סין | דעה

לישראל יש המון סיבות לכעוס על סין. קוסקו אינה אחת מהן

יו"ר נמל אשדוד קרא השבוע לבטל את רישיון ההפעלה של נמל המפרץ "הסיני", בשל חרם סחורות שהטיל כביכול השלטון בסין על ישראל באמצעות חברת הספנות קוסקו • עם כל הכעס על השלטון בסין ועל מדיניותו כלפי ישראל - חשוב לדייק

אונייה של חברת קוסקו / צילום: יצרן
אונייה של חברת קוסקו / צילום: יצרן

הכותבת היא סגנית ראש מרכז גלייזר למדיניות ישראל-סין במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS)

התעלמות ממשלת סין מהטבח המחריד שביצע חמאס ב-7 באוקטובר, ותגובותיה למלחמה שפרצה בעקבותיו, הן מאכזבות, מכעיסות וגם מדאיגות. נוסף על חוסר האמפתיה, מדובר בגיבוי מוחלט לפלסטינים ויציאה באופן ברור וקולני נגד ישראל באו"ם ובהצהרות חסרות אחריות, שאף עלולות להפריע בהמשך להסדר עתידי. 

חברת הספנות הסינית הרביעית בגודלה בעולם מפסיקה לשוט לישראל
הסערה בים האדום: כך מרוויחה סין מהחרם על ישראל
ההודעה הסינית שתדלקה קרב יצרי בין הנמלים הישראליים 
● התמכרנו? חברות סיניות זכו במכרזים בישראל יותר מכל מדינה זרה אחרת

על רקע זה ניתן להבין את עלייתם המחודשת של גורמים בישראל, כל אחד מהם מסיבותיו הוא, שיוצאים נגד סין וקוראים לפעול נגדה בכלל או נגד מעורבותן של חברות סיניות בתשתיות בישראל בפרט. 

דוגמה לכך ניתן היה לראות השבוע במכתבו של יו"ר נמל אשדוד, שקרא לבטל את רישיון ההפעלה של נמל המפרץ "הסיני", בשל חרם סחורות שהטיל כביכול השלטון בסין על ישראל באמצעות חברת הספנות הסינית קוסקו. 

נמל ישראלי ולא סיני 

עם כל הכעס על השלטון בסין ועל מדיניותו כלפי ישראל - חשוב לדייק: 

ראשית, נמל המפרץ אינו נמל סיני כי אם נמל ישראלי, שתשתיותיו הן בבעלות המדינה, ושהפעלתו נמסרה בזיכיון לתאגיד נמלי ישראל, שבעלי מניותיו הם סינים. למעשה, אפילו לא מדובר בנמל, כי אם במספר רציפים, חלק מקומפלקס רציפים המכונה "תחום נמל חיפה", הכולל את רציפי נמל חיפה הישן ("חברת נמל חיפה"), רציפי חברת מספנות ישראל, רציף "ממגורות מילניום" ("דגון" לשעבר), רציפי הדלק של תש"ן, רציפי הכימיקלים של חברת גדות ורציפי נמל המפרץ. כל הרציפים הם בבעלותה של חברת נמלי ישראל, שהיא חברה ממשלתית ישראלית, ומפוקחים על-פי כתבי הסמכה מסודרים על-ידי הרגולטור הענפי - רשות הספנות והנמלים - ועל-ידי כוחות הביטחון הישראליים.

שנית, גם הטענה כאילו ספינות הצי האמריקאי הפסיקו לפקוד את מפרץ חיפה, אינה נכונה. מאז נפתח נמל המפרץ לפעילות בספטמבר 2021, ביקרו בנמל חיפה מספר אוניות צי אמריקאיות: כבר באוקטובר 2021 ביקרה המשחתת USS O'Kane מהצי החמישי והשביעי; בפברואר 2022, הגיעה אליו המשחתת USS Dunham מהצי השישי; בספטמבר 2022 הצטרפה למבקרים USS Jason Sherman מהצי האטלנטי; ובינואר 2023 ביקרה בנמל גם USS Truxtun מהצי החמישי.

שלישית, מאז פרוץ המלחמה, נמל המפרץ לא רק שלא הפסיק או שיבש את פעילותו (כפי שהתנבאו רואי שחורות בעת השקתו), אלא שהוא עובד 24/7 לקלוט גם אוניות שלא יכלו או שלא הורשו לפעול בנמל אשדוד. במקביל הוא עושה כל מאמץ לתרום לקהילה ולסייע למשק הישראלי ולמאמץ המלחמתי: תרם עשרות מכולות ממוגנות לצה"ל, רכש מאות ארגזי פירות וירקות מחקלאי העוטף, האריך ליבואנים את הפטור מתשלום לימי אחסון, מארח פלוגת חיילים וקצינים מפיקוד העורף (כולל לינה וארוחות) וביצע פעילויות הזדהות עם החטופים.

יש לציין כי גם לפני המלחמה זכה נמל המפרץ לתשבחות על ביצועיו. לפי דירוג הנמלים השנתי של הבנק העולמי, רבות הודות לתחרות שהציב למקבילו - נמל חיפה - כלל הביצועים של נמלי חיפה עלו ב-2022 למקום 56, ממקום 196 ב-2021. באשדוד, לעומת זאת, רמת הביצועים הכוללת של הנמלים ירודה בהשוואה למקביליהם בצפון.

רביעית, עובדתית אין שום חרם סחורות מסין לישראל, שכן סחורות מסין ממשיכות להגיע לישראל כל הזמן, על-ידי מרבית חברות הספנות העולמיות. 

לא חרם חדש

אז מה כן קרה?

חברת קוסקו, יחד עם יתר החברות הקשורות לברית הספנות OCEAN - ביניהן חברת Evergreen הטאיוואנית, חברת OOCL (שהיא בבעלות קוסקו) וחברת CMA CGM הצרפתית (שהחרימה את השוק הישראלי עוד מיום היווסדה) - החליטו כבר באפריל 2020 (לפני 4 שנים) להפסיק לפקוד את נמלי ישראל בפקידה ישירה, ועברו לשרת את השוק הישראלי בדרך של ביצוע פעולת שטעון בנמל פיראוס היווני, דהיינו פריקה והעברת המשך ההפלגה באמצעות אוניות הזנה קטנות יותר. כלומר, לא מדובר ב"חרם" חדש.

אכן, לפני מספר שבועות החליטו חברות הברית שלא לקבל בכלל משלוחים מאסיה לישראל, גם לא באמצעות שטעון. בהמשך הודיעה חברת קוסקו כי תפסיק גם את שיתוף-הפעולה שלה עם חברת צים ממערב הים התיכון לישראל, כאשר חברת-הבת שלה OOCL ממשיכה בשירותים אלה, לרבות הסחר ממערב אירופה לישראל.

ייתכן כי הסיבה לשינויים הללו נובעת מאיום החות'ים ומתוך ניסיון להגן על אוניות הברית ולהציגן ככאלו שאינן קשורות לישראל. יחד עם זאת, לא נראה שמדובר בהוראה של השלטון הסיני, וממילא לא כל חברות ברית OCEAN הן חברות סיניות. כפי שציינתי קודם, חברות זרות אחרות, הקשורות לשתי הבריתות הגלובליות האחרות, ממשיכות להוביל משלוחים מסין לישראל כרגיל.

לפיכך, במקום לצאת נגד חברות שמסייעות ופועלות באופן אחראי ולטובת מדינת ישראל, רק כי הן בבעלותם של משקיעים סיניים - אפשר וצריך לבקר את ממשלת סין על מדיניותה נגד ישראל. יתרה מכך, מדינת ישראל צריכה אף לשקול דרכים דיפלומטיות מתאימות כדי לגבות מסין מחיר כלשהו, ולו סמלי, על מדיניותה זו.