם משפחות חללים שנפלו במלחמה, אזרחים מפונים מהדרום והצפון ונציגי משפחות חטופים - הגיעו למעבר כרם שלום, ממנו עוברות מדי יום משאיות הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה. המוחים הצליחו לעקוף מחסומים משטרתיים ונסעו דרך שדות כדי לחסום את מעבר המשאיות דרך כרם שלום.

"אף סיוע לא עובר - עד שאחרון החטופים חוזר, לא מעבירים ציוד לאויב", מסרו אנשי תנועת "צו 9" שהגיעו למקום.

המשאיות שעוברות לעזה מיועדות לתושבי הרצועה, אולם בפועל, בתיעודים רבים מהשבועות האחרונים נראים מחבלי חמאס משתלטים עליהן ולוקחים את מרבית הציוד. 

09:45 - מחאת הנשים להחזרת החטופים

כמה עשרות נשים חוסמות את התנועה סמוך לבית המשפט העליון וקריית הממשלה בירושלים, זאת לאחר העדות אתמול בכנסת של החטופה ששוחררה משבי חמאס, אביבה סיגל, על ההתעללות המינית בחטופות שנשארו מאחור. 

9:20 - גורם מדיני: התקדמות לעסקה? ההפך - חמאס עולה על עצים

בעולם דיווחו על "נכונות" של ארגון הטרור חמאס לשחרור כל הנשים והילדים החטופים ב"עסקת חבילה". גורם מדיני הגיב: הפרסומים הם פייק, ההפך הוא הנכון - יש הקשחת עמדות. עוד טען אותו גורם כי "חמאס עולה גבוה על העצים". עם זאת, הוא הדגיש כי המצב הנוכחי לא שולל היתכנות של פריצת דרך בקרוב.

08:45 - אחרי הכיתור - הלחימה בח'אן יונס נמשכת, חוליית מחבלים חוסלה מהאוויר

כוחות אוגדה 98 של צה"ל ממשיכים בהתקפה במרחב מחנה ח'אן יונס, מגבירים את הלחץ על ארגון הטרור חמאס ומחסלים חוליות מחבלים רבות באמצעות ירי צלפים, טנקים ותקיפות אוויריות. חיל האוויר מסייע לכוחות המתמרנים בתקיפות לסיכול איומים על הכוחות בזמן אמת ובסגירות מעגל מהירות להשמדת תשתיות טרור. 

ביממה האחרונה, לוחמי צוות הקרב של עוצבת הקומנדו ביצעו פשיטות על יעדי טרור בלב המחנה ונתקלו במחבלים רבים, ביניהם חוליות מחבלים שנערכו לבצע ירי נ"ט על הכוחות - וחוסלו.  

לוחמי מכלול האש של חטיבת גבעתי זיהו שתי חוליות מחבלים והכווינו את חיל האוויר, שחיסל את המחבלים באמצעות כלי טיס.

במקביל, במרכז רצועת עזה, במסגרת פעילות חטיבת יפתח, לוחמי החטיבה זיהו תצפיתן אויב חמוש סמוך לכוחות שמתכונן לבצע ירי לעבר כוחות צה"ל מתוך מבנה. כוחות שריון ביצעו ירי לעבר המחבל וחיסלו אותו. 

06:42 - דיווח ב"וול סטריט ג'ורנל": איראן ממשיכה לספק לחות'ים אמצעי לחימה מתקדמים עבור התקיפות בים סוף

בידיעה שפורסמה ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח כי איראן מספקת לחות'ים נשקים ואמצעי לחימה, בהם טילים חדשים שלא היו בשימוש לפני כן. כמו רויטרס, גם הפעם מדווח על גורמים בכירים של משמרות המהפכה וחיזבאללה הפועלים על אדמת תימן ומפעילים את החות'ים ישירות. העברת הנשק לחות'ים מבוצעת תחת פיקוחה של יחידה 340 של כוח קודס במשמרות המהפכה, בהובלת חמיד פאזלי, לשעבר ראש תוכנית רקטות החלל של איראן. 

03:50 - דיווח ב-CNN: לפחות הרוג אחד בתקיפות אוויריות של ארה"ב נגד המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

ב-CNN מדווחים על לפחות הרוג אחד בתקיפות אוויריות של ארה"ב נגד המיליציות הפרו-איראניות בעיראק. ערוץ סברין ניוז העיראקי מדווח על תקיפה אווירית של הכוחות האמריקאים נגד יעדים של המיליציות הפרו-איראניות בג'ורף א-צח'ר, לא רחוק מבגדד.

