"לא מאמין שזה יקרה במרץ": החדשות הרעות של יו"ר הפד פאוול לשווקים

הפד החליט להותיר את הריבית בארה"ב ללא שינוי ובטווח של 5.25%-5.5% • יו"ר הפד, ג'רום פאוול אף צינן במסיבת העיתונאים את הציפייה להורדת ריבית במרץ • הכלכלן הראשי של מיטב: "השאלה שהפד צריך להתמודד איתה, היא מהי הריבית שווי משקל המתאימה למצב הכלכלי הנתון במידה והצמיחה לא נחלשת באופן ניכר?"

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

בהחלטת הריבית הראשונה של שנת 2024 ובסיומם של דיונים שארכו כיומיים, החליט הערב הבנק המרכזי בארה"ב, הפדרל ריזרב, להותיר את הריבית ללא שינוי וברמתה הגבוהה ביותר זה 22 שנים על 5.25%-5.5%. זו הפעם הרביעית ברציפות שהריבית נותרת בעינה.

האיש הכי חשוב בעולם הפיננסים שמעולם לא שמעתם עליו 
קרן העושר הנורבגית חשפה רווחים דימיוניים. במה היא השקיעה השנה? 

החלטת הריבית הייתה צפויה, בבלומברג למשל ציינו ש"הגיע השלב בו על הפדרל ריזרב להתחיל להוריד ריביות בחודשים הקרובים. אנחנו מצפים שזה יקרה כבר במרץ", בבנק אוף אמריקה ממשיכים לצפות להורדת הריבית הראשונה במרץ, "אם כי איננו מצפים לאות חזק בינואר. הפד צריך לקנות זמן כדי לראות יותר נתונים". עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים דווקא סבור כי ש"הנגיד יאותת שהריבית תרד השנה, אך לא בהכרח כבר בהחלטה העוקבת במרץ".

פאוול: מסוכן יהיה להוריד את הריבית מוקדם מידי

במסיבת העיתונאים שלאחר החלטת הפד, אמר יו"ר הבנק, ג'רום פאוול כי הדרך להורדת האינפלציה ליעדה עדיין לא הסתיימה. שיעורה עדיין גבוה וההתקדמות מטה אינה בטוחה לאורך זמן.

וכשנשאל במהלך מסיבת העיתונאים לגבי מועד הורדת הריבית הוא ענה: "האמת, אני לא מאמין שזה יקרה במרץ, הוועדה תחליט מפגישה לפגישה בהתאם לנתונים הכלכליים".

פאוול מסביר כי הפד החליט להמשיך עם מדיניות ההידוק המוניטרי. ברמה הכלכלית פאוול ציין לטובה את שוק התעסוקה שאמנם נותר חזק אך לחצי השכר בו התמתנו משמעותית. זאת כאשר הביקוש לעובדים עדיין עולה על ההיצע. פאוול הדגיש שהפד רוצה לראות נתונים נוספים המראים על התמתנות האינפלציה.

פאוול חזר ואומר כי הורדת הריבית מוקדם מדי תהיה מסוכנת ותגרור עלייה מחודשת של האינפלציה. הועדה הסכימה כי לא תוריד את הריבית לפני שתהיה בטוחה שהאינפלציה אכן יורדת באופן קבוע.

כזכור האינפלציה בארה"ב החלה לעלות ב-2021 והעלאות הריבית של הפד, החלו במרץ 2022 וכללו 11 העלאות ריבית שפסקו בקיץ 2023 אך מאז, כעבור ארבע החלטות ריבית, כולל זאת של היום, נותרו כפי שהן.

רק בדצמבר האחרון הכיוון החל להשתנות ברמת הצהרות הפד, אז הופיעו רמזים עבים על שינוי מדיניות ואולי הפעם הראשונה ש"הורדת הריבית" עלתה על בדל שפתותיו של ראש הפד, ג’רום פאוול. האחרון אף הצהיר שהורדת ריביות צפויה לקרות ב-2024 ומקורות רשמיים דיברו על הורדה של 0.75% השנה, שלוש הורדות ריבית של 0.25%.