משרד ראש ממשלת בריטניה פרסם הצהרה משותפת לפיה הממלכה ו-24 מדינות נוספות ביצעו תקיפה נגד שמונה יעדים באזורים שבשליטת החות'ים בתימן. בין המדינות השותפות לתקיפה - ארה"ב, גרמניה ואוסטרליה.

בהצהרה נכתב: "בתגובה להמשך התקפות החות'ים הבלתי חוקיות והפזיזות נגד כלי שיט העוברים את הים האדום ומסביב, צבאות ארה"ב ובריטניה ביצעו תקיפות נוספות בתמיכת אוסטרליה, בחריין, קנדה, הולנד וניו זילנד".

00:22 - דיווח ברויטרס: הסכמה כללית על עקרונות העסקה - ישראל הציעה להגלות את דף וסינוואר, חמאס בלם את המהלך

ישראל וחמאס מסכימים על קווי מתאר כלליים לעסקת חטופים בתמורה לשחרור אסירים פלסטינים - כך נכתב הערב בכתבה מקיפה שפורסמה ברויטרס על המגעים מאחורי הקלעים. גורמים מצריים וקטריים ששוחחו עם סוכנות הידיעות הדגישו כי נעשים מאמצי תיווך אינטנסיביים של קטר, ארה"ב ומצרים להפסקת אש שתימשך חודש. עם זאת, הם התייחסו גם לקושי להתקדם בשל המחלוקת בנושא חידוש הלחימה בתום העסקה. זאת לאחר שחמאס הסתייג מדרישותיו מרחיקות הלכת והסכים שהפסקת האש תימשך חודש אחד בלבד.

גורם פלסטיני המעורה בפרטים הדגיש כי ארגון הטרור רואה במהלך "עסקת חבילה", בעוד שישראל מעוניינת לדון בדברים שלב אחר שלב. בכיר חמאס אמר, לפי רויטרס, כי אחת ההצעות שהגישה ישראל הייתה סיום המלחמה בתמורה להגליית שישה בכירים בחמאס - בהם מוחמד דף ויחיא סינוואר. ארגון הטרור דחה את ההצעה.

23:30 - ממפקדות ועד אתרי אימונים: ארה"ב תקפה שלושה יעדי חיזבאללה בעיראק

ערוץ סברין ניוז העיראקי מדווח על תקיפה אווירית של הכוחות האמריקאים נגד יעדים של המיליציות הפרו-איראניות בג'ורף א-צח'ר, לא רחוק מבגדד. בסנטקום אישרו כי הותקפו שלושה יעדים של גדודי חיזבאללה בעיראק - מפקדות, מחסנים ואתרי אימונים להפעלת רקטות וכטב"מים. מוקדם יותר דווח על תקיפות של המיליציות נגד בסיס עין אל-אסד בעיראק ובסיס כונוכו בסוריה.

20:32 - דובר צה"ל על האסון: "מרבית הלוחמים שהיו במבנה נהרגו מהפיצוץ ומהקריסה"

דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, התייחס בהצהרתו לתחקיר על אסון קריסת המבנים שבו נפלו 21 לוחמים. לדבריו, מאותו המתחם יצאו ב-7 באוקטובר מחבלים שחדרו לכיסופים. "מרבית הלוחמים שהיו במבנה נהרגו מהפיצוץ ומהקריסה", אמר. עוד הוסיף הגרי כי במוקד התחקיר כעת - מיקום הכוחות בזמן פריסת אמצעי החבלה בתוך המבנה ואבטחת ההגנה במרחב.

19:46 - יממה אחרי האסון: צה"ל השלים את השמדת המתחם שבו נפלו 21 הלוחמים

בשעות אחר-הצהריים סיימו כוחות צה"ל את השמדת המבנים, שבמהלכה התרחש אמש האסון שעלה בחייהם של 21 לוחמים. בתיעוד מהפעילות נראה פיצוץ ענק ואחריו פטריית עשן.

19:31 - דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי: "אנחנו מנהלים שיחות פעילות בעניין החטופים"

דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ון קירבי, בתדרוך בבית הלבן הבהיר כי ארה"ב מקיימת שיחות בעניין שחרור החטופים המוחזקים בשבי חמאס. עוד הוסיף קירבי: "ארה"ב בהחלט תתמוך בהפוגה הומניטרית ארוכה יותר בעזה. השליח ברט מקגרק נמצא במזרח התיכון כדי לדון בין היתר בנושאים אזוריים, בהם גם נורמליזציה בין ישראל וערב הסעודית".

הכתבה פורסמה לראשונה ב-N12