בדבר אחד יש תמימות דעים אצל חברי הפד, הריביות הגיעו לשיאן וש"ראוי להוריד את הריביות עד סוף שנת 2024", כפי שפורסם מפרוטוקול ישיבת ועדת השוק הפתוח של הפדרל ריזרב בתחילת ינואר. אבל מסתבר מהפרוטוקולים שדיון לגבי מועדי הורדות הריבית לא נערך בכלל. בטח שאף אחד לא דיבר על סוף ינואר, התאריך הראשון להורדת ריבית שהוזכר הוא מרץ.

התעלומה של הפד: מהי הריבית שתאפשר נחיתה רכה?

מאז דצמבר ועד הלום התקבלו נתונים סותרים לגבי ההשפעות של הריביות הגבוהות. למשל, בשבוע שעבר מדד האינפלציה המועדף על הפדרל ריזרב (ה-PCE) עמד על 2.9%, המדד הפתיע את האנליסטים וחצה בפעם הראשונה מאז תחילת 2021 את רף ה-3% ובעצם, אמור היה לספק את שאיפות הפד.

אבל מצד שני השפעת הריביות הגבוהות לא באה לידי ביטוי בצמיחה, "אחרי צמיחה של 4.9% ברבעון השלישי, גם ברבעון הרביעי נרשמה בארה"ב צמיחה של 3.3%, גבוהה משמעותית מהתחזיות. בסה"כ, הכלכלה צמחה ב-2023 ב-2.5%, לעומת 1.9% ב-2022", כתב.

גם הנתונים הכלכליים האחרים בארה"ב היו חיוביים, מכירות הבתים, גם החדשים וגם יד שנייה היו גבוהים מהתחזיות, מדד מנהלי הרכש בתעשייה (PMI) עלה בניגוד לתחזית וכך גם המדד במגזר השירותים.

אלכס זבז’ינסקי הכלכלן הראשי של מיטב תהה בסקירתו השבועית "איך הריבית הגבוהה לא מצליחה לקרר את הכלכלה, אך האינפלציה בכל זאת יורדת? יתכן, שההתקררות בצמיחה עדיין בדרך, אולם, הנתונים יוצרים רושם שהכלכלה דווקא מתחזקת. מהי הריבית הנדרשת אם מתממש התסריט "החלומי" שבו הכלכלה לא נחלשת, אך האינפלציה חוזרת ליעד?"

"משימת הבנק המרכזי מסתבכת עוד יותר כי בנוסף לתעלומה הכלכלית, גם השווקים הפיננסיים מבעבעים. מדד S&P 500 נסחר במכפיל רווח עתידי של כמעט 23 לעומת הממוצע ההיסטורי של כ-18.5. לפי המגמה ההיסטורית של הקשר בין הצמיחה לבין ריבית הפד מאז 1985 (ללא השנים של הריבית האפסית בין 2009 ל-2015, שנתיים של הקורונה ותקופת שיא המשבר ב-2008) הריבית שמתאימה לקצב הצמיחה הנוכחי (3.1% בחישוב שנתי) נמצאת בטווח של 4%-5%, לא רחוק מהריבית הנוכחית".

"למעשה, השאלה שהפד צריך להתמודד איתה, היא לא רק מתי האינפלציה תרד לרמה שתאפשר לו להוריד את הריבית, אלא מהי הריבית שווי משקל המתאימה למצב הכלכלי הנתון במידה והצמיחה לא נחלשת באופן ניכר. התשובה עשויה להוביל למסקנה שהמרחב הכולל להורדות הריבית מצומצם יותר מהתחזיות הקיימות של הבנק המרכזי".

בעוד שבועיים יתפרסמו הפרוטוקולים של הישיבה הנוכחית ורמזים נוספים יפציעו. כך או כך, עד מרץ, מועד ההחלטה הבאה של הפדרל ריזרב, יזרמו נתוני מאקרו נוספים אל המשוואה הסבוכה הזאת כשכבר בשישי יתפרסמו נתוני התעסוקה החודשיים